کد خبر: 191273
A

پوتین: روسیه ممکن است استقرار جهانی موشک‌های میان‌برد را از سر بگیرد

- رییس جمهور روسیه می‌گوید کشورش ممکن است استقرار فرامرزی موشک‌های میانبرد خود را آغاز کند.

پوتین: روسیه ممکن است استقرار جهانی موشک‌های میان‌برد را از سر بگیرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رویترز نوشت: ولادیمیر پوتین گفت: روسیه باید تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌تر را از سر بگیرد و سپس با اطلاع از اینکه آمریکا موشک‌های مشابه را به اروپا و آسیا آورد، تصمیم می‌گیرد که موشک‌هایش را در کجا مستقر کند.

این اقدام پوتین سرانجام تمام آنچه را که از یکی از مهمترین معاهدات کنترل تسلیحات در دوران جنگ سرد باقی مانده بود، از بین می برد. معاهده نیروهای هسته ای میان برد (INF) که توسط میخائیل گورباچف ​​و رونالد ریگان در سال 1987 امضا شد، اولین باری بود که ابرقدرت ها با کاهش زرادخانه های هسته ای خود موافقت کردند و یک دسته کامل از سلاح های هسته ای را حذف کردند.

ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در سال 2019 پس از گفتن اینکه مسکو این توافق را نقض می کند، رسماً از معاهده INF خارج شد. سپس روسیه توسعه موشک‌های خود را که قبلاً توسط معاهده INF ممنوع شده بود – موشک‌های بالستیک زمینی و کروز با برد 500 کیلومتر تا 5500 کیلومتر- را از سر گرفت.

پوتین گفت: روسیه متعهد شده است که چنین موشک هایی را مستقر نکند، اما ایالات متحده تولید آنها را از سر گرفته، آنها را برای تمرین به دانمارک آورده و همچنین آنها را به فیلیپین برده است. ما باید به این موضوع واکنش نشان دهیم و درباره اقدامات بعدی در این مسیر تصمیم‌گیری کنیم. ظاهراً، ما باید ساخت این سیستم‌های ضربتی را شروع کنیم و سپس بر اساس وضعیت واقعی، در مورد مکان – در صورت لزوم برای اطمینان از ایمنی – تصمیم‌گیری کنیم که آنها را در کدام نقطه دنیا قرار دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر