کد خبر: 198385
A

مقام ارشد سیا: ارتش روسیه برای بازپس‌گیری کورسک از اوکراین نبردی دشوار پیش رو دارد

دیوید کوهن، معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد که نیروهای ارتش روسیه «نبردی دشوار» برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت تصرف اوکراین در منطقه مرزی کورسک را پیش رو دارند.

مقام ارشد سیا: ارتش روسیه برای بازپس‌گیری کورسک از اوکراین نبردی دشوار پیش رو دارد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این سخنان در حالی ایراد می‌شود که به گفته مسئول ارشد سرویس اطلاعاتی آمریکا، ولادیمیر پوتین در تلاش است نیروهای نظامی کشورش با حمله‌ای متقابل ارتش روسیه را از خاک خود خارج کرده و به این قائله خاتمه دهند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: آقای کوهن که در کنفرانسی تحت عنوان «صنعت امنیت ملی» سخن می‌گفت، که اهمیت یورش نیروهای اوکراینی، که گفته می‌شود حدود ۷۷۷ کیلومتر مربع از یک استان مرزی روسیه را اشغال کرده‌اند، هنوز مشخص نیست.

نیروهای ارتش اوکراین روز ۶ اوت عملیات فرامرزی بی‌سابقه‌ای را که نخستین و بزرگترین حمله به خاک روسیه پس از جنگ دوم جهانی قلمداد می‌شود، آغاز کردند و در حمله‌ای غافلگیرانه با نفوذ از مرز غربی روسیه به منطقه کورسک وارد شدند.

دیوید کوهن در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس اطلاعات و امنیت ملی گفت: «در حالی که کی‌یف اعلام کرده است برنامه‌ای برای اشغال منطقه‌ تصرف شده ندارد، نیروهای اوکراینی در حال ایجاد خطوط دفاعی در این منطقه هستند و به نظر می‌رسد که قصد دارند برخی از آن قلمرو را برای مدتی تحت کنترل خود داشته باشند».

وی با تاکید بر اینکه اطمینان دارد «ولادیمیر پوتین در تلاش برای بازپس‌گیری این منطقه، حمله‌ای متقابل را تدارک خواهد دید»، افزود: «فکر می‌کنیم که این نبرد برای روس‌ها بسیار دشوار خواهد بود.»

آقای کوهن یادآور شد: «رئیس‌جمهور پوتین تنها با این واقعیت روبرو نخواهد بود که اکنون خط مقدمی در داخل خاک روسیه تشکیل شده، بلکه با بازتاب‌های داخلی اشغال بخشی از خاک کشورش توسط اوکراین نیز روبرو است.»

او بدون ارائه توضیحات بیشتر مدعی شد که موفقیت اوکراین در کورسک از «پتانسیل تغییر دینامیک» درگیری «تا حدودی در آینده» برخوردار است.

اوکراین مدعی است که در حمله خود به منطقه کورسک روسیه، حدود ۱۰۰ شهرک و روستا را تحت تصرف خود درآورده؛ حال آنکه نیروهای ارتش روسیه همچنان در منطقه دونتسک واقع در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند.

به گفته ِدیوید کوهن، روسیه این پیشرفت‌ها را «با هزینه‌های فوق‌العاده» در زمینه نیرو و تجهیزات به دست آورده و «ممکن است» بتواند پوکروفسک، شهر کلیدی برای اوکراین از حیث لجستیکی را نیز تصرف کند، شاید هم تواند.

وی در عین حال افزود: «اما در نهایت، هیچ‌کدام از اینها برای روس‌ها به معنی استراتژیک به منزله تغییر بازی نخواهد بود.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که جنگ کشورش با روسیه در نهایت با گفت و گو به پایان می رسد اما کی‌یف باید در موقعیت قوی‌تری قرار داشته باشد.

وی همچنین اعلام کرد که قصد دارد طرحی را در این خصوص به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و دو جانشین احتمالی وی ارائه دهد.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین گفته است هر توافقی باید با پذیرش «واقعیت‌های روی زمین» از سوی اوکراین همراه شود که این امر به منزله پذیرش اشغال بخش‌های قابل توجهی از چهار منطقه اوکراین و همچنین ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه توسط روسیه خواهد بود.

 مقامات نظامی اوکراین اعلام کرده‌اند که نظامیان این کشور بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از منطقه کورسک روسیه را تحت کنترل دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر