کد خبر: 198876
A

معاون وزیر خارجه روسیه: دکترین هسته‌ای روسیه در پی اقدامات غرب تغییر می‌کند

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) گفت که مسکو در پی اقدامات غرب برای تشدید تنش‌ها در درگیری اوکراین، تغییراتی در دکترین خود درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه: دکترین هسته‌ای روسیه در پی اقدامات غرب تغییر می‌کند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (یکشنبه) گفت که مسکو در پی اقدامات غرب برای تشدید تنش‌ها در درگیری اوکراین، تغییراتی در دکترین خود درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی ریابکوف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «تاس» در این باره اظهار داشت: کارها در مرحله پیشرفته‌ای قرار دارد و نیت واضحی برای انجام اصلاحات (در دکترین هسته‌ای روسیه) ‌ وجود دارد.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود که این تصمیم «در ارتباط با رویه دشمنان غربی ما برای تشدید تنش» در درگیری اوکراین است

ریابکوف در حالی که در این مصاحبه اشاره نکرد که دکترین هسته‌ای به روز شده روسیه چه زمانی آماده خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه ما در مورد مهم‌ترین جنبه امنیت ملی خود صحبت می‌کنیم، [ارائه] زمان تکمیل این کار، سوالی نسبتا پیچیده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روسیه نیز پیش از این به خبرنگاران گفته بود که بحث به‌ روزرسانی دکترین هسته‌ای روسیه بر اساس شرایط فعلی در حال انجام است.

 

بر اساس دکترین هسته‌ای ۲۰۲۰ روسیه، رئیس‌جمهوری این کشور زمان استفاده از تسلیحات اتمی را بررسی می‌کند و این زمان به طور کلی در واکنش به حمله هسته‌ای یا سایر تسلیحات کشتار جمعی، یا متعارف که موجودیت کشور را در معرض تهدید قرار دهد، تعیین می‌شود.

 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشتر اعلام کرده بود که مسکو می‌تواند در صورت لزوم یک سلاح اتمی را آزمایش کند، هرچند وی تاکید کرد که در حال حاضر نیازی به انجام این کار نمی‌بیند.

 

از سوی دیگر، آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی مجلس سفلی روسیه نیز پیشتر هشدار داده بود که در صورت افزایش تهدیدات علیه کشورش، مسکو ممکن است با تغییر در دکترین هسته‌ای خود، زمان استفاده از تسلیحات اتمی را عوض کند.

 

تشدید تنش‌ها در مورد استفاده از تسلیحات اتمی در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای اوکراینی پس از حمله غافلگیرانه فرامرزی خود به منطقه «کورسک» روسیه که در ۶ اوت (۱۶ مرداد) آغاز شد، به دنبال پیشروی در این منطقه هستند و از سوی دیگر مسکو دستاوردهای فزاینده‌ای در «دونتسک» داشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر