کد خبر: 197172
A
سخنگوی وزارت خارجه:

آتش‌بس غزه ارتباط مستقیمی با تنبیه متجاوز ندارد/ آمریکا در موضوع آتش‌بس صلاحیت ندارد + فیلم

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر این که آتش‌بس غزه ارتباط مستقیمی با تنبیه متجاوز ندارد، گفت: آتش‌بس یک مطالبه جهانی است. ما مهم‌ترین و قوی‌ترین حامی برای توقف جنگ هستیم. در ارتباط با موضوع آتش‌بس و مسائل مربوط به آن ما آمریکا را دارای حسن نیت و صلاحیت تلقی نمی‌کنیم.

آتش‌بس غزه ارتباط مستقیمی با تنبیه متجاوز ندارد/ آمریکا در موضوع آتش‌بس صلاحیت ندارد + فیلم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری امروز (دوشنبه ۲۹ مرداد)، اظهار داشت: آتش‌بس در غزه موضوع ارتباط مستقیمی با حق مشروع و قانونی و شناخته‌شده ایران در پاسخ و تنبیه متجاوز ندارد. مهمان رسمی ایران در خاک ایران مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

وی افزود: شهید «اسماعیل هنیه» رهبر فلسطینی روند مذاکرات سیاسی برای برقراری آتش‌بس بود. رژیم صهیونیستی با ترور شهید هنیه نشان داد مایل به ادامه روند سیاسی و توقف جنگ نیست بلکه به‌دنبال گسترش دامنه جنگ است.

کنعانی خاطرنشان کرد:‌ از منظر حقوق و منشور بین‌المللی حق داریم از تمامیت ارضی خود در برابر متجاوز دفاع کنیم و اگر تمامیت ارضی کشوری مورد تعدی قرار بگیرد و شورای امنیت نتواند حقوق او را استیفا کند، آن کشور حق دارد حقوق خود را استیفا کند.

وی بیان کرد: به دوستان خود گفته‌ایم که به‌دنبال تشدید تنش نیستیم و از تلاش‌های توام با حسن‌نیت برای برقرای آتش‌بس حمایت می‌کنیم، در عین حال بر حق ذاتی خود در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل یک رژیم تروریستی تاکید داریم و در زمان مقتضی از آن استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آنچه که در غزه و فلسطین در حال انجام است فقط جنایت علیه مردم فلسطین نیست، بلکه جنایت علیه بشریت است، گفت: ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه ناشی از بی‌عملی جامعه بین‌المللی است.

کنعانی با بیان اینکه ایران از هر تلاش صادقانه‌ای برای آتش‌بس و پایان دادن جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استقبال می‌کند، گفت: در ارتباط با موضوع آتش‌بس و مسائل مربوط به آن ما آمریکا را دارای حسن نیت و صلاحیت تلقی نمی‌کنیم و این موضوع ناشی از رفتار و عملکرد دولت آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که درباره ضرورت ایجاد فوری آتش‌بس در غزه تردیدی وجود ندارد، یادآور شد: آمریکا یکی از حامیان تمام‌عیار و همه جانبه جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. آمریکا با اقدامات خود تا الان ثابت کرده است که یک طرف جنگ است، نه یک طرف صلح برای آتش‌بس.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری اولین دادگاه پرونده کودتای ۲۸ مرداد در روز یکشنبه گفت: این دادگاه در راستای استیفای حقوق مردم ایران برگزار شده است و در این زمینه همکاری‌های خوبی بین دولت و قوه قضاییه وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به فرا رسیدن راهپیمایی اربعین حسینی گفت: امیدواریم با ترتیبات اتخاذ شده و همکاری صورت گرفته بین دولت‌های ایران و عراق ما شاهد برگزاری این کنگره عظیم معنوی در کمال امنیت و آرامش باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از کمک‌ها و مساعدت‌های ارزنده دولت عراق در حسن میزبانی از زائران اربعین حسینی تشکر و قدردانی کنم. همچنین از میزبانی و سخاوتمندی مردم عراق نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

volumeVideo: 9.28M | durationVideo: 00:05:31
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر