کد خبر: 189409
A

بورل: نتیجه جنگ اوکراین برای امنیت اروپا حیاتی است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح اوکراین در سوئیس، ادعاها و مواضع خصمانه غرب علیه روسیه را تکرار و ادعا کرد که نتیجه جنگ مسکو و کی‌یف برای امنیت اروپا حیاتی است.

بورل: نتیجه جنگ اوکراین برای امنیت اروپا حیاتی است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ جوسپ بورل روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، ادعا کرد: تأثیر جنگ در اوکراین بسیار فراتر از مرزهای این کشور است. یک درگیری طولانی مدت می تواند بی ثباتی را تداوم بخشد و امنیت غذایی و ثبات اقتصادی جهانی را تهدید کند.

وی مدعی شد: این جنگ و نتیجه آن برای اوکراین و همچنین برای امنیت اروپا حیاتی است. هرگونه آتش بسی که به روسیه اجازه دهد رژیم خود را در سرزمین های اشغالی (اوکراین) حفظ کند، پاداش به این تجاوزگری محسوب می‌شود، قوانین بین المللی را تضعیف می کند و روسیه را برای گسترش سرزمین‌های خود تشویق می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: هیچ کس بیشتر از اوکراینی ها صلح نمی خواهد. با این حال، شرایط مناسب برای تحقق صلح در اوکراین و جهان اهمیت دارد. روسیه در سایه جاه‌طلبی امپریالیستی خود سرگرم یک جنگ انتخابی و بی‌دلیل است اما اوکراین در حال جنگیدن در یک نبرد ضروری است و از حق موجودیت خود دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا خواهان صلح در اوکراین است» افزود: یک راه حل دیپلماتیک که به هنجارهای بین المللی احترام بگذارد، از حمایت همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار است. در عین حال، ما باید به تلاش‌های دیپلماتیک خود، در راستای حق ذاتی اوکراین برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، ادامه دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این ادعا که دولت مسکو «هیچ قصدی برای مذاکره با حسن نیت نشان نمی دهد» این طور نتیجه گرفت: ادامه حمایت نظامی اروپا از اوکراین به اندازه حمایت از مسیر دیپلماتیک برای صلح حیاتی است. هرچند جنگ‌ها عموماً با توافق صلح پایان می‌یابند، اما محتوای این توافق‌نامه صلح، برای امنیت اروپا و جهان و نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی حیاتی است.

وی خطاب به مشارکت کنندگان در کنفرانس بین‌المللی سوئیس پیشنهاد کرد: بیایید این نشست را به نخستین گام برای برقراری صلح عادلانه در اوکراین و مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد تبدیل کنیم.

طبق برنامه اعلام شده، کنفرانس بین‌المللی صلح اوکراین قرار است ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در سوئیس برگزار شود. روسیه به این کنفرانس دعوت نشده و چین نیز تاکید کرده که حضور روسیه و اوکراین پیش‌شرط برگزاری یک کنفرانس سازنده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر