کد خبر: 152596
A

مجله فارین پالیسی: طالبان به «تجارت گروگان‌گیری» رو آورده است

مجله‌ی فارین پالیسی با اشاره به بازداشت چند اتباع خارجی به شمول شهروندان امریکایی در افغانستان از سوی طالبان می‌گوید که این گروه به «تجارت گروگان‌گیری» رو آورده‌اند.

مجله فارین پالیسی: طالبان به «تجارت گروگان‌گیری» رو آورده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ مجله‌ی فارین پالیسی با اشاره به بازداشت چند اتباع خارجی به شمول شهروندان امریکایی در افغانستان از سوی طالبان می‌گوید که این گروه به «تجارت گروگان‌گیری» رو آورده‌اند.

این مجله روز گذشته در گزارشی تعداد اتباع خارجی بازداشت‌شده در افغانستان را بیش‌ از ۱۰ تن گفته و افزوده است که در اوج نگرانی‌های دیپلماسی، شهروندان یک کشور توسط کشورهایی که با امریکا متخاصم هستند، بازداشت و برای سود معامله می‌شوند.

به گفته‌ی فارین پالیسی این کار می‌تواند نشانه‌ای باشد که طالبان قصد دارند افغانستان را از شر هرگونه حضور غربی‌ها رها کنند، چون آنان ارزش‌های افراطی خود از جمله منع آموزش دختران را بر مردم «تحمیل» می‌کنند.

فارین پالیسی به نقل از برخی منابع امنیتی خود گفته است که این اقدام طالبان برای تحت فشار قرار دادن دولت جو بایدن برای آزادسازی میلیاردها دلار ذخایر خارجی است یا اینکه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از خارجی‌ها به‌عنوان «وثیقه» برای مبادله با زندانیان‌شان هستند، همان‌طور که قبلا نیز چندین بار این کار را کرده بودند.

از سوی دیگر میرویس ناب، معاون پیشین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان به این مجله گفته است: «هدف اصلی طالبان از ربودن و بازداشت غیرنظامیان غربی این است که دولت‌ها را وادار کنند تا به جای تکیه بر سازمان‌های غیردولتی، ارتباط مستقیم با رژیم طالبان برقرار کنند».

همچنین رفیع فاضل، معاون پیشین شورای امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که از آن‌جای که طالبان به‌رسمیت شناخته نمی‌شود، این موج جدید بازداشت‌ها واکنشی به انزوای دیپلماتیک برای ایجاد فشار بر غرب است.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به فارین پالیسی تأیید کرده است: «ممکن چند شهروند امریکایی که به دلایل مختلف در افغانستان گیرمانده توسط طالبان بازداشت شده باشند».

وزارت امور خارجه امریکا همچنین خطر آدم‌ربایی با خشونت علیه شهروندان خود در افغانستان را بالا ارزیابی کرده است.

در حال حاضر اداره امور خارجه بریتانیا بازداشت سه اتباع بریتانیا را تأیید کرده و وزارت خارجه لهستان نیز اسارت یک شهروندش در افغانستان را پذیرفته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر