کد خبر: 192079
A

آمریکا امیدوار به موفقیت مذاکرات آتش‌بس

کاخ سفید آخرین پیشنهاد آتش‌بس حماس برای غزه را «دستیابی به موفقیت» برای ایجاد چارچوبی برای معامله احتمالی اسرا توصیف کرد، اما هشدار داد که مذاکرات دشواری بر سر اجرای توافق باقی مانده است.

آمریکا امیدوار به موفقیت مذاکرات آتش‌بس

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کاخ سفید آخرین پیشنهاد آتش‌بس حماس برای غزه را «دستیابی به موفقیت» برای ایجاد چارچوبی برای معامله احتمالی اسرا توصیف کرد، اما هشدار داد که مذاکرات دشواری بر سر اجرای توافق باقی مانده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت بایدن آخرین پیشنهاد حماس را «چند روز پیش» دریافت کرده و پیش از مکالمه تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در روز پنجشنبه، در حال بررسی آن بوده است.

به گزارش گاردین، گفت‌وگو با جزئیات، متن توافق، سازنده و دلگرم‌کننده بود، در عین حال درباره کار پیش رو و مراحلی که باید برای نهایی کردن این توافق و سپس شروع اجرای آن انجام شود، روشن بود. یک مقام آمریکایی در مورد این تماس گفت.

نتانیاهو قرار بود عصر پنجشنبه جلسه کابینه امنیتی خود را برای بررسی پیشنهاد حماس تشکیل دهد و تیم مذاکره کننده‌ای را برای گفت‌وگو با میانجیگران آمریکایی، مصری و قطری در روزهای آینده به دوحه پایتخت قطر اعزام می‌کند.

مقامات اسرائیلی گفتند که این هیات طبق معمول توسط دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، هدایت خواهد شد.

کاخ سفید پیش‌بینی کرد که مذاکرات دوحه می‌تواند در اوایل روز جمعه برگزار شود. در این بیانیه آمده است که پیشنهاد حماس در راستای توافق صلح سه مرحله‌ای است که بایدن در ۳۱ ماه مه مطرح کرد و به طور رسمی توسط دولت اسرائیل پذیرفته شده و شورای امنیت سازمان ملل نیز آن را تایید کرده است.

مقامات آمریکایی گفته بودند که پاسخ قبلی حماس حاوی عناصری بود که قابل مذاکره بود اما برخی از آن غیرقابل مذاکره بودند. واکنش کاخ سفید به واکنش جدید حماس بسیار مثبت‌تر بود.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: من فکر می‌کنم این چارچوب در حال حاضر وجود دارد و ما باید مراحل اجرایی را بررسی کنیم. آنچه ما از حماس دریافت کردیم، تعدیل بسیار مهمی با موضع آن‌ها بود و این دلگرم کننده است. ما همین را از اسرائیلی‌ها شنیده‌ایم.

این مقام تاکید کرد که این توافق هنوز نهایی نشده است. این بدان معنا نیست که این معامله در یک بازه زمانی چند روزه بسته خواهد شد. آنها گفتند که کارهای قابل توجهی برای انجام برخی از مراحل اجرایی وجود دارد.

مانع اصلی مذاکرات تا این هفته، دیدگاه‌های کاملا متفاوت در مورد چگونگی انتقال توافق از مرحله اول به مرحله دوم آن بود.

مرحله اول شامل آزادی اسرای سالخورده، بیمار و زن توسط حماس در طی یک آتش‌بس شش هفته‌ای، عقب‌نشینی اسرائیل از جان‌باختگان غزه و آزادی اسرای فلسطینی در اسارت اسرائیل است.

مرحله دوم شامل آزادی همه اسرا‌ی باقی‌مانده و همچنین اجساد کشته‌شدگان، پایان دائمی خصومت‌ها و خروج کامل اسرائیل از نوار غزه است. فاز سوم آغاز بازسازی غزه است.

انتقال از مرحله اول به مرحله دوم قرار بود در طول اولین آتش‌بس شش هفته‌ای مورد مذاکره قرار گیرد و آتش بس تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد ادامه خواهد داشت، اما حماس خواهان تضمین‌های قوی‌تر در مسیر آتش‌بس دائمی بود.

نتانیاهو علنا در مورد اینکه آیا چنین اتفاقی می‌افتد تردید ایجاد کرده بود و قول داده بود که نابودی گروهی را که نزدیک به دو دهه غزه را اداره می‌کردند و در ۷ اکتبر حمله غافلگیرانه‌ای را به جنوب اسرائیل آغاز کرد، کامل کند.

منبع: اکوایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر