کد خبر: 197594
A

پناهنده چینی مقیم آمریکا متهم به جاسوسی برای پکن شد

وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که یک فعال سابق چینی در جنبش «برای دموکراسی» را که در سال ۱۹۸۹ توسط پکن با خشونت سرکوب شد، مقیم نیویورک را به اتهام جاسوسی برای دولت چین دستگیر کرده است.

پناهنده  چینی مقیم آمریکا متهم به جاسوسی برای پکن شد

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل وبگاه روزنامه الشرق الاوسط نوشت: «تانگ یوانجون (۶۷ ساله) که بیست سال پیش از چین فرار کرد و قبل از گرفتن پناهندگی سیاسی در ایالات متحده به جزیره‌ای تحت کنترل تایوان رفته بود، دیروز به طور رسمی متهم به فعالیت به عنوان عامل جمهوری خلق چین در ایالات متحده بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ شد.

همانطور که وزارت دادگستری در بیانیه‌ای توضیح داد تانگ ماموریت‌هایی را تحت هدایت وزارت امنیت دولتی جمهوری خلق چین و آژانس اصلی اطلاعات غیرنظامی در چین انجام داده است.

او مظنون به انتقال اطلاعات به کارمندان این وزارتخانه در مورد “افراد و گروه‌هایی است که از نظر پکن ممکن است به منافع آن آسیب برساند، به ویژه فعالان برجسته دموکراسی و مخالفان چینی مقیم ایالات متحده است.

قوه قضاییه چین تانگ را که اهل استان جیلین در شمال شرقی چین است به دلیل مشارکت در جنبش دموکراسی خواهانه در سال ۱۹۸۹ که تحت سرکوب خشونت آمیز در میدان تیان آن من در پکن قرار گرفت به ۲۰ سال زندان محکوم کرد که او پس از گذراندن ۸ سال زندان آزاد شد.

به گفته یک گروه حقوق بشر مستقر در تایپه که در سال ۲۰۰۲ به او کمک کرد تانگ برای دموکراسی در چین به فعالیت خود برای دموکراسی ادامه داد و قبل از فرار به تایوان بارها توسط مقامات دستگیر، بازجویی و مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر