کد خبر: 191724
A

بازآرایی احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا

فراکسیون تازه‌تاسیس احزاب راست افراطی در اروپا تحت عنوان ائتلاف «میهن‌‌پرستان برای اروپا» که تنها ۲ روز از زمان راه‌اندازی آن می‌گذرد، هنوز نیامده مورد توجه متحدان بالقوه‌ای قرار گرفته است که حاکی از قدرت‌طلبی جناح‌های ملی‌گرای اتحادیه اروپا در سطوح وسیع است.

بازآرایی احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ائتلاف «میهن‌پرستان» که در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ۱۴۰۳) توسط ۳ حزب رادیکال از مجارستان، اتریش و جمهوری چک رسمیت یافت، قصد دارد به بزرگترین گروه راست افراطی در پارلمان اروپا تبدیل شوند و مطمئناً گزینه‌های زیادی برای افزایش عضویت برای آن وجود دارد.

روز دوشنبه گزارش شد که حزب راستگرای پوپولیست پرتغال به نام «حزب شیگا» که به معنی «کافیست» است، به امضای مانیفست این اتحاد جدید نزدیک شده است.

اگر این حزب راست‌گرای پوپولیست پرتغالی به این ائتلاف جدید بپیوندد، یعنی اینکه ۳ نماینده دیگر پارلمان اروپا به جمع این راستگرایان افزوده خواهد شد.

این ائتلاف در ابتدا شامل احزاب سیاسی «فیدس» به رهبری ویکتور اوربان از مجارستان، حزب «آزادی» اتریش به رهبری هربرت کیکل و حزب «آنو» به معنی آری به رهبری آندری بابیش، نخست وزیر سابق چک بود.

بر اساس اظهارات ماتئو سالوینی، رهبر حزب «لیگ» ایتالیا، به نظر می‌رسد که این حزب راست افراطی نیز از ایده «میهن‌پرستان» بدش نیامده است.

سالوینی روز دوشنبه در یک برنامه رادیویی گفت: «ما در حال ارزیابی همه اسناد هستیم، اما فکر می‌کنم تشکیل یک گروه بزرگ که می‌خواهد سومین گروه بزرگ پارلمان اروپا باشد، ممکن است ایده خوبی باشد.»

شیگا-لیگ

هم حزب شیگای پرتغال و هم حزب لیگ ایتالیا در حال حاضر بخشی از فراکسیون ملی‌گرای هویت و دموکراسی» یا ID در پارلمان اروپا هستند و پنجمین گروه بزرگ این پارلمان را تشکیل داده‌اند.

این گروه در حال حاضر ۵۸ نماینده پارلمان اروپا دارد که بخش قابل توجهی از آن، یعنی ۳۰ نماینده پارلمان اروپا به حزب «اجتماع ملی» مارین لوپن فرانسوی تعلق دارند.

با این حال، حتی با گنجاندن اعضای ایتالیایی و پرتغالی، فراکسیون میهن‌پرستان هنوز هم به یک گروه رسمی در پارلمان اروپا تبدیل نمی‌شوند. کما اینکه فقط رسمی بودن این دسته‌بندی‌های سیاسی می‌تواند برای آن‌ها اعتبار سیاسی در توزیع بودجه و اعمال نفوذ در ساختار پارلمان اروپا را به ارمغان بیاورد.

برای رسمیت یافتن چه چیزی لازم است؟

با وجود ۱۰ نماینده از حزب «فیدس» مجارستان، ۷ نماینده از حزب «آری» چک، ۶ از حزب «آزادی» اتریش، ۲ نماینده از حزب «شیگا» پرتغال، و ۸ نماینده بالقوه از حزب «لیگ» ایتالیا، قاعدتا فراکسیون «میهن‌پرستان برای اروپا» می‌توانند با ۳۳ نماینده کار خود را در پارلمان اروپا شروع کنند.

 این تعداد بسیار بالاتر از آستانه ۲۵ نماینده پارلمان اروپا است که طبق قوانین پارلمان اروپا برای تشکیل یک گروه پارلمانی لازم است.

اما آن‌ها همچنان به نمایندگان دو کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا نیاز خواهند داشت تا الزام داشتن نمایندگان حداقل هفت کشور اتحادیه اروپا را براورده سازند.

علاوه بر این، آن‌ها باید نشان دهند که همگی این نمایندگان پارلمان اروپا به یک ایدئولوژی سیاسی مشترک اعتقاد دارند تا بتوانند یک گروه سیاسی رسمی در پارلمان اروپا تشکیل دهند.

کدام احزاب ممکن است در ادامه به این جمع اضافه شوند؟

نقطه عطف برای میهن‌پرستان اوربان متقاعد کردن حزب «قانون و عدالت» لهستان برای خروج از فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی» است، جایی که آن‌ها با حزب «برادران ایتالیایی» به رهبری جورجا ملونی با هم همکاری دارند.

از دست دادن ۲۰ نماینده لهستانی پارلمان اروپا، فراکسیون «محافظه کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی» را که در حال حاضر سومین گروه بزرگ پارلمان اروپا است، به شدت تضعیف می‌کند و نفوذ خانم ملونی را در آستانه رای‌گیری برای انتصاب مجدد اورزولا فن در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا را محدود می‌‌سازد.

اما تشکیل گروه میهن پرستان می‌تواند بر گروه هویت و دموکراسی تأثیر بیشتری بگذارد. اگر خیرت ویلدرس از هلند تصمیم بگیرد ۶ نماینده پارلمان اروپا خود را از گروه هویت و دموکراسی برای پیوستن به میهن پرستان جابجا کند، این امر می تواند باعث شود که حزب «ولامس بلانگ» از بلژیک نیز به اتحاد میهن پرستان فکر کند.

بنا به گزارش منابع پارلمانی، حزب آلترناتیو برای آلمان یا آ.اف‌.د، که ۱۵ نماینده پارلمان آن در حال حاضر از گروه هویت و دموکراسی تعلیق شده‌اند، نیز در حال رایزنی با میهن پرستان است.

گروه میهن‌پرستان حتی در غیاب حزب قانون و عدالت لهستان هم می‌تواند با احزاب راست افراطی آلمان، هلند و بلژیک به سومین گروه بزرگ در پارلمان اتحادیه اروپا تبدیل شود و به طور بالقوه مارین لوپن فرانسه را که این روزها سرگرم انتخابات فرانسه است، به پیوستن به آن‌ها ترغیب کند.

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر