کد خبر: 173456
A

جنجال دوباره درباره بالن جاسوسی چین؛ اتهام دولت بایدن به پنهان‌کاری از کنگره

مقامات آمریکایی تأیید کردند که رئیس جمهوری آمریکا سه روز پس از رصد و مشاهده بالن از آن مطلع شد و از ضعف اطلاعات ایالات متحده ناامید شد بایدن قصد داشت این موضوع را از افکار عمومی و کنگره پنهان کند

جنجال دوباره درباره بالن جاسوسی چین؛ اتهام دولت بایدن به پنهان‌کاری از کنگره

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ العربیه نوشت: مقامات آمریکایی جزئیات جدیدی در رابطه با موضوع بالن جاسوسی چینی که دولت بایدن برای پنهان کردن موضوع جاسوسی آن از افکار عمومی و کنگره تلاش کرده بود را فاش کردند. بنا به منابع متعدد، بایدن از ضعف اطلاعاتی آمریکا در مقابله با فعالیت‌های جاسوسی چین ابراز ناامیدی کرده بود.

ماه ژانویه گذشته، ژنرال «گلن وان هرک»، فرمانده نیروی هوایی مسئول دفاع از حریم هوایی آمریکا در تماسی با ژنرال مارک میلی، مشاور ارشد نظامی جو بایدن خبر داد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده به او اطلاع داده‌اند که آن‌ها یک شئ مرموز و بزرگ که حدود ۱۰ روز بر فراز منطقه آسیا و اقیانوس آرام در حال پرواز است را ردیابی می‌کنند.

به گفته آن‌ها این شئ بزرگ سپس وارد حریم هوایی ایالات متحده در آلاسکا شد و قرار شد هواپیمای نظامی برای شناسایی و ارزیابی این بالن بزرگ به پرواز درآیند.

طبق این گزارش، یک تماس تلفنی در ۲۷ ژانویه میان میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، و وان هرک، رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی که قبلاً گزارش نشده بود، باعث درگیری هشت‌روزه در داخل دولت بایدن شد.

بالونی به اندازه ۳ اتوبوس مدرسه

به گزارش شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز»، مقامات آمریکایی با چالشی بی‌سابقه روبرو بودند. آن‌ها با یک بالن جاسوسی چینی به اندازه سه اتوبوس مدرسه که در آسمان سراسر ایالات متحده پرواز می‌کرد، مواجه شدند

با گذشت نزدیک به یک سال از این حادثه، روابط آمریکا و چین به طور کامل بهبود نیافته و به نظر می‌رسد که مقامات دو کشور به تفصیل درباره این حادثه صحبت نکرده‌اند.

وان‌هرک فرمانده آمریکایی هشدار داد که برنامه بالون چین هنوز فعال است و ایالات متحده نتوانسته سیستم‌های مورد نیاز خود را برای شناسایی بالن‌های جاسوسی که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کنند را توسعه دهد.

هرک افزود: «ارتش، آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و متحدان آن هنوز باید راه‌های سریع تری را برای تبادل اطلاعات ایجاد کنند.

گزینه‌های بازدارندگی یا شکست

وان هرک گفته «اکنون فرصتی تا برای ایجاد گزینه‌های بازدارندگی تلاش کنیم یا با گزینه‌های شکست روبرو خواهیم شد.» او افزود که ایالات متحده هنوز با «جایگاه مناسبش» فاصله دارد.

این در حالی است که برخی مقامات سیاسی مقام‌های آمریکایی پشت پرده می‌گوینده که در ابراز خشم بر سر تهدید این بالن باعلیه امنیت ملی ایالات متحده زیاده‌روی شده است. از نظر برخی مقام‌های دولت بایدن تیرگی روابط آمریکا و چین و آسیب رساندن به روابط دو کشور تهدیدی بسیار جدی‌تر از خود بالن است.

یک مقام ارشد دولت بایدن با اظهار تاسف، گفته: «پرواز این بالن تجسسی در حریم هوایی آمریکا باعث مشکلات زیادی شد».

به گفته چندین مقام سابق و فعلی آمریکا، دولت بایدن ابتدا تلاش کرد که وجود چنین بالنی را از مردم و کنگره پنهان کند.

یک مقام ارشد سابق آمریکایی که با حادثه بالن آشنا بود، گفت: «قبل از اینکه این بالن در معرض دید عموم قرار گیرد، قصد مطالعه آن وجود داشت، به همین دلیل اجازه داد شد تا به پرواز خود ادامه دهد و کسی در باره آن چیزی نگوید».

مقامات دولت بایدن، اما تلاش برای مخفی نگه داشتن موضوع بالن را رد کردند. این مقامات با اشاره به جمع آوری اطلاعات درباره بالن گفتند: «مخفی نگه داشتن آن از کنگره تا حدود زیادی برای محافظت از عملیات اطلاعاتی مربوط به ردیابی و شناسایی آن بود».

بایدن اولین بار در ۳۱ ژانویه، سه روز پس از تماس تلفنی وان هرک با میلی، از وجود این بالن مطلع شد. دستیاران ارشد به رئیس جمهوری گفتند که به نظر می‌رسد بالن به سمت ایالات متحده در حرکت است. بایدن از ارتش خواست تا گزینه‌هایی را برای نحوه برخورد با آن ایجاد کند. اما مشاوران نظامی بایدن هشدار دادند که به دلیل وجود ترکش‌های زیاد ناشی از انهدام آن باید به طور ایمن آن را ساقط کنند.

ناسا تخمین زده بود که ترکش‌های ناشی از انفجار این بالون، در مساحتی به عرض ۷۰ مایل و در طول ۷۰ مایل پراکنده می‌شود و هزاران پوند در ارتفاع ۶۵۰۰۰ فوتی احتمالاً بر روی ساختمان‌ها و افراد می‌ریزد.

رئیس جمهوری آمریکا سؤالات اساسی درباره بالن و توانایی‌های آن پرسید و در برخی مواقع از اینکه مقامات اطلاعاتی ایالات متحده اطلاعات کمی درباره برنامه بالن جاسوسی چین داشتند، ابراز ناامیدی کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر