کد خبر: 189120
A

حزب راستگرای اوربان در انتخابات اتحادیه اروپا پیروز شد/ اوربان: مهاجرت تمام! «سیاستگذاری در امور برابری دگرباشان» جنسی تمام!

در مجارستان، نتایج اولیه رقابت احزاب برای راهیابی به پارلمان اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که حزب حاکم «فیدس» به رهبری ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور با اکثریت آرا به پارلمان اروپا راه پیدا کرده است. اوربان در سخنرانی خود پس از پیروزی حزبش اعلام کرد: «برای جمع‌بندی نتیجه انتخابات پارلمانی اروپا، می‌توانیم خیلی خلاصه و تلگرامی بگوییم: مهاجرت تمام! «سیاستگذاری در امور برابری دگرباشان» جنسی تمام! جنگ تمام! سوروس تمام! بروکسل تمام!»

حزب راستگرای اوربان در انتخابات اتحادیه اروپا پیروز شد/ اوربان: مهاجرت تمام! «سیاستگذاری در امور برابری دگرباشان» جنسی تمام!

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ اگرچه حزب حاکم «فیدس» پیروز این انتخابات شد، اما به دلیل حمایت‌های قابل توجه‌ای که مردم نسبت به سیاستمدار تازه‌واردی به نام «پیتر مجار» از خود نشان دادند؛ عملکرد حزب فیدس آقای اوربان پایین‌تر از حد انتظارات و گمانه زنی‌ها بود.

نتایج اولیه انتخابات اروپایی مجارستان حاکی از آن است که حزب راستگرای ویکتور اوربان با کسب ۴۴ درصدی آرا، بزرگترین هیات مجاری را با ۱۱ نماینده راهی بروکسل خواهد کرد.

اوربان در سخنرانی خود پس از پیروزی حزبش اعلام کرد: «برای جمع‌بندی نتیجه انتخابات پارلمانی اروپا، می‌توانیم خیلی خلاصه و تلگرامی بگوییم: مهاجرت تمام! «سیاستگذاری در امور برابری دگرباشان» جنسی تمام! جنگ تمام! سوروس تمام! بروکسل تمام!»

آرای اکتسابی حزب «فیدس» به نسبت انتخابات پارلمان اروپا در سال  ۲۰۱۹ با ۵۱.۴۸ درصد رای، این بار با کاهش مواجه بوده است. این حزب در آن سال توانست ۱۳ نماینده به همراه متحدانی از دموکرات مسیحی‌های «حزب مردم اروپا» را روانه کرسی‌های نمایندگی در بروکسل کند.

نتیجه بدست آمده اخیر ضعیف‌ترین عملکرد فیدس در انتخابات ملی و انتخابات اتحادیه اروپا در طی بیست سال گذشته بوده است.

رقابت با حزب تازه وارد «تیسا»

چرخش در سپهر سیاسی مجارستان با گرایش مردم به حزب تازه وارد «تیسا» مشخص می‌شود، حزبی که تا اینجای کار ۳۱ درصد از آرا را از آن خود کرده است و توسط پیتر مجار، متحد سابق و دشمن فعلی اوربان رهبری می‌شود. آقای مجار قول داده است با به چالش کشیدن استیلای ده ساله حزب فیدس، تغییراتی در سیاست مجارستان ایجاد کند.

پیتر مجار ۴۳ ساله، یکی از اعضای سابق حزب فیدس است که در ماه فوریه حزب متبوع خود را برای تاسیس یک حزب جدید خود ترک کرد.  در همین حال او تبلیغاتی در مورد فساد در دولت اوربان منتشر کرد که بر اساس آن‌ها سیاست‌های او را عامل تشدید شکاف‌های اجتماعی در مجارستان دانسته‌ بود.

دولت اوربان با رسوایی‌های متعدد دیگری از جمله رسوایی سواستفاده جنسی که منجر به استعفای چند تن از اعضای اصلی حزب او شد نیز مواجه بوده است.

مخالفان سنتی فیدس، از جمله احزاب سوسیال دموکرات و سبزها، با کسب تنها هشت درصد آرا به آستانه ورود به پارلمان اروپا نرسیدند. چندین حزب کوچکتر از جمله حزب سوسیالیست مجارستان ۸٫۲۶٪ از آرا و جنبش راست افراطی «میهن ما» ۶٫۷۶ درصد از آرا را کسب کردند.

اگر نتایج به همین منوال باقی بماند، حزب تیسا باید حدود هفت نماینده پارلمان اروپا را به بروکسل بفرستد. مجارستان قرار است در ماه ژوئیه ریاست شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد.

منبع: یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر