کد خبر: 196549
A

یحیی سنوار کجاست و چگونه حماس را اداره می‌کند؟

یحیی سنوار در غزه دقیقا کجاست و چگونه می‌تواند گروه فلسطینی حماس را کنترل و اداره کند. هرچند با تصمیم حماس او اخیرا به جای اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی این گروه نیز منصوب شده؛ این سوال مطرح است که او چگونه حماس را اداره می کند؟ روزنامه سعودی الشرق الاوسط که در لندن منتشر می شود هم در گزارشی نوشته است:«سنوار هر دو هفته یک بار و گاهی یک بار در ماه اطلاعات و دستورالعمل‌ها را می‌دهد، گاهی اوقات دست نویس و گاهی اوقات پیامهای چاپ شده با امضای خودش

یحیی سنوار کجاست و چگونه حماس را اداره می‌کند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در گزارشی به این مسئله پرداخته و می‌نویسد: یحیی سنوار رهبر حماس در غزه منزوی است اما همچنان با مبارزان و رهبری این گروه در سایر نقاط خاورمیانه در ارتباط است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که او چگونه از غزه با دیگر افراد، گروه‌ها و مقام‌های این گروه فلسطینی ارتباط می‌گیرد؟ گفته می شود سنوار دیگر به ارتباطات الکترونیکی اعتماد ندارد، زیرا نگران است که ارتش اسرائیل مکان او را کشف کند و او را ترور کند

این واقعیت که سنوار در ارتباطات خود جنبه احتیاط را رعایت می‌کند تجربه‌ای است که پیشتر در جریان ترور دیگر مقام‌های ارشد حماس و حزب‌الله لبنان حاصل شده و مقام‌های این گروه‌ها در استفاده از گوشی‌های تلفن همراه بسیار احتیاط می‌کنند.

رهبران مافیا در ایالات متحده در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هم در استفاده از تلفن‌ محتاط بودند. سنوار نیز کار دشواری دارد که همزمان هم در ارتباطات خود بسیار احتیاط کند و هم بتواند بر گروه تحت کنترل خود اشراف داشته باشد.

سنوار باید اطمینان حاصل کند که حماس در خلا رهبری در هرج و مرج گرفتار نشود. او باید به صورت مداوم در غزه در حال تغییر مکان خود باشد، سنوار که در خان یونس بزرگ شده به خوبی نوار غزه را می شناسد و بر جغرافیای تونل‌های زیرزمینی آنجا اشراف دارد. اسرائیل می‌گوید حماس در دوران رهبری سنوار توانسته مبالغ هنگفتی کمک مالی از حامیانش از جمله قطر دریافت کند.

در آخرین تصاویر منتشر شده از سنوار، او در حال عبور از یکی تونل‌های زیرزمینی نوار غزه مشاهده شد اما با وجود ماه‌ها جنگ در این باریکه و حضور نظامی سربازان اسرائیلی این رژیم هنوز نتوانسته این مرد مرموز و باهوش را پیدا کند.

در عین حال و با توجه به اینکه اخیرا او به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شده بسیار مهم است که ارتباطات با سنوار در طول مذاکرات آتش‌بس حفظ شود. این در حالی است که پیشتر افرادی در خارج از غزه مانند هنیه حضور داشتند که می‌توانستند در خصوص مذاکرات تصمیم‌گیری کنند اما حالا کار برای این امر دشوارتر شده است.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط که در لندن منتشر می شود هم در گزارشی نوشته است که تنها تعداد کمی از مقام‌های ارشد حماس می‌دانند که یحیی سنوار در کجا پنهان شده است. این روزنامه به نقل از یکی از مقام‌های ارشد حماس نوشته که سنوار می‌تواند هم با افرادش مکالمه تلفنی داشته باشد و هم به نقاط مختلف در غزه هم سرکشی کند.

به نقل این منبع که نخواسته نامش فاش شود آمده است: «سنوار هر دو هفته یک بار و گاهی یک بار در ماه اطلاعات و دستورالعمل‌ها را می‌دهد، گاهی اوقات دست نویس و گاهی اوقات پیامهای چاپ شده با امضای خودش. هیچ کس نمی‌دانست چگونه این اطلاعات منتقل شده است و کسی هم نمی‌دانست که سنوار کجا پنهان شده است.»

این روزنامه همچنین می‌نویسد که سنوار نه تنها با فرماندهان تیپ باقی مانده خود ارتباط برقرار می‌کند، بلکه به نوعی با حماس در خارج از کشور نیز در تماس است. این رسانه می‌گوید حماس «به پروتکل‌های ارتباطی ویژه‌ای متکی است که عمدتا برای برقراری ارتباط با متحدین خود در خارج از کشور از آن استفاده می‌کند

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند در اوایل این هفته پیام‌هایی از سوی یحیی سنوار مخابره شده که رهبر حماس به دنبال توافق آتش‌بس است اما هنوز مشخص نیست با توجه به اختلافاتی که میان طرفین وجود دارد و همچنین موانعی که در طول‌ ماه‌های اخیر از سوی نتانیاهو در مسیر برقراری آتش‌بس ایجاد شده تا چه اندازه می‌توان به حصول آن امیدوار بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر