کد خبر: 194106
A

ارتش اسرائیل هزار یهودی حریدی را برای خدمت احضار کرد

ارتش اسرائیل کارت فراخوانی برای اولین دسته از یهودیان حریدی به عنوان بخشی از سه گروهی که پس از تصمیم دادگاه عالی جذب خواهد شد، ارسال کرد.

ارتش اسرائیل هزار یهودی حریدی را برای خدمت احضار کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ وبگاه آرتی عربی نوشت:‌‌ «بر اساس گزارشی که در وب‌سایت Walla منتشر شده است، اولین دسته شامل هزار نفر بین ۱۸ تا ۲۶ سال است، در حالی که دستور احضار جدید برای دو گروه دیگر که طی چهار هفته آینده برنامه‌ریزی شده، توسط ارتش صادر خواهد شد».

در حالی که خاخام‌های برجسته اولترا ارتدوکس از دانشجویان یشیوا خواستند که هرگونه فراخوان از سوی ارتش اسرائیل را نادیده بگیرند، با این وجود ارتش هفته گذشته گفت که دستورات برای افرادی ارسال خواهد شد که اطمینان دارند در مرکز معارفه حضور دارند.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در پستی در حساب کاربری خود در پلتفرم «X» در توضیح این تصمیم گفت: «استخدام در ارتش اسرائیل یک برنامه آنطور که شما می‌خواهید نیست، بلکه یک نیاز امنیتی وجودی به استخدام حداقل ۱۰ هزار جوان فوق ارتدکس است و آن‌ها باید به سرعت در سال جاری جذب شوند.

ارتش اسرائیل گفت که ۳۰۰۰ یهودی حریدی شامل مردانی هستند که شغل داشته، در مؤسسات آموزش عالی ثبت نام کرده‌اند یا گواهینامه رانندگی دارند، که نشان می‌دهد آنها علیرغم اینکه قبلاً معافیت تحصیلی داشتند، در مطالعات یشیوای تمام وقت شرکت نمی‌کردند.

این دستورات که اولین مرحله از فرآیند بررسی و ارزیابی انجام شده توسط ارتش برای استخدام آن‌ها در ارتش در سال آینده است، پس از حکم تاریخی دادگاه عالی اسرائیل در ماه گذشته صادر شده است.

دادگاه عالی در حکم خود گفت که دیگر هیچ چارچوب قانونی وجود ندارد که به دولت اجازه دهد از خدمت سربازی دانش آموزان حریدی یشیوا ممانعت کند.

پس از تصمیم دادگاه، به دولت دستور داده شد تا فوراً شروع به استخدام سه مرد حریدی کند، این تعداد افرادی است که ارتش گفته است در مرحله اولیه می تواند از عهده آن‌ها برآید.

از این سه هزار نفر، ۱۵ درصد متاهل، بقیه مجرد هستند و بیشتر مجردانی که جذب شده‌اند نقش‌های رزمی را بر عهده خواهند داشت.

بر اساس داده‌های ارتش اسرائیل، ۵۰ درصد از گروهی که باید به خدمت گرفته شوند، بین ۱۸ تا ۲۱ سال، ۴۰ درصد دیگر بین ۲۲ تا ۲۳ سال و ۱۰ درصد بین ۲۴ تا ۲۶ سال هستند.

خدمت سربازی برای مردان و زنان یهودی در اسرائیل اجباری تلقی می‌شود، در حالی که مذهبی‌ها با هدف وقف تحصیل در مؤسسات مذهبی و حفظ هویت مردم از آن مستثنی هستند.

حریدیم‌ها که به تفسیر دقیق قوانین یهود پایبند هستند و در جوامع منزوی زندگی می‌کنند و بر این باورند که مطالعه تورات آن‌ها به همان اندازه که خدمت سربازی انجام می‌دهد، محافظت از کشور است.

منبع: شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر