کد خبر: 196012
A

بازگشت پوجدمون به اسپانیا پس از ۷ سال با وجود حکم بازداشت؛ رهبر جدایی‌خواهان کاتالونیا ناپدید شد

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا با وجود حکم بازداشت دادگاه عالی به اسپانیا روز پنج‌شنبه ۸ اوت به اسپانیا بازگشت و در میان هواداران خود سخنرانی کرد.

بازگشت پوجدمون به اسپانیا پس از ۷ سال با وجود حکم بازداشت؛ رهبر جدایی‌خواهان کاتالونیا ناپدید شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا با وجود حکم بازداشت دادگاه عالی به اسپانیا روز پنج‌شنبه ۸ اوت به اسپانیا بازگشت و در میان هواداران خود سخنرانی کرد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت: پیش از بازگشت آقای پوجدمون به اسپانیا، کارشناسان حقوقی و اعضای پلیس ملی اسپانیا به یورونیوز گفته بودند که دستگیری «رهبر فراری تجزیه‌طلب کاتالونیا» اجتناب‌ناپذیر است.

آقای پوجدمون پس از ناکامی در تلاش برای استقلال کاتالونیا، در پی صدور حکم پیگیرد قانونی علیه او و دیگر رهبران جدایی‌طلبان از سوی دستگاه قضایی اسپانیا در سال ۲۰۱۷ از این کشور گریخت.

به این ترتیب آقای پوجدمون پس از هفت سال از اقامت در تبعید در حالی روز پنج‌شنبه در مقابل طاق نصرت بارسلون ظاهر شد که هوادارنش با پرچم‌های کاتالونیا در اطراف او حلقه زده بودند. او نیز با مشت‌های گره‌کرده با جمعیت حاضر همراهی کرد.

گفته می‌شود که برای رئیس دولت خودمختار سابق کاتالونیا حکم بازداشت صادر شده است و ماموران پلیس باید در صورت دیدن پوجدمون، او را بازداشت کنند.

بنا به گفته برخی از حاضران در این تجمع، هواداران پوجدمون حلقه‌ای در اطراف او تشکیل دادند تا کسی نتواند به این سیاستمدار نزدیک شود.

هواداران پوجدمون به دعوت حزب «متحد برای کاتالونیا» که آقای پوجدمون نیز عضو آن است پیش از جلسه پارلمان کاتالونیا در این تجمع شرکت کرده‌اند.

اوایل این هفته، رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا اعلام کرده بود که قصد دارد به اسپانیا بازگردد و در جلسه پارلمان کاتالونیا شرکت کند تا از رأی‌گیری درباره دولت جدید این منطقه خودمختار به ریاست سالوادور ایلا جلوگیری کند.

اگر آقای پوجدمون امروز یا روزهای آینده بازداشت شود، احتمالاً به مادرید منتقل خواهد شد تا در دادگاه عالی اسپانیا حاضر شود. پس از حضور پوجدمون در دادگاه عالی اسپانیا، قاضی تصمیم خواهد گرفت که آیا او را تا زمان محاکمه به زندان بفرستد یا به قید وثیقه آزاد کند.

اگرچه در اسپانیا قانون عفو متهمان پرونده استقلال‌طلبی پس از تصویب به اجرا درآمده است اما دادستان‌ها که به پرونده‌ رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا رسیدگی می‌کنند، از فرمان اعمال آن سرپیچی کرده‌اند.

نظام قضایی اسپانیا بر این نظر است که دولت وقت کاتالونیا به ریاست کارلس پوجدمون با برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی در سال ۲۰۱۷، از اموال عمومی اختلاس کرده است، موضوعی که باعث می‌شود تا حکم بازداشت پوجدمون همچنان فعال باشد.

تا لحظه تنظیم این خبر هنوز مشخص نیست که آقای پوجدمون کجاست، چرا که او پس از حضور در جمع هواداران خود و سخنرانی برای آنها، به سرعت ناپدید شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر