کد خبر: 193654
A

سوئد از لغو تدریجی کمک‌های توسعه‌ای خود به عراق خبر داد

سوئد از آغاز لغو تدریجی کمک‌های توسعه‌ای خود به کشور عراق خبر داد و خاطرنشان کرد که عراق دیگر منابع کافی برای مراقبت از جمعیت خود دارد.

سوئد از لغو تدریجی کمک‌های توسعه‌ای خود به عراق خبر داد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دولت سوئد روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به آژانس‌های امدادی مانند آژانس همکاری‌های توسعه بین‌المللی سوئد (SIDA) و آکادمی Folk Bernadotte دستور داده است تا فعالیت‌های خود را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵ متوقف کنند.

دولت سوئد خاطر نشان کرد که این تصمیم فرصتی برای گسترش روابط با عراق از طریق همکاری در زمینه‌هایی مانند تجارت، محیط زیست و مهاجرت است.

بر اساس گزارش‌ها، طی ۱۰ سال گذشته، کمک‌های توسعه‌ای سوئد به عراق حدود ۳ میلیارد کرون (۲۸۴ میلیون دلار) بوده است.

شایان ذکر است که در تابستان ۲۰۲۳ روابط دو کشور به دلیل اعتراضات در سوئد که شامل هتک حرمت به قرآن کریم بود، متشنج شده بود.

تظاهرات‌کنندگان عراقی در ژوئیه ۲۰۲۳ دو بار به سفارت سوئد در بغداد یورش برده و برای بار دوم آن را به آتش کشیدند و عراق نیز سفیر سوئد را اخراج کرد.

در ژوئیه ۲۰۲۴، وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که سه شهروند سوئدی به دلیل مشارکت در یک حادثه تیراندازی در عراق به اعدام محکوم شده‌اند و ممکن است شهروند چهارم نیز به دلیل جرم دیگری در ارتباط با مواد مخدر با همان مجازات روبرو شود.

دولت کاردار عراق را برای اعتراض به مجازات اعدام احضار کرد و تاکید کرد که سوئد مجازات اعدام را اعمال نمی‌کند و تحت هر شرایطی با اجرای آن مخالف است.

منبع: شفقنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر