کد خبر: 199604
A

رئیس سازمان سیا: نباید مرعوب تهدیدهای هسته‌ای پوتین شویم

ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا می‌گوید رهبران غربی نباید مرعوب تهدیدهای کرملین مبنی بر تشدید تنش هسته‌ای شوند. او همچنین از تایید گزارش‌ها در خصوص اینکه ایران به روسیه موشک بالستیک داده یا خیر خودداری کرد و گفت انجام چنین کاری نشان‌دهنده گسترش قابل توجه حمایت تهران از مسکو است.

رئیس سازمان سیا: نباید مرعوب تهدیدهای هسته‌ای پوتین شویم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا می‌گوید رهبران غربی نباید مرعوب تهدیدهای کرملین مبنی بر تشدید تنش هسته‌ای شوند. او همچنین از تایید گزارش‌ها در خصوص اینکه ایران به روسیه موشک بالستیک داده یا خیر خودداری کرد و گفت انجام چنین کاری نشان‌دهنده گسترش قابل توجه حمایت تهران از مسکو است.

آقای برنز، در سفر به لندن و در حالی که در کنار ریچارد مورد رئیس MI6 نشسته بود، تاکید کرد که ایالات متحده پیش‌تر در پاییز ۲۰۲۲ هراس از استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای را از بین برده و و این نشان می‌دهد که تهدیدهای مسکو نباید همیشه جدی گرفته شوند.

دیپلمات پیشین آمریکایی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «پوتین یک قلدر است. او هر از چند گاهی تلاش می‌کند با ابزارهایی که دارد بقیه را بترساند اما ما نباید مرعوب چنین کارهایی شویم. ما همچنان به حمایت خود از اوکراین با روش‌های مختلف ادامه می‌دهیم.»

مدیر سیا همچنین گفت که ایالات متحده به شدت بر روی پیشنهادات جدید برای آتش بس در غزه با متون و فرمول‌های خلاقانه جدید کار می کند. برنز ابراز امیدواری کرد که طرح جدید که با کمک میانجیگری‌های مصر و قطر طراحی می‌شود در چند روز آینده رونمایی شود.

برنز در ادامه افزود: «با این حال، مشخص نیست که آیا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و یحیی سنوار، رهبر حماس، مایل به توافق هستند یا خیر. این به اراده سیاسی آنها باز می‌گردد. زمان آن فرا رسیده که در نهایت برخی از انتخاب‌های سخت را انجام دهیم.»

برنز گفت که اسرائیل در ۱۱ ماه گذشته در تضعیف شدید توانایی‌های نظامی حماس موفق بوده، اما همچنان نتوانسته این جنبش را از بین ببرد و در حالی که این جنگ بحران انسانی شدید را در نوار غزه ایجاد کرده است. او در ادامه درباره حماس گفت: «این جنبش یک ایده است و شما می‌توانید یک ایده را با یک ایده بهتر از بین ببرید به این معنی که باید امیدی درازمدت برای فلسطینی‌ها وجود داشته باشد.»

در این نشست از برنز پرسیده شد که آیا پایتخت‌های غربی در خصوص عواقب اعطای مجوز به اوکراین برای هدف قرار دادن اهدافی در داخل خاک روسیه نگرانی دارند و آیا چنین سیاستی نمی‌تواند به گسترده‌تر شدن جنگ بینجامد؟ این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در پاسخ گفت: «هیچ یک از ما نباید خطرات تشدید تنش را دست‌کم بگیریم. در پاییز سال ۲۰۲۲ لحظه‌ای وجود داشت که فکر می‌کنم خطر واقعی استفاده بالقوه روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین وجود داشت. اما من معتقد بودم که نباید چنین نگرانی‌هایی را خیلی جدی گرفت. من نظرم این است که هرگز نباید مرعوب این تهدیدات پوتین شویم.»

در آن زمان، نیروهای روسی در شمال اوکراین عقب رانده شده بودند و خرسون را در جنوب رها کرده بودند و این اتفاقات این باور را برانگیخت که روسیه ممکن است به دنبال استفاده از سلاح هسته‌ای باشد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.

برنز گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۲ او را به نشستی در ترکیه فرستاده تا هشداری مستقیم به سرگئی ناریشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در مورد پیامدهای استفاده از چنین تسلیحاتی بدهد.

برنز در این نشست از تایید گزارش‌ها در خصوص اینکه ایران به روسیه موشک بالستیک ارسال کرده یا خیر خودداری کرد و گفت: «ما نگران چنین کاری هستیم و اگر صورت بگیرد نشانگر یک تشدید بزرگ در حمایت تهران از مسکو است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر