کد خبر: 191288
A

مردم فرانسه در انتخابات تاریخی مجلس با پیشتازی راست افراطی شرکت می‌کنند

مردم فرانسه در تعطیلات آخر هفته، رای خود را در دور اول انتخابات پارلمانی تاریخی به صندوق خواهند انداخت که راست افراطی، با فاصله زیاد از فراکسیون امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری، پیشتاز است.

مردم فرانسه در انتخابات تاریخی مجلس با پیشتازی راست افراطی شرکت می‌کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مردم فرانسه در تعطیلات آخر هفته، رای خود را در دور اول انتخابات پارلمانی تاریخی به صندوق خواهند انداخت که راست افراطی، با فاصله زیاد از فراکسیون امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری، پیشتاز است.

حدود ۴۹ میلیون رای‌دهنده برای تجدید مجلس ملی با تمامی ۵۷۷ نماینده آن، در انتخاباتی که دور دوم آن در ۷ ژوئیه برگزار خواهد شد، فراخوانده شدند که ممکن است، به دگرگونی اساسی بیانجامد که صحنه سیاسی فرانسه را برای همیشه تغییر دهد.

مکرون خواستار برگزاری این انتخابات زودهنگام شد و در ۹ ژوئن، انحلال مجلس ملی را بر اساس تصمیم خود در ساعاتی پس از پیروزی جناح راست افراطی در انتخابات اروپا در فرانسه، اعلام کرد که بدین ترتیب شوکی ایجاد کرد که کشور را تکان داد.

احتمال قدرت‌گیری جناح راست افراطی

در بحبوحه اقدام بسیاری از فرانسوی‌ها در به تعویق انداختن تعطیلات خود از یک سو و افزایش شدید شمار درخواست‌ها برای رای‌دهی وکالتی از سوی دیگر، انتظار می‌رود که تمرکز شدیدی روی این انتخابات وجود داشته باشد که اساسی‌ترین ویژگی آن، احتمال روی کارآمدن مجلسی تحت سلطه جناح راست افراطی برای اولین بار در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه است.

آیا جوردن باردلا (۲۸ ساله)، رئیس جوان حزب رالی ملی، به جای گابریل آتال، رهبر اکثریت در راس دولت قرار خواهد گرفت؟ آیا جناح چپ شگفتی خواهد آفرید؟

در چنین فضای مبهم و آکنده از پرسش، انتظار می‌رود با اعلام اولین نتایج از ساعت ۲۰ شامگاه یکشنبه، بخشی از این ابهامات برطرف شود.

رای‌دهندگان مجمع الجزایر «سنت پیر و میکلون» در اقیانوس اطلس شمالی، اولین کسانی هستند که شنبه ساعت ۸:۰۰ (ظهر به وقت پاریس) به پای صندوق‌های رای خواهندرفت و سپس رای دهندگانی از گویان، آنتیل، و فرانسوی‌های آمریکای شمالی و پلینزی اراء خود را به صندوق‌ها خواهند ریخت.

رای دهندگان سرزمین اصلی فرانسه، یکشنبه (فردا) رای خود را به صندوق خواهند انداخت.

مبارزات انتخاباتی برق آسای فرانسه در نیمه شب جمعه به پایان رسید و نامزد‌ها تا شامگاه یکشنبه، حق اظهارنظر علنی به رسانه‌ها یا بازدید‌های میدانی را ندارند و انتشار نتایج نظرسنجی‌ها نیز در طول این بازه، ممنوع است.

مراکز نظرسنجی و سیاستمداران پیش‌بینی می‌کنند میزان مشارکت احتمالاً از دو سوم رأی دهندگان ثبت نام شده بیشتر باشد، که بیانگر افزایش قابل توجهی در مقایسه با آخرین انتخابات قانونگذاری در سال ۲۰۲۲ است که مشارکت به ۴۷.۵۱ درصد محدود شد.

این میزان مشارکت مورد انتظار رای‌دهندگان، ناشی از عوامل متعددی است که اصلی‌ترین آنها، پیامد‌های تاریخی مترتب بر این انتخابات قانونگذاری است که اولین انتخابات از سال ۱۹۹۷ است که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، سازماندهی نشده است.

شاخص قدرت بسیج مورد انتظار طی دو دور انتخابات، افزایش قابل توجه شمار درخواست‌ها برای رای‌گیری وکالتی است که از مرز دو میلیون نفر گذشت. امکان رای‌گیری آنلاین که تا روز پنجشنبه برای فرانسوی‌های مقیم خارج از کشور میسر شد، رکورد ۴۱۰ هزار رای در مقایسه با ۲۵۰ هزار رای در سال ۲۰۲۲ ثبت کرد.

طبق دو نظرسنجی انجام شده توسط دو انستیتو «آی فوپ» و «اودوکسا» که نتایج آن روز جمعه منتشر شد، راست افراطی بین ۳۵ تا ۳۶.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

ائتلاف جبهه مردمی جدید، شامل احزاب چپ است که در خط مقدم آن، «فرانسه تسلیم ناپذیر» (چپ رادیکال) قرار دارد. این تشکل بین ۲۷.۵ تا ۲۹ درصد آراء را دارد و از اردوگاه ماکرونیست که در این دو نظرسنجی، بین ۲۰.۵ تا ۲۱ درصد آراء را به دست آورد، جلوتر است.

برخی از نظرسنجی‌ها حاکی از احتمال کسب اکثریت مطلق ۲۸۹ نماینده یا بیشتر توسط جبهه ملی و متحدانش است.

با این حال پیش‌بینی‌ها ممکن است تحت تاثیر عوامل نامشخصی همچون تعداد دوایر رقابتی میان ۳ نامزد دور دوم انتخابات و احتمال تفاوت زیاد در نتایج و در نتیجه، شمار نامزد‌های انصرافی به هدف یکپارچه‌سازی آراء علیه جبهه ملی، قرار بگیرد.

مکرون پنج‌شنبه، زمانی که بسیاری از طرفدارانش خواستار دستورالعمل‌های روشن برای عقب‌نشینی و عدم حرکت در پشت موضع «نه به چبهه ملی و نه به فرانسه تسلیم ناپذیر» هستند، پایبندی به «بیشترین میزان شفافیت» را در مورد خط مشی لازم طی دو دور انتخابات، متعهد شد.

مبارزات انتخاباتی که تنها سه هفته به طول انجامید، شاهد حوادث متعدد تعرض به نامزد‌ها و فعالان با توجه به اختلافات و مواضع به شدت متضاد سه فراکسیون بود که یکدیگر را به ارتکاب اعمال خشونت‌آمیز، متهم می‌کنند.

این کمپین با متهم‌کردن نامزد‌های جبهه ملی به نژاد پرستی از سوی گابریل آتال، نخست‌وزیر پایان یافت.

آتال جمعه از شبکه «ام ۶» گفت: «پیامی که درجریان انتخابات اروپا فرستاده شد، فهمیده شد».

آتال، از برجسته‌ترین چهره‌های در حال ظهور میانه‌روها، همچنان امیدوار است که پیش‌بینی‌ها در خصوص فراکسیون مکرون را زیر پا بگذارد.

او تاکید کرد: «آن‌ها به ما گفتند که باید کار بیشتر و بهتری روی قدرت خرید و مشخصا امنیت، انجام شود. آن‌ها همچنین به ما گفتند که ما باید به شکلی متفاوت کار کرده و فرانسوی‌های بیشتری را در تصمیم‌گیری‌هایمان بگنجانیم».

آتال از رای‌دهندگان خواست تا او را انتخاب کنند تا این برنامه را شخصا بعد از انتخابات، «پیاده کند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر