کد خبر: 191174
A

آنتونیو کوستا رئیس شورای اروپا شد

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پیشین پرتغال که پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز به عنوان یکی از نامزدهای پست ریاست بر شورای اروپا مطرح بود، سرانجام جانشین شارل میشل بلژیکی شد.

آنتونیو کوستا رئیس شورای اروپا شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آنتونیو کوستا، نخست وزیر پیشین پرتغال که پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز به عنوان یکی از نامزدهای پست ریاست بر شورای اروپا مطرح بود، سرانجام جانشین شارل میشل بلژیکی شد.

به این ترتیب روز پنج شنبه سرنوشت دو شغل برتر دیگر اتحادیه اروپا برای یک دوره پنج ساله مشخص شد: اورسولا فن در لاین در راس کمیسیون اروپا باقی ماند و آنتونیو کوستا هدایت شورای اروپا را برعهده گرفت.

کوستا که یک سوسیالیست ۶۲ ساله است، حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت به عنوان نخست وزیر دارد.

تجربیات بین المللی او حتی پیش از این در سال ۲۰۱۹ میلادی آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان را متقاعد کرده بود که از او برای برعهده گرفتن ریاست شورای اروپا دعوت کند؛ پیشنهادی که از سوی آقای کوستا پذیرفته نشد.

آنتونیو کوستا در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی به دلیل رسوایی فسادی که اعضای دولتش را درگیر کرده بود، از سمت ریاست دولت پرتغال استعفا داد آن هم در حالی که نقشی در این فساد نداشت.

به گفته ریکاردو بورخس دو کاسترو، تحلیلگر امور اروپا، برای بروکسل مهارت‌های آقای کوستا کاملا شناخته شده است.

او به یورونیوز می‌گوید: «آنتونیو کوستا پس از سال‌ها شرکت در نشست‌های شورای اروپا، تجربه لازم را برای رهبری این نهاد به دست آورده است. او همچنین شخصی است که توانایی ایجاد اجماع در میان رهبران را دارد؛ توانایی که پیشبرد امور را ممکن می‌کند.»

دولت راست میانه کنونی پرتغال نیز از انتخاب آنتونیو کوستا برای این سمت حمایت کرده است.

البته برخی موضوعات نیز ممکن بود انتصاب او به این مقام را دچار مشکل کند؛ از جمله موضع‌گیری‌های او درباره گسترش اتحادیه اروپا و درباره مبارزه با مهاجرت.

یک منبع در گفتگو با یورونیوز اعلام کرد که برخی از رهبران این اتحادیه، با توجه به اینکه آقای کوستا با نظر اکثر رهبران درباره لزوم افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با جریان مهاجرت به اروپا موافق نیست، از انتصاب او در این مقام ابراز نگرانی کرده‌اند.

منبع: یورونیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر