دلیل تعلل وزیر صمت در انتصابات/ وجیهالله جعفری مرد پشت پرده کلاف سردرگم ایمیدرو
آنگونه که از راهروهای وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیده میشود موجب گسترده تخریبها در دستگاههای مختلف علیه یکی از گزینههای محتمل ایمیدرو تمامی انتصابات اتابک در وزارت صمت را تحت شعاع خود قرار داده است.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، وجیه الله جعفری که گزینه جدی معاونت معدنی اتابک بود گویا به این موضوع قناعت نکرده و با شدت پیگیر تخریب رقبا و خیلی حساب شده با حمایت نمایندگان استان فارس برای جلوس بر کرسی سازمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.
نگاهی به عملکرد گذشته ایمیدرو و همچنین کارنامه جعفری نشان میداد که فردی با تفکر معدنی سکان هدایت ایمیدرو را برعهده گرفته است و باید منتظر اتفاقات مثبت در این سازمان بود. اما با نگاهی به عملکرد جعفری در ایمیدرو نشان می دهد که وی مهر پایان بر دوران درخشان ایمیدرو زده و تنها به برگزاری برخی نشستها و تاکید بر موضوعات همیشگی بسنده کرده است.
ایمیدرو در ۲ سال و ۵ ماه مدیریت وجیه الله جعفری با فراز و نشیبهای بسیاری روبرو شد. شک و تردیدهای بسیار نسبت به عملکرد ضعیف او در ایمیدرو، انتصاب مدیران ناکارآمد، پرحاشیه و بازنشسته در شرکتهای زیرمجموعه، دور کردن رسالت ایمیدرو از فعالیتهای توسعه ای، غیره شفاف بودن واگذاری پهنههای اکتشافی و معدنی، بسته شدن کانالهای ارتباطی با اصحاب رسانه و نارضایتی فعالین بخش صنایع معدنی تا آنجا پیشرفت که حتی پای تحقیق و تفحص مجلس به ایمیدرو را باز کرد.
آنچنان که برخی از نمایندگان مجلس میگویند مدیریت ضعیف جعفری در ایمیدرو یکی از دلایل اصلی مخالفت آنها با فاطمی امین و در نهایت استیضاحش بوده است و شاهد این مدعا این بود نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولین حکم خود، خرمیشاد معاون برنامهریزی ایمیدر را به عنوان رئیس این سازمان منصوب و جایگزین جعفری کرد.
حال چه اتفاق یا چه تغییری در رویکرد وجیه اله جعفری رخ داده است که طبق شنیدهها با تصمیم پدرخواندهها، یک مدیر ضد توسعه قرار است بر صندلی ایمیدرو بعنوان سازمان توسعهای و بازوی توانمند وزارت صمت مجدد تکیه زند.
رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، بررسی طرحهای توسعهای ایمیدرو و دارا بودن یا نبودن توجیه فنی، اقتصادی و کارشناسی این طرحها و همچنین میزان تاثیرگذاری طرحهای اجراشده تاکنون بر بهرهوری و سودآوری این شرکتها، بررسی نحوه، علت و شرایط واگذاری کلیه صنایع و معادن وابسته به ایمیدرو به بخش خصوصی و غیردولتی، بررسی میزان انطباق شرایط احراز اعضای هیات مدیرهها و مدیران عامل و سایر مدیران در ستاد مرکزی و شرکتهای ایمیدرو با ضوابط و شرایط عمومی و اختصاصی انتصابات و ارزیابی میزان کارآمدی آنان در راستای اهداف سازمانی، بررسی میزان بهرهوری نیروی انسانی و نحوه جذب و استخدام در ستاد و کلیه شرکتهای وابسته به ایمیدرو، تحقیق درخصوص تاثیر و سهم سازمان ایمیدرو و شرکتهای وابسته در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، توجه به مناطق محروم، اشتغالزایی و پایبندی به حقوق جوامع محلی و حفظ و صیانت از محیط زیست، میراث فرهنگی و منابع تجدیدناپذیر و حقوق نسلهای آینده از ارزشهای مصوب سازمان ایمیدرو است. چقدر این ارزشها رعایت شده است؟ ، دلیل فاصله قیمتی بین قیمت بازار و قیمت کارخانه در صنعت مس و آلومینیوم، نحوه انتصابات به خصوص استفاده از مدیران بازنشسته محکومین اقتصادی، رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در صدور مجوز به معادن و ایجاد واحدهای صنایع جواز معدنی، رسیدگی به عملکرد ایمیدرو در خصوص چگونگی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت حفظ و حراست آنومالیهای مکشوفه شرکت سنگ آهن مرکزی، رسیدگی به عملکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حوزه نحوه واگذاری ببخشی از فعالیتهای خود به بخش خصوصی و رسیدگی به عملکرد ایمیدرو و علی الخصوص شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در جهت اجرای صحیح حقوق کاشف معادن وفق مواد ۸ و ۹ قانون؛ ۱۴ محور تحقیق و تفحص مجلس از ایمیدرو را تشکیل میدهد.