کد خبر: 159496
A

بازداشت ۱۳ افسر ارشد ارتش روسیه بخاطر شورش واگنر

روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید کاخ کرملین برخلاف ادعاهای پیشین، برخی از مهم‌ترین افسران گروه واگنر را بازداشت کرده است. این روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که تاکنون دست‌کم ۱۳ افسر ارشد نظامی منتسب به شبه‌نظامیان واگنر، دستگیر و بازجویی شده‌اند.

بازداشت ۱۳ افسر ارشد ارتش روسیه بخاطر شورش واگنر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌گوید کاخ کرملین برخلاف ادعاهای پیشین، برخی از مهم‌ترین افسران گروه واگنر را بازداشت کرده است. 

این روزنامه آمریکایی در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که تاکنون دست‌کم ۱۳ افسر ارشد نظامی منتسب به شبه‌نظامیان واگنر، دستگیر و بازجویی شده‌اند. 

مقامات آگاه در مسکو به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند حتی ژنرال سرگئی سورویکین، رابط بین ارتش روسیه و گروه واگنر، تحت بازجویی است. 

سورویکین یکی از افسران ارشد ارتش روسیه و رئیس نیروهای هوا و فضا در این کشور است. او یکی از رهبران نبرد ارتش روسیه در سوریه است که به دلیل «بمباران وحشیانه در سوریه» به «آرماگدون» شهرت یافته است. 

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی پارلمان روسیه، در ویدیویی که این هفته در رسانه‌‌های اجتماعی روسیه منتشر شد، گفت سورویکین در «استراحت به سر می‌برد و در دسترس نیست.» 

سورویکین آخرین بار در ویدیویی که ۲۳ ژوئن منتشر شد، درحالی‌که از پریگوژین و مبارزانش درخواست می‌کرد تا شورش علیه کرملین را خنثی کنند، مضطرب به نظر می‌رسید. او در این ویدیو اسلحه‌ای در دست راستش گرفته بود. 

یکی از منابع خبری به وال‌استریت ژورنال گفته سورویکین از شورش اعضای واگنر خبر داشته، اما دخالتی در این شورش نداشته است. 

این منابع می‌گویند اندری یودین، معاون سورویکین و ولادیمیر الکسی اف، معاون اول رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه، نیز بازداشت شده‌اند و پس از آزادی از سمت‌های خود تعلیق شدند. 

ژنرال میخائیل میزینتسف، معاون وزیر دفاع روسیه، نیز که پیش‌تر ارتش را ترک کرده و به گروه واگنر پیوسته بود، به دلیل این شورش همچنان در بازداشت به سر می‌برد. 

مقامات کرملین تاکنون آمار رسمی از شمار بازداشت‌شدگان یا روند انجام تحقیقات پیرامون تمرد گروه واگنر منتشر نکرده‌اند. بااین‌حال، هم‌اکنون ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، آزاد است و دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، از دیدار او و سایر فرماندهان گروه واگنر با ولادیمیر پوتین در هفته گذشته خبر داد.

وزارت دفاع روسیه، روز چهارشنبه، اعلام کرد که صدها تانک، موشک‌انداز و توپخانه واگنر و همچنین ۲۰ هزار قبضه سلاح گرم و سایر سلاح‌های سبک و ۲۵۰۰ تن مهمات را در اختیار گرفته است.

ایوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، پیش از  ۲۳ ژوئن که برای ساعاتی نیروهایش را به شورش علیه وزارت دفاع فرا خواند،‌ بارها رهبران نظامی مسکو را متهم ‌کرد که در نبرد باخموت به شبه‌نظامیان مهمات و تسلیحات کافی نمی‌رسانند. 

بااین‌حال، او در تمام این مدت از سورویکین که در ماه اکتبر فرمانده نیروهای روس در اوکراین شده بود، حمایت می‌کرد. منابع نزدیک به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که سورویکین در بازداشتگاه نگهداری نمی‌شود، اما تحت بازجویی است. این منابع آگاه اعلام‌ کردند که پوتین در حال بررسی شرایط است تا ببیند چگونه با بحران شورش نیروهای واگنر مقابله کند. 

کاخ کرملین هفته گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در اواخر ماه ژوئن، پنج روز پس از شورش گروه واگنر، حدود سه ساعت با پریگوژین و فرماندهان واگنر دیدار کرده است. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، این دیدار نشانه وفاداری پریگوژین به پوتین است. پسکوف اواخر ماه گذشته در پاسخ به این سوال که آیا پوتین همچنان به سورویکین اعتماد دارد یا خیر، تنها گفت که این «ژنرال ارشد ارتش» در حال همکاری با «وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش» است. در آن زمان رسانه‌های روسیه با دختر سورویکین مصاحبه کردند، او به رسانه‌ها گفت که پدرش «دستگیر نشده و طبق معمول همیشه مشغول به‌ کار است.»

سورویکین تنها افسر عالی‌رتبه روسیه نبود که با گروه واگنر ارتباط داشت، ولادیمیر الکسی اف، معاون اول رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روسیه، سال‌هاست که با نیروهای واگنر در ارتباط است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر