کد خبر: 192074
A

همسر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا برای رسیدگی به یک پرونده فساد مالی به دادگاه احضار شد

بگونیا گومز، همسر پدرو سانچز نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، روز جمعه در دادگاه مادرید حاضر شد تا به اتهاماتی که علیه او در موضوع فساد مالی طرح شده، پاسخ دهد؛ اتهاماتی که حتی باعث شد شوهرش در ماه آوریل به فکر استعفا بیفتد.

همسر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا برای رسیدگی به یک پرونده فساد مالی به دادگاه احضار شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ دادگاه پیش از این اعلام کرده بود که جلسه روز جمعه، بخشی از تحقیقات اولیه در این باره است که آیا گومز از موقعیت خود به عنوان همسر نخست‌وزیر برای تأثیرگذاری بر فعالیت‌های تجاری‌اش استفاده کرده است یا خیر.

نه بگونیا گومز و نه وکیل او با خبرنگارانی که در این روز مقابل دادگاه جمع شده بودند، صحبت نکردند.

این جلسه بصورت غیرعلنی برگزار شد و تنها چند دقیقه پس از آغاز کار نیز قاضی دستور تعلیق جلسه را صادر و اعلام کرد که جلسه دیگری در تاریخ ۱۹ ژوئیه برگزار خواهد شد.

اگرچه خانم گومز تا کنون هرگز بطور علنی درباره این پرونده اظهارنظری نکرده، اما پدرو سانچز بارها و بشدت اتهامات طرح شده علیه همسرش را رد کرده و گفته است که این اتهامات بی‌اساس، توسط مخالفان سیاسی او طرح شده است.

این پرونده در چهارچوب یک سیستم حقوقی منحصربه‌فرد اسپانیایی، موسوم به «اتهام مردم» طرح شده که به افراد خصوصی اجازه می‌دهد علیه اشخاص ثالث طرح شکایت کنند و قضات می‌توانند درخواست رسیدگی به این پرونده‌ها را قبول یا رد کنند؛ و همه اتهامات نیز منجر به تحقیقات قضایی نخواهد شد.

این بار شکایت از گومز از سوی یک گروه فعال ضدفساد به نام «Manos Limpias» به معنای «دست‌های پاک» طرح شده است. رهبر این گروه میگل برناد، وکیل و سیاستمداری است که از سوی یک حزب راست افراطی نامزد انتخابات پارلمان اروپا شده بود.

این گروه گومز را متهم کرده که از نفوذ خود، برای تامین مالی دوره کارشناسی ارشد دانشگاهی که خود اداره می‌کرد، استفاده کرده است.

بنا بر اعلام دادگاه، در جریان این تحقیقات، عملکرد خانم گومز از زمان نخست‌وزیری سانچز در سال ۲۰۱۸ میلادی ارزیابی خواهد شد. قراردادهای مربوط به تامین بودجه از مسیر اتحادیه اروپا نیز بطور جداگانه توسط دادستان اروپا بررسی خواهد شد.

پدرو سانچز در اواخر ماه آوریل اعلام کرده بود که به مدت پنج روز وظایفش را عنوان نخست‌وزیر به کناری خواهد گذاشت تا در این مدت بررسی کند آیا باید با آغاز تحقیقات دادگاه استعفا دهد یا خیر. او بعدا اعلام کرد که در سمتش باقی خواهد ماند.

منبع: یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر