کد خبر: 197827
A

رسانه آمریکایی: بایدن برای حفظ میراث خود باید به جنگ غزه پایان دهد

رسانه آمریکایی معتقد است، بایدن در آخرین ماه‌های ریاستش باید دست به اقدامی برجسته بزند و دست‌کم به جنگ غزه پایان دهد تا بدین ترتیب از میراث خود به عنوان سیاستمدار و رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا محافظت کند.

رسانه آمریکایی: بایدن برای حفظ میراث خود باید به جنگ غزه پایان دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛«جو بایدن» در سال ۲۰۲۰ با شکست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شد و اکنون که به پایان ریاست خود نزدیک می‌شود، علاوه بر مشکلات داخلی ایالات متحده، در حوزه سیاست خارجه موفق نشده به جنگ اوکراین و غزه خاتمه دهد.

روزنامه «لس آنجلس تایمز» در گزارشی می‌نویسد: «رئیس‌جمهور جو بایدن در طول تقریبا چهار سال ریاست‌جمهوری خود، مرتبا با مورخان مشورت کرده تا دستاوردهای خود را با تاریخ بسنجد و این کار را مجددا قبل از خروج از رقابت‌های ریاست‌جمهوری انجام داده است.»

این روزنامه با شرح دستاوردهای داخلی بایدن اما نسبت به نتیجه سیاست خارجی آن ابراز شک و تردید کرده و نوشته است سیاست خارجی دولت بایدن چیزی است که همیشه در آینده گریبان‌گیر او خواهد بود. 

لس آنجلس تایمز نوشته است: مانند جنگ‌های آمریکا در هندوچین، جنگ خونین غزه سطحی از کشتار را به راه انداخته است که جهان را به وحشت انداخته و به مقاومت و چنددستگی در آمریکا دامن زده است.»

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، تل‌آویو میلیاردها دلار تجهیزات نظامی مختلف از آمریکا دریافت کرده است. براساس اعلام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، این تجهیزات شامل ناوگان جدید جنگنده‌های اف-۳۵، تانک، موتور خودروهای زرهی، خودروهای جنگی و هزاران تن تجهیزات نظامی دیگر می‌شود. هم‌چنین رژیم اشغالگر با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی در این جنگ شهید شده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: «جای تعجب نیست که ظاهرا جمهوری‌خواهان از بی‌قانونی و تجاوز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل راضی هستند و از یک سو به دلیل اینکه بایدن قاطعانه از اسرائیل حمایت نمی‌کند، او را به باد انتقاد گرفته‌اند. از سوی دیگر آنها بر این باورند که ویرانی بی‌وقفه غزه برخی از رای‌دهندگان دموکرات را از حمایت از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در انتخاباتی که می‌تواند بار دیگر با اختلاف تنها ده‌ها هزار رای تعیین شود، منصرف خواهد کرد. جمهوری‌خواهان هم‌چنین ممکن است امیدوار باشند که از یک جنگ منطقه‌ای قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری بهره‌های سیاسی ببرند؛ برای مثال اگر این جنگ به جهش قیمت نفت کمک کند. هم‌چنین، جمهوری‌خواهان می‌دانند که حمایت نظامی بی‌قید و شرط، به نتانیاهو این جرئت را می‌دهد تا رنج غزه را تشدید کرده، به حملات خود به کشورهای همسایه ادامه دهد و مجددا چارچوب ایالات متحده برای آتش‌بس دائمی را رد کند.»

«لس آنجلس تایمز» در ادامه با اشاره به میراثی که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از خود به جا خواهد گذاشت، تاکید می‌کند: «اما هنوز خیلی دیر نشده تا بایدن در ماه‌های پایانی دوره ریاست‌جمهوری‌اش دست به حرکت برجسته‌ای بزند. او که از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کرده و از برخی ملاحظات سیاسی رهایی یافته است، می‌تواند نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برای پذیرش یک توافق آتش‌بس دائمی تحت فشار قرار دهد. اگر جو بایدن سریعا و قاطعانه در این زمینه عمل کند، می‌تواند میراث خود را به عنوان یک سیاستمدار و رئیس‌جمهور با پایان دادن به ماه‌ها ظلم در غزه، آرام کردن تنش‌های منطقه‌ای و رسیدن به راه‌حل ۲ دولتی محافظت نماید.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر