موزه دالی ، یک شاهکار در معماری نوین
این پروژه با مساحتی معادل ۲۴۲۰ متر مربع در سن پترزبورگ روسیه واقع شده است. طراحی و معماری این پروژه توسط معمار یان وی موث ( عضو انستیو معماران آمریکا ، کارشناس LEED و رئیس گروه طراحی شرکت سازه فضایی هوک ) صورت گرفته و ساخت آن در سال ۲۰۱۰ میلادی به اتمام رسیده است . همچنین شرکت شیشه های نووم مهندسی نصب شیشه های سازه را بر عهده گرفت توسعه جدید موزه مساحتی معادل دو برابر موزه قبلی را تامین نموده است.

تاریخچه و معماران
این پروژه با مساحتی معادل ۲۴۲۰ متر مربع در سن پترزبورگ روسیه واقع شده است. طراحی و معماری این پروژه توسط معمار یان وی موث ( عضو انستیو معماران آمریکا ، کارشناس LEED و رئیس گروه طراحی شرکت سازه فضایی هوک ) صورت گرفته و ساخت آن در سال ۲۰۱۰ میلادی به اتمام رسیده است . همچنین شرکت شیشه های نووم مهندسی نصب شیشه های سازه را بر عهده گرفت توسعه جدید موزه مساحتی معادل دو برابر موزه قبلی را تامین نموده است.
دلیل ساخت موزه دالی
هدف از طراحی ساخت موزه ای برای نمایش آثار سالوادور دالی یکی از هنرمندان و نظریه پردازان قرن بیستم بود موزه قدیمی در برابر طوفان های منطقه مقاوم نبوده و هر زمان طوفان شدیدی در منطقه اتفاق می افتاد مجموعه آثار موزه به محل امنی منتقل می شد.
محل قرار گیری پروژه
محل پیشنهادی برای موزه ، جدید فاصله ۲۰۰ فوتی از خلیج تمپا با ارتفاع ۵ فوت از سطح دریا بود . با توجه به اینکه در طوفان های منطقه گاهی اوقات سطح آب به میزان زیادی بالا آمده و سیل در منطقه روی می دهد ساختمان روی یک پایه با ارتفاع ۴ فوت ساخته شد.
الهام گرفتن از این این موزه
پروژه " استادیوم ورزشی در بصره عراق " که توسط شرکت سازه فضایی آوش سازه طراحی و اجرا شد ، در بسیاری از موارد از این سازه الهام گرفته بود. این موزه شروعی بر پیشرفت و گسترش استفاده از المان های جدید و زیبا در حوزه سازه فضا کار ها در کشورمان ایران شده است.
روند طراحی موزه
کانسپت طراحی این پروژه مستقیما از هدف ساختمان نشات می گیرد. مفهوم طراحی از کارهای سورئالیست دالی و نیاز عملکردی به محافظت این مجموعه از طوفان هایی که خلیج غربی فلوریدا را تحت تاثیر قرار می دهد الهام گرفته شده است. سالوادور دالی یکی از پیشگامان بزرگ هنر قرن بیستم و سردمدار حرکت سورئالیسم در هنر بوده و مجموعه موجود بهترین مجموعه از کارهای وی در جهان است چالش طراحان در این پروژه، حل مسائل تکنیکی موزه و محل پروژه به گونه ای بود که پویایی موجود در حرکت بزرگ هنری که دالی سردمدار آن بود را نشان دهد.
چالش های طراحی
طراحی موزه باید به گونه ای می بود که با هنر سورئال ارتباط برقرار کرده و در عین حال کهنه و قدیمی نباشد. یک مکعب مستطیل با ارتفاع ۵۸ فوت با زوایای راست گوشه و حجمی اقلیدسی بخشی است که آثار موزه در آن قرار دارند. این مکعب مستطیل نا تمام در تقاطع با حجم شیشه ای ارگانیک ، پویا و مثلث بندی شده که دارای ۱۰۶۲ قطعه شیشه مثلثی است حجم ساختمان را تشکیل می دهد.
خلاقیت معماران موزه
طراحان با هدف از پیش تعیین شده نمای حجم مکعب مستطیل را به صورت بتن اکسپوز طراحی کرده اند تا در تضاد با حجم شیشه ای و سیال باشد.
طراحی خاص موزه دالی
به اعتقاد طراحان ، تضاد موجود میان جهان خردگرا و عقلانی و جهان طبیعی و شهودی ، روحیه غالب موجود در کارهای دالی است. در این تصاویر می توان ایده طراحان مبنی بر اینکه فرم سازه به نوعی منحصر به فرد باشد ، را دریافت کرد .
الهام گیری از کوه برفی
توجه به این نکته لازم است که با هندسه و فرمی که برای طرح در نظر گرفته شده است ساختمان کاملا به عنوان یک موزه دعوت کننده است فرم این سازه حتی می تواند تداعی گر کوه های برفی در آن منطقه باشد که نشان می دهد طراح از ایده های موجود در منطقه پروژه آگاه بوده است.
طراحی بدنه سازه از شیشه
در فاز صفر طراحی، جهت اطمینان کارفرما از اینکه با اجرای طرحی که در آن از شیشه استفاده شده اشیا بسیار گران قیمت موزه از هرگونه گزندی حفظ می شود طراحان و مهندسان شرکت نووم آزمایش هایی را انجام دادند. نمونه آزمایشی این سیستم پیشنهادی در یک آزمایشگاه معتبر اجرا شد . این آزمایش موفقیت آمیز بود و توانست تمام شرایط شبیه سازی شده یک توفان نظیر نفوذ آب آزمایش های دوره ای و تاثیر جت آب کوچک و بزرگ را بر روی سازه به خوبی پاسخگو باشد.
فرم های چند ضلعی
در تصاویر این موزه می توان به نمای عریض داخل و خارج بنا اشاره نمود. فرم های پنج ضلعی و شش ضلعی سازنده شبکه های فضایی در این تصاویر کاملا دیده می شوند. در واقع ایده شرکت هوک را مهندسان شرکت نووم به واقعیت تبدیل کردند.
نوع اتصالات
در سیستم سازه ای این فرم از تکنولوژی گره های دوتایی برای ساخت فرم های پیچیده از اعضای هندسی ساده استفاده شده است. سیستم شیشه با لبه ورق بست شده سبب می شود پانل های شیشه ای در زوایای مختلف به راحتی نصب شوند .
نحوه نصب شیشه ها
پانل های شیشه ای از خارج روی سازه فضاکار داخلی که متصل به ساختار بتنی ساختمان است قرار گرفته اند. این ترکیب از سیستم شیشه ها که برای نخستین بار در این پروژه استفاده شده، سبب می شود چنین فرم پیچیده ای بدون هیچ گونه ستونی پایدار باشد.
مقاومت سازه
سازه به گونه ای طراحی شده که قادر به مقاومت در برابر بارهای طوفانی باشد که با سرعت ۱۶۵ مایل بر ساعت که هر ۲۰۰ سال در این منطقه می وزد در این پروژه ضخامت سقف ۱۲ اینچ دیوارهای بتن مسلح ۱۸ اینچ و ضخامت شیشه ها ۱/۵ اینچ است. این شبکه شیشه ای عایق بندی و لمینیت شده اند و تمامی آن ها در برابر بارهای باد و طوفان این منطقه مورد آزمایش قرار گرفته اند.
کمک شیشه ها به مقاومت بیشتر
سیستم های شیشه ای در نظر گرفته شده برای دیواره شیشه ای به گونه ای است که بدون نیاز به ستون ایستا می باشد. هنگامی که تمام سازه فضاکار نصب شد ، اتصال دهنده های لوله ای کاملا به غلاف های پذیرنده اتصال ، جوش داده شدند.
سیستم ژئودزیک
این نخستین بار بود که از چنین هندسه ژئودزیک با فرم آزاد در آمریکا استفاده می گردید شرکت معماری هوک از مدل سازی اطلاعات ساختمان یا (BIM) در طراحی پروژه استفاده کرده است . فرم آزاد ژئودزیک این پروژه ، ابتکار جدیدی است که با استفاده از آنالیز کامپیوتری مدرن و ساخت و ساز دیجیتال میسر شده و تمامی قطعات آن منحصر به فرد است. هیچ یک از پانل های شیشه ای اتصالات و اعضای سازه ای مشابه یکدیگر نیستند و به وسیله دستگاه های CNC برش خورده است.
عایق کردن شیشه ها
در اینجا می توان به گره ها اشاره کرد و اینکه نگرانی کارفرما در مورد نفوذ آب از گره ها و اعضا چطور با اجرای صحیح یک سازه مشبک فضایی و درزگیری آن برطرف شده است. در واقع در این سازه شرکت نووم توانست استاندارد شیشه ها را از NOA دریافت نماید.
سیستم صرفه جوبی در انرژی
در درون بنا ، یک پلکان اسپیرال بتنی طبقه همکف را به گالری های طبقه سوم متصل می کند . این پلکان مارپیچ ، کنایه ای است از علاقه فراوان دالی به فرم های منحنی موجود در طبیعت و همچنین فرم مارپیچ دی ان ای در طراحی این موزه سعی شده که صرفه جویی در مصرف آب و انرژی به حداکثر برسد.
نور پردازی
سیستم نورپردازی به صورت کنترلی بوده و از نور طبیعی حداکثر استفاده می شود.