کد خبر: 189079
A

طرح توافق آتش‌بس بایدن شامل ۳ مرحله خواهد بود/ مرحله نخست؛ جدولی زمان‌بندی‌شده برای آزادی تمام گروگان ها

شبکه «الجزیره» گزارش داد که به جزئیات طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه دست یافته که در مرحله نخست آن برخلاف اظهارات بایدن صریحا به توقف جنگ و برقراری آتش‌بس اشاره نشده است.

طرح توافق آتش‌بس بایدن شامل ۳ مرحله خواهد بود/ مرحله نخست؛ جدولی زمان‌بندی‌شده برای آزادی تمام گروگان ها

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه «الجزیره» گزارش داد که به جزئیات طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه دست یافته که در مرحله نخست آن برخلاف اظهارات بایدن صریحا به توقف جنگ و برقراری آتش‌بس اشاره نشده است.

شبکه «الجزیره»، بعدازظهر امروز (یکشنبه)، خبر داد به سندی دست یافته که در آن، بندهای اصلی طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش‌بس نوار غزه عنوان شده است.

رئیس جمهور آمریکا اخیرا در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از طرحی سه‌مرحله‌ای برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه خبر داد؛ اما بایدن تنها به کلیات این طرح اشاره کرد.

شبکه الجزیره در گزارش خود اشاره کرد که تنها یک هفته بعد از اعلام این طرح از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به جزئیات آن دست یافته است.

در این مرحله که «اصول اولیه توافق تبادل بازداشت‌شدگان و اسرا» و «بازگشت آرامش پایدار» به نوار غزه نامیده شده، آمده است که این توافق شامل 3 مرحله خواهد بود که هر مرحله آن 6 هفته یعنی 42 روز به طول خواهد انجامید.

مرحله نخست شامل جدولی زمان‌بندی‌شده برای آزادی تمام اسرای نظامی، غیرنظامی، مرده و زنده اسرائیلی بدون درنظر گرفتن تاریخ به اسارات درآمدن‌ آن‌هاست.

در مرحله نخست این طرح آمده است که بعد از آزادی اسرای یادشده، بر سر آزادی تعداد معینی از اسرای فلسطینی و بازگشت به آنچه «آرامش پایدارِ ایجاد‌کننده آتش‌بس دائم» خوانده‌ شده، توافق خواهد شد.

الجزیره در ادامه خاطرنشان کرد که در این سند به جزئیات اظهارات کلی رئیس جمهور آمریکا پرداخته شده؛ اما اختلاف موجود بر سر مسئله توقف جنگ است. چراکه بایدن در پیام خود به صراحت از آتش‌بس کامل در غزه سخن گفته بود؛ اما در این سند به وقفه در عملیات نظامی و توقف موقت پرواز جنگنده‌ها، پرنده‌های شناسایی رژیم اسرائیل به مدت 10 ساعت در روز و 12 ساعت در روزهای تبادل اسرا اشاره شده است.

*خروج از نوار غزه

اما در رابطه با خروج نظامیان اسرائیلی که نیروهای مقاومت فلسطین آن را از شروط اساسی توافق اعلام کرده‌اند، در این سند از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی در روز هفتم مرحله نخست صحبت شده است، به‌نحوی که نیروهای اسرائیلی از خیابان «الرشید» به خیابان «صلاح الدین» عقب‌نشینی خواهند کرد و به آوارگان اجازه بازگشت به محل سکونتشان و به طور مشخص بعد از آزادی 7 نفر از اسرای زن داده خواهد شد.

اما خروج از مرکز نوار غزه به‌ویژه از محور «نتساریم» و میدان «الکویت»، تنها بعد از گذشت 22 روز از زمان اجرای توافق صورت خواهد گرفت و نیروهای اسرائیلی در شرق جاده صلاح‌الدین و در موازات مرزهای نوار غزه مستقر خواهند شد و به ساکنان شمالی غزه اجازه بازگشت به محل سکونتشان داده خواهد شد.

براساس این سند، همچنین در مرحله اول اجازه ورود گسترده کمک‌های بشردوستانه به تعداد 600 کامیون در روز به نوار غزه داده خواهد شد که نیمی از آن‌ها به مناطق شمالی ارسال خواهد شد.

در روز شانزدهم جنگ نیز مذاکرات غیرمستقیم در خصوص مرحله دوم و به طور مشخص تبادل دو نظامی اسرائیلی و اسرای مرد باقی‌مانده در نزد دیگر گروه‌های فلسطینی (گروه‌های مقاومت غیر از حماس) آغاز خواهد شد.

این سند اشاره می‌کند که آتش‌بس تا زمان تداوم مذاکرات در خصوص مرحله دوم ادامه خواهد داشت.

*مرحله دوم و سوم توافق

بر اساس این گزارش، در مرحله دوم آتش‌بس آنچه «آرامش پایدار» خوانده شده، آغاز خواهد شد و تمام اسرای زنده مرد اسرائیلی به ازای تعداد معینی از اسرای فلسطینی آغاز خواهند شد.

این مرحله با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه پایان خواهد یافت.

شبکه الجزیره در پایان می‌نویسد در این سند هیچ عبارت صریحی در خصوص برداشتن محاصره نوار غزه وجود ندارد و تنها از «بازگشایی گذرگاه‌های مرزی، تسهیل آمد و شد مردم و نقل و انتقال کالاها» سخن به میان آمده است که در واقع همان بند سوم این توافق است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر