کد خبر: 196715
A

پیشروی اوکراین در خاک روسیه ادامه دارد

ارتش اوکراین می‌گوید که نظامیان این کشور توانستند روزگذشته بیش از پیش در منطقه کورسک روسیه پیش‌روی کنند. کی‌یف همزمان اعلام کرد که از این محدوده به عنوان منطقه حائل برای محافظت از مناطق مرزی خود در برابر حملات ارتش روسیه استفاده خواهد کرد.

پیشروی اوکراین در خاک روسیه ادامه دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارتش اوکراین می‌گوید که نظامیان این کشور توانستند روزگذشته بیش از پیش در منطقه کورسک روسیه پیش‌روی کنند. کی‌یف همزمان اعلام کرد که از این محدوده به عنوان منطقه حائل برای محافظت از مناطق مرزی خود در برابر حملات ارتش روسیه استفاده خواهد کرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت؛ اعلام ایجاد یک منطقه حائل از سوی اوکراین در کورسک روسیه در حالی است که کی‌یف پیش‌تر اعلام کرده بود قصد ندارد سرزمین‌های تصرف شده روسیه را تحت اشغال خود نگه دارد. کی‌یف در سایه پیشروی بی‌سابقه ارتش در عمق خاک روسیه، پیشنهاد کرده بود که در صورت تن دادن مسکو به «صلحی عادلانه» حملات خود به داخل خاک روسیه را متوقف خواهد کرد.

هجوم کی‌یف به این منطقه در هفته گذشته مسکو را غافلگیر کرده و دست‌کم برای کوتاه مدت، فضای جنگ را تغییر داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در همین رابطه در کانال تلگرام خود توضیحاتی ارائه داد و نوشت: «ما به پیشروی در منطقه کورسک ادامه می‌دهیم. در این مدت از یک تا دو کیلومتر در مناطق مختلف پیشروی داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ روس را هم اسیر کرده‌ایم.»

در همین رابطه ایهور کلیمنکو وزیر کشور اوکراین نیز ضمن تاکید بر لزوم برقراری منطقه حائل اضافه کرد که چنین اقدامی از شهروندان ساکن در نواحی مرزی اوکراین در برابر حملات روسیه حفاظت می‌کند.

مقام‌های ارشد اوکراین می‌گویند ایجاد این منطقه حائل می‌تواند به ارسال کمک‌های بشردوستانه و ایجاد کریدورهای تخلیه برای غیرنظامیانی که می‌خواهند به روسیه یا اوکراین بروند مفید خواهد بود.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین در همین خصوص در تلگرام نوشت: «برنامه نظامی ما این است که دالان‌های بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان ایجاد کنیم که این می‌تواند به سود هر دو طرف باشد، هم روسیه و هم اوکراین.»

اوکراین می‌گوید قصد دارد دسترسی سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه به این منطقه را که احتمالاً شامل کمیته بین المللی صلیب سرخ و سازمان ملل متحد می‌شود، فراهم سازد. دیمیترو لوبینتس، کمیسر حقوق بشر اوکراین هم در تلگرام نوشت: «در منطقه حائل غذا، دارو و سایر اقلام ضروری برای جمعیت غیرنظامی باید تهیه شود.»

نیروهای روسی ماه‌هاست که مناطق مرزی اوکراین را با حملاتی که از مناطق مجاور از جمله از منطقه کورسک انجام شده ، هدف قرار داده‌اند.

نفوذ و پیشروی سربازان اوکراین در کورسک می‌تواند برای جلوگیری از حملات روسیه برای کی‌یف حیاتی باشد. در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وعده داده است که نیروهای اوکراینی را به عقب خواهد راند.

حملات پهپادی اوکراین به چهار پایگاه هوایی

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع امنیتی در دولت اوکراین خبر داده که این کشور بزرگترین حمله با هواپیماهای بدون سرنشین دوربرد خود را در طول شبانه‌روز گذشته به چهار فرودگاه نظامی روسیه انجام داده است. حمله‌ای زلنسکی آن‌را به موقع و دقیق خواند.

این منبع گفت که این حمله، پایگاه‌های هوایی ورونژ، کورسک، ساواسلیکا و بوریسوگلبسک روسیه را هدف قرار داده و هدفش تضعیف توانایی مسکو در استفاده از هواپیماهای جنگی علیه اوکراین بوده است. این منبع همچنین اضافه کرد که اوکراین هنوز در حال ارزیابی میزان خسارت است.

زلنسکی روز چهارشنبه هنگام سخنرانی خود در جمع فرماندهان ارتش گفت: «از شما برای حملات دقیق، به موقع و موثر به فرودگاه های روسیه متشکرم. پهپادهای اوکراینی دقیقاً همانطور که باید کار می‌کنند.»

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که پدافند هوایی این کشور ۱۱۷ پهپاد و ۴ موشک تاکتیکی پرتاب شده توسط اوکراین به چندین منطقه از جمله کورسک را منهدم کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر