کد خبر: 196017
A

در بریتانیا چه خبر است؟/اعتراض شهروندان بریتانیایی به مهاجران از کجا آغاز شد؟

موجی از شورش و ناآرامی بریتانیا فراگرفته که در پی رخداد حمله‌ای مرگبار و با استفاده از چاقو در ساوت‌پورت به راه افتاد و به خشونت‌های ضد مهاجران دامن زد. ۱۰ روز پیش (۲۹ ژوئیه)، سه دختر در سنین شش، هفت و نه ساله به ضرب چاقو کشته شدند و هشت کودک دیگر و دو فرد بزرگسال نیز در جریان حمله به کلاس رقص تابستانی در ساوت‌پورت زخمی شدند. پلیس یک نوجوان ۱۷ ساله را مظنون اصلی این حمله اعلام کرد. در میان مردم شایعه شد که این نوجوان یک مهاجر و پناهجوی غیرقانونیِ مسلمان است.

در بریتانیا چه خبر است؟/اعتراض شهروندان بریتانیایی به مهاجران از کجا آغاز شد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ موجی از شورش و ناآرامی بریتانیا فراگرفته که در پی رخداد حمله‌ای مرگبار و با استفاده از چاقو در ساوت‌پورت به راه افتاد و به خشونت‌های ضد مهاجران دامن زد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: ۱۰ روز پیش (۲۹ ژوئیه)، سه دختر در سنین شش، هفت و نه ساله به ضرب چاقو کشته شدند و هشت کودک دیگر و دو فرد بزرگسال نیز در جریان حمله به کلاس رقص تابستانی در ساوت‌پورت زخمی شدند.

پلیس یک نوجوان ۱۷ ساله را مظنون اصلی این حمله اعلام کرد. در میان مردم شایعه شد که این نوجوان یک مهاجر و پناهجوی غیرقانونیِ مسلمان است. در صورتی که پلیس تاکید داشت که او به عنوان فرزند والدین رواندایی در کاردیف، پایتخت ولز به دنیا آمده و طی ۱۰ سال گذشته ساکن ساوت‌پورت بوده است.

اما افرادی که رسانه ها آنان را راست گرا می خوانند تحت تاثیر اطلاعات نادرست در مورد هویت عامل حمله، خشمگین به خیابان‌ها آمدند. آنها پناهجویان، مسلمانان و تاسیسات مرتبط با آنها از جمله مساجد را هدف حمله‌های خود قرار دادند. اسلامگراهای افراطی هم وارد رویایی مستقیم با راست‌های افراطی شدند.

چپ‌های افراطی نیز در حمایت از مهاجران مسلمان بسیج شدند. این سه جبهه در شهرهای دیگر بریتانیا نیز شکل گرفت تا ناآرامی‌ها به سرعت فراگیر شود.

شهرهای لندن، منچستر، بیرمنگام و بلفاست در کنار ۱۶ نقطه دیگر در کشور صحنه شورش و درگیری میان شد. حمله به تاسیسات شهری، پناهجویان، به ویژه مسلمانان، مساجد، هتل‌های محل نگهداری پناهجویان و حتی ماشین‌های پلیس فراگیر شد. شورشیان کم کم به نزدیکی دفتر کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا رسیدند که با مداخله پلیس ۱۰۰ نفر از آنها دستگیر شدند.

در راترهام هم شورشیان خشمگین هتل محل نگهداری پناهجویان را به آتش کشیدند که متعاقب این اقدام، پلیس ۴۳۰ نفر را دستگیر کرد.

نخست وزیر بریتانیا شورش‌ها را محکوم کرد و به صراحت راست‌های افراطی را عامل آنها معرفی کرد. دولت بریتانیا سپس از عملکرد برخی از شبکه‌های اجتماعی به دلیل تحریک شورش‌ها انتقاد کرد. به باور آنها فعالان راست افراطی با استفاده از به اشتراک‌گذاری گسترده اطلاعات نادرست در ایکس (توییتر سابق)، تیک‌تاک، فیسبوک و اینستاگرام موجب تحریک مردم در سراسر بریتانیا شده‌اند.

چهارشنبه گذشته هزاران مخالف نژادپرستی و رویکردهای فاشیستی در شهرهای بزرگ بریتانیا از جمله لندن، بیرمنگام، بریستول، لیورپول و نیوکاسل به خیابان‌ها آمدند و با به رخ کشیدن شمار زیاد خود خواستار توقف رویکردهای افراط‌گرایانه و مهاجرستیز شدند.

کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا هم خواستار برخورد قاطع قانونی با شورشیان شد. بر همین اساس، ظرفیت زندان‌ها برای نگهداری از ۶۰۰ زندانی جدید افزایش یافت. محاکمه‌ها به سرعت آغاز و نخستین احکام صادره از جمله محکومیت مردی به ۳ سال زندان منتشر شد.

بنا بر اعلام مقام‌های قضایی بریتانیا احکامی که تا کنون صادر شده، نوک کوه یخی بزرگ است که با هدف پاسخگو کردن شورشیان صورت گرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر