کد خبر: 190205
A

ادعای هاآرتص: ایران از روند پیشرفت جنگ در غزه و لبنان خرسند است

آموس هارل تحلیلگر دفاعی در هاآرتص مدعی شد: اطلاعات اسرائیل بر این باور است که تهران از روند پیشرفت جنگ در غزه و لبنان خرسند است و بسیاری از ایرانیان آنها را بخشی از یک برنامه بلندمدت برای شکست اسرائیل می دانند، و با قریب الوقوع شدن قابلیت هسته ای، نگرانی در مورد نحوه هدایت نتانیاهو در وضعیت افزایش می یابد.

ادعای هاآرتص: ایران از روند پیشرفت جنگ در غزه و لبنان خرسند است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آموس هارل تحلیلگر دفاعی هاآرتص نوشت: اطلاعات اسرائیل بر این باور است که تهران از روند پیشرفت جنگ در غزه و لبنان خرسند است و بسیاری از ایرانیان آنها را بخشی از یک برنامه بلندمدت برای شکست اسرائیل می دانند، و با قریب الوقوع شدن قابلیت هسته ای، نگرانی در مورد نحوه هدایت نتانیاهو در وضعیت افزایش می یابد.

بنابر گزارش سرویس ترجمه دیده بان ایران؛ این روزنامه صهیونیستی مدعی شد: «هر چه وضعیت استراتژیک اسرائیل با طولانی شدن جنگ با حماس و حزب الله پیچیده تر می شود، انگشت اتهام بیشتر به سمت ایران نشانه می رود. جنگ فرسایشی جاری، بدون اینکه به این زودی به پیروز نزدیک شود، توسط بسیاری از اسرائیلی‌ها به عنوان بخشی از یک طرح بزرگ‌تر ایران برای آسیب‌رسانی طولانی‌مدت به اسرائیل توضیح داده می‌شود.»

حتی برخی، مانند نخست وزیر سابق ایهود باراک و وزیر دفاع سابق آویگدور لیبرمن یک قدم فراتر می روند. از نظر آنها، ایران به دنبال ایده ی نابودی اسرائیل است و به دلیل ضعف ارتش اسرائیل، اجرای طرح خود را تسریع کرده است، همانطور که با موفقیت حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر آشکار شد.

در همین حال، تهران پیشرفت در برنامه هسته ای خود را از سر گرفته است و بسیاری از کارشناسان اکنون ایران را یک کشور آستانه هسته ای توصیف می کنند.

هاآرتص در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: «زمانی که حمله غافلگیرانه حماس آغاز شد، بلافاصله در اسرائیل این ظن ایجاد شد که این حمله آغازین حمله گسترده‌تر ایران است، حمله‌ای که شامل تهاجم مشابه حزب‌الله از لبنان و کمک شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و عراق می‌شود. اما این ترس ها محقق نشد.»

در نگاهی به گذشته، آژانس‌های اطلاعاتی اسرائیل فکر می‌کنند که رهبر حماس در نوار غزه، یحیی سنوار، احتمال حمله با ایران و حزب‌الله را مورد بحث قرار داده است، اما از قبل در مورد ماهیت و زمان آن با آنها هماهنگی نکرده است. سنوار، شرکا و حامیان خود را در محور رادیکال منطقه غافلگیر کرد، بنابراین با شنیدن این خبر از غزه در پیوستن به او تردید کردند.

نماینده ارشد ایالات متحده نیز گفت: جنگ اسرائیل با حزب الله می تواند به حمله گسترده ایران منجر شود.

تحلیگر روزنامه هاآرتص مدعی شده است: «نیروهای دفاعی اسرائیل قبلاً سه لشکر ذخیره را در مرزهای لبنان و سوریه مستقر کرده بود، بنابراین دشمن دیگر مزیت غافلگیری را نداشت. اما حزب الله با تشویق ایران شروع به پرتاب راکت و هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری به سمت جلیل کرد.».

از آن زمان، جنگ در شمال در قالبی مشابه، هرچند با شدت بالاتر، باقی مانده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله می‌گوید که از این طریق به مبارزات فلسطینی‌ها با محدود کردن نیروهای اسرائیلی در شمال کمک می‌کند. اما در این مرحله، او یک جنگ همه جانبه را آغاز نکرده است.

اطلاعات اسرائیل فکر می کند که ایران از روندی که تاکنون پیش رفته راضی است. بهایی که حزب الله در قبال تلفات پرداخته است، علیرغم ترورهای پیاپی اعضای ارشد این سازمان و همچنین پرسنل سپاه پاسداران، برای آن قابل تحمل است. تاکنون، تهران اطمینان حاصل کرده است که اوضاع به طور کامل از کنترل خارج نشود و به یک جنگ گسترده تر که شامل حملات متقابل به بیروت و تل آویو می شود، تبدیل نشود.

 سیما شاین و الداد شویت، هر دو از مقامات ارشد اطلاعاتی سابق، در مقاله‌ای که این هفته در وب‌سایت موسسه مطالعات امنیت ملی منتشر شد، نوشتند: «در حالی که اسرائیل در جنوب و شمال در حال جنگ است، ایران به پیشرفت‌های نگران‌کننده و بی‌سابقه خود ادامه می‌دهد. به سمت توانمندی هسته ای نظامی می رود. پس از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت عدم همکاری ایران، تهران در واکنش به این اقدام اعلام کرد که تعداد سانتریفیوژها را در تاسیسات فردو و نطنز افزایش خواهد داد و میزان اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش خواهد داد.»

 محققان این زمینه می نویسند: «اما حتی در مقادیر فعلی، این امکان برای ایران وجود دارد که ظرف یک ماه پس از تصمیم گیری، غنی سازی اورانیوم را تا سطح نظامی آغاز کند و برای هشت دستگاه هسته ای کافی تولید کند.»

شاین و شاویت که سال ها برنامه هسته ای ایران را زیر نظر داشتند، گفتند که این امکان وجود دارد که تهران «اکنون بر اساس منطقی متفاوت از گذشته عمل می کند و در عمل به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است. برای جلوگیری از این تحول به یک تلاش سیستماتیک اسرائیل و بین المللی نیاز است. اما برای اینکه اسرائیل بتواند این هدف استراتژیک فوری را پیش ببرد، باید به دنبال پایان دادن به جنگ در غزه، آرام کردن شمال و سایر جبهه ها و بازسازی جایگاه بین المللی خود باشد.»

به نظر نمی رسد این رویکرد نخست وزیر بنیامین نتانیاهو باشد که به جنگ خاتمه دهد. او علیرغم مشغله طولانی مدت خود به تهدید هسته ای ایران، و اکنون بر ادامه جنگ در غزه پافشاری می کند و همچنان در مورد تشدید جنگ با حزب الله بحث می کند.

دکتر آریل (الی) لویت، معاون سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، در مقاله‌ای که با توبی دالتون برای مجله تلم نوشته بود، نوشت که ایران «علناً به گونه‌ای عمل می‌کند که آن را به داشتن سلاح‌های هسته‌ای نزدیک‌تر می‌کند. حتی اگر فعلاً از عبور از این خط خودداری کرده باشد.»

در این مقاله  ادعا شده است: «مقامات ارشد ایران طوری صحبت و رفتار می‌کنند که گویی ایران قبلاً به توانایی هسته‌ای رسیده است و ادعا می‌کنند که تمام مولفه‌های فنی لازم را دارند». آنها تهدید می کنند که در صورت حمله به آنها به سلاح هسته ای دست می یابند و از اثر بازدارنده ای که قبلاً به دست آورده اند ابراز رضایت می کنند.

لویت و دالتون، که هر دوی آنها اکنون از اعضای ارشد مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی هستند، استدلال می‌کنند که آمریکا و جامعه بین‌المللی نیز باید با تلاش ایران برای استفاده از توانایی آستانه هسته‌ای خود به عنوان مجوزی برای سایر رفتارهای تحریک‌آمیز، از جمله موشک، مقابله کنند. و حملات هواپیماهای بدون سرنشین (مانند حمله ای که اسرائیل با کمک آمریکا، اروپا و اعراب در 14 آوریل خنثی کرد) با استفاده از سازمان های تروریستی و چریکی برای حملات غیرمستقیم.

باراک: طی «جنگ فرسایشی» یک سال اخیر، آیا جسارت مجدد ایران در موضوع هسته ای با سیاست تهاجمی تر در منطقه و به ویژه در قبال اسرائیل ترکیب خواهد شد؟ ایهود باراک هفته گذشته در گفتگو با یوسی ورتر، ستون نویس هاآرتص که در این مقاله نقل شد، گفت: ایران طی شش ماه تا یک سال آینده یک جنگ فرسایشی چندجانبه را آغاز خواهد کرد. وی افزود، هدف "جنگ فرسایشی تا فروپاشی [اسرائیل] و سپس نابودی خواهد بود."

باراک این را دلیل دیگری می داند که به نظر او نیاز فوری برای برکناری نتانیاهو از دفتر نخست وزیری است. او رقیب دیرینه و شریک سابق خود را فردی توصیف می‌کند که «در واقعیت تسلط ندارد.»

با وجود هشدار باراک، هیچ صف طولانی اسرائیلی در فرودگاه بن گوریون وجود نداشت که به دنبال فرار از کشور قبل از وقوع دومین هولوکاست باشند. با این وجود، ارزش توجه به سخنان یکی از با تجربه ترین دولتمردان اسرائیل را دارد. ضعف اسرائیل در 7 اکتبر آشکار شد و ممکن است باعث شود که رهبری ایران از احتیاط معمول خود منحرف شود.

ترجمه: سایت دیده بان ایران - نعیمه عطامنش 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر