کد خبر: 194557
A

جمعیت ژاپن برای پانزدهمین سال متوالی کاهش یافت

وزارت کشور ژاپن، جمعیت این کشور را برای پانزدهمین سال متوالی کاهشی اعلام کرد.

جمعیت ژاپن برای پانزدهمین سال متوالی کاهش یافت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه (۴ مرداد)، گزارش داد که بر پایۀ داده‌های منتشر شده از سوی وزارت کشور ژاپن، جمعیت این کشور به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و افزایش مرگ‌و‌میر، برای پانزدهمین سال متوالی بیش از پانصد هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی وزارت کشور ژاپن، آمار تولد در این کشور در سال گذشته به کمترین میزان یعنی ۷۳۰ هزار نفر رسیده است.

این در حالی است که در طول این بازه زمانی، ۱/۵۸ میلیون مرگ در ژاپن ثبت شده است که در مقایسه با میزان زاد و ولد در این کشور آمار بالایی محسوب می‌شود.

بنا بر نتایج حاصل از سرشماری در ژاپن، جمعیت این کشور تا ابتدای ژانویه سال جاری ۱۲۴/۹ میلیون نفر بوده که با کاهشی حدود نیم میلیون نفر روبرو شده است.

همچنین بر اساس داده‌هایی که توسط وزارت کشور ژاپن منتشر شده است، آمار ساکنان خارجی در این کشور ۱۱ درصد افزایش یافته که باعث شده جمعیت آن‌ها برای نخستین بار از مرز ۳ میلیون نفر فراتر رود. به‌طوریکه در حال حاضر نزدیک به ۳ درصد از کل جمعیت ژاپن را افراد خارجی تشکیل می‌دهند که اکثراً در بازۀ سنی مناسب برای کار یعنی بین ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند.

بنا به نوشتۀ خبرگزاری آسوشیتدپرس، بررسی‌ها حاکی از آن است که ژاپنی‌های جوان‌تر بنا به دلایلی همچون چشم‌انداز مبهم شغلی، هزینه‌های بالای زندگی در مقایسه با درآمدها و فرهنگ تعصب‌آمیز جنسیتی که بار ازدواج را تنها بر دوش زنان و مادران شاغل می‌اندازد، مایل به ازدواج یا بچه‌دار شدن نیستند.

این در حالی است که دولت ژاپن به هدف انگیزه‌بخشی به زوج‌های جوان برای داشتن فرزندان بیشتر، مبلغی حدود ۵/۳ تریلیون ین (معادل ۳۴ میلیارد دلار) را به عنوان بخشی از بودجه سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است که این طرح شامل افزایش یارانه برای مراقبت از کودکان و آموزش آنان می‌شود. همچنین قرار است که دولت ژاپن طی سه سال آینده سالانه مبلغی حدود ۳/۶ تریلیون ین (معادل ۲٣ میلیارد دلار) از مالیات را به این موضوع اختصاص دهد.

کارشناسان بر این باورند که تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت ژاپن برای مقابله با روند کاهشی جمعیت در این کشور، عمدتاً شامل زوج‌های متأهلی است که قصد دارند بچه‌دار شوند یا قبلاً فرزندی به دنیا آورده‌اند اما به تعداد فزایندۀ جوانانی که تمایلی به ازدواج و بچه‌دار شدن ندارند، توجهی نشده است.

بر اساس این گزارش، پیش بینی می‌شود که جمعیت ژاپن تا سال ٢٠۷٠، با کاهشی ٣۰ درصدی روبرو شود و به ۸٧ میلیون نفر برسد که از هر ده نفر، چهار نفر ۶۵ ساله و یا پیرتر باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر