کد خبر: 196902
A

بهترین‌های ارتش اوکراین در مقابل «سربازان صفر روس»؛ آیا نبرد کورسک از تهاجم مسکو کاست؟

در حالی که اوکراین به پیشروی‌های خود در استان کورسک روسیه ادامه می‌دهد و اقداماتی را برای تحکیم عملیات جاری خود در خاک روسیه انجام می‌دهد، این سؤالاتی مطرح می‌شود که آیا مسکو حاضر است به خاطر دفاع از خاک خودی، قید عملیات تهاجمی خود در اوکراین را بزند یا خیر.

بهترین‌های ارتش اوکراین در مقابل «سربازان صفر روس»؛ آیا نبرد کورسک از تهاجم مسکو کاست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه ۱۶ اوت (۲۶ مرداد ۱۴۰۳) در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که علیرغم سردرگمی و عدم‌سازمان‌دهی اولیه در بین نیروهای روسیه، اما این نیروها هم اکنون منطقه را با نیروهای اضافی خود تقویت کرده‌اند. احتمال می‌رود که این نیروها از مناطق دیگر در امتداد خط مقدم به عقب آورده شده باشند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: مطمئناً این نیروها از مناطق اولویت‌بندی شده در شرق اوکراین به‌ویژه در اطراف منطقه دونتسک که روس‌ها سرعت تهاجمی نسبتاً بالایی در آنجا دارند، نمی‌آیند.

بر اساس آخرین تصاویر جغرافیایی در این منطقه، نیروهای مسکو به دنبال محاصره تاکتیکی نیروهای اوکراینی در جنوب شرقی شهر پوکروفسک در استان دونتسک اوکراین هستند.

خیز روسیه برای تصرف پوکروفسک

موسسه مطالعات جنگ (ISW) ارزیابی می‌کند که نیروهای روسی احتمالا اورلیفکا (نزدیک ۳۵ کیلومتری پوکروفسک) و ژلان (نزدیک ۲۰ کیلومتری پوکروفسک) را تصرف کرده‌اند.

فرماندهی ارتش روسیه مدعی شد که آنها به پوکروفسک، یک مرکز لجستیکی کلیدی برای نیروهای اوکراینی که از عملیات آنها در منطقه دونتسک پشتیبانی می‌کند، نزدیک‌تر شده‌اند.

اداره نظامی شهر پوکروفسک در منطقه دونتسک در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) از ساکنان خواست تا فوراً محل را تخلیه کنند، چرا که ارتش روسیه تنها ۱۰ کیلومتر با حومه این شهر فاصله دارد.

به گزارش موسسه مطالعات جنگ، روسیه انتقال برخی از یگان‌های خود از اوکراین را برای رسیدگی به وضعیت منطقه کورسک آغاز کرده است. با این حال، نقاط مبدا آنها نشان می‌دهد که فرماندهی نظامی روسیه همچنان عملیات تهاجمی خود را در شرق اوکراین در اولویت قرار می دهد.

بر مشاهدات موسسه مطالعات جنگ در روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد که «هیچ مدرکی مبنی بر انتقال کل تیپ‌های نیروهای روسی از اوکراین به منطقه کورسک وجود ندارد.» در عوض، تنها بخش‌هایی از هنگ‌های روسیه در آن منطقه مستقر شده‌اند.

بهترین‌های ارتش اوکراین در مقابل سربازان صفر روسی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در اواخر ماه ژوئیه گفت که مسکو تمرکز خود را به سمت جبهه شرقی معطوف کرده است و پس از شکست حمله خارکیف، «تمام منابع موجود خود» را به سمت منطقه پوکروفسک هدایت کرده است.

سوال این است که این منابع کدامند و مسکو دقیقاً از کجا می‌تواند واحدهای آموزش دیده بهتری برای تقویت دفاعی در کورسک دریافت کند؟

اوکراین تعدادی از بهترین نیروهای جنگ‌آزموده خود را در استان کورسک روسیه مستقر کرده است که اغلب در آن سوی مرز با سربازان سرباز صفر روسی روبرو شده‌اند. 

در روسیه همه مردان باید یک سال خدمت سربازی اجباری را بگذرانند. این کشور معمولاً سالانه دو موسم سربازگیری مشمولان - یکی در بهار و دیگری در پاییز - دارد که بیش از ۱۰۰ هزار مرد جوان در هر نوبت سربازگیری فراخوان داده می‌شود.

برخلاف سربازان حرفه ای، سربازان وظیفه قبل از اعزام به پست‌های خود آموزش‌های بسیار محدودی می‌بینند. قانون روسیه استقرار آن‌ها در خارج از کشور را به شدت ممنوع می‌کند و آن‌ها برای شرکت در عملیات جنگی قرار نمی‌دهد.

در حال حاضر طوماری توسط مادران سربازان وظیفه مستقر در منطقه کورسک به اشتراک گذاشته شده است که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می خواهند فرزندانشان را از منطقه خارج کند.

در این طومار آمده است: «جان سربازانی را که برای اقدام نظامی آماده نیستند، نجات دهید. شما به والدین اطمینان دادید که فرزندان آنها در جنگ شرکت نخواهند کرد.»

این طومار خواستار پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین نیست، بلکه به طور خاص خواستار خروج سربازان جوان از منطقه کورسک است.

از زمان آغاز تهاجم تمام عیار در فوریه ۲۰۲۲، پوتین وعده داد که مشمولان خدمت اجباری درگیر نبرد نخواهند شد. با وجود این، بسیاری از سربازان وظیفه توسط نیروهای اوکراینی اسیر شده‌اند.

یکی از مقامات سرویس امنیت داخلی اوکراین (SBU) روز پنجشنبه گزارش داد که نیروهای ویژه آن، تعداد ۱۰۲ سرباز روسی را از هنگ ۴۸۸ پیاده‌نظام موتوریزه و یگان آخمت چچنی در منطقه کورسک به اسارت گرفتند.

به اسارت در آوردن نیروهای روسی از جمله سربازان وظیفه، احتمالاً به کی‌یف کمک خواهد کرد تا درخواست‌ها و تلاش‌های خود را برای بازگرداندن هزاران غیرنظامی و سرباز خود، از جمله مدافعان کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل، تکرار کند.

بیش از دو سال از محاصره شهر ماریوپل در سواحل دریای آزوف می گذرد و صدها نفر از مدافعان این سنگر در روسیه بدون هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت یا محل نگهداری آنها در اسارت هستند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر