کد خبر: 199052
A

6 علت ترشح سینه خانم ها ؛ روش های درمان ترشحات سینه

خروج مایع و ترشحات پستان در زنان چیز عجیبی نیست. هورمون‌ها، برانگیختگی جنسی و شیردادن از دلایل ترشحات سینه هستند.

6 علت ترشح سینه خانم ها ؛ روش های درمان ترشحات سینه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خروج مایع و ترشحات پستان در زنان چیز عجیبی نیست. هورمون‌ها، برانگیختگی جنسی و شیردادن از دلایل ترشحات سینه هستند. گاهی هم عوامل غیرطبیعی و قابل پیگیری مانند تومورها یا عفونت‌ها و سرطان باعث بروز ترشح از نوک پستان زنان می‌شوند. امکان ترشح مایعات از پستان مردها هم وجود دارد؛ چنین چیزی هم طبیعی نیست و نیاز به پیگیری دارد. با شناخت انواع ترشحات پستان، امکان بررسی وضعیت بیشتر مهیا می‌شود. با مراجعه به دکتر زنان، علل ترشحات پستان را درمی‌یابید و امکان درمان و مدیریت اوضاع برایتان فراهم می‌شود.

Capture

علت ترشحات پستان چیست؟

ترشحات از نوک پستان به ندرت نشانه مشکلی جدی مانند سرطان سینه هستند. در هر حال، برای حفظ سلامت خود و در امان‌ماندن از وضعیت‌های پزشکی خطرناک، نیاز است که همیشه سلامت سینه را زیر نظر بگیرید. هرگونه تغییر جدی را دنبال و به پزشک مراجعه کنید. با شناخت علائم سرطان سینه و مشکلات جدی دیگر، اقدامات لازم را به موقع انجام خواهید داد. در ادامه، به علل طبیعی و غیرعادی ترشحات پستان نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت.

کیست‌های غیرسرطانی

وجود کیست‌ها و توده‌های غیرسرطانی در بافت سینه هم از عوامل ترشح از نوک آن است. این تومورها در بسیاری از موارد مشکل‌زا نیستند و سرطانی ایجاد نمی‌کنند. در هر حال، زمانی که احساس می‌کنید، چنین چیزی وجود دارد، باید حتماً به جراح یا پزشک زنان مراجعه کنید. بررسی کیست سینه و تشخیص ماهیت آن ضروری و عقلانی است. اگر توده‌ای در سینه حس می‌کنید، نسبت به آن، بی‌اعتنا نباشید.

تحریک نوک پستان

اصطکاک ناشی از لباس یا برانگیختگی جنسی هم می‌تواند باعث تحریک نوک سینه و خروج ترشحات از آن شود. ضربه‌خوردن یا وارد شدن صدمه به نوک پستان هم از دلایل دیگری است که امکان ترشحات از آن را بالا می‌برد. بنابراین، دلایل مختلف و بعضاً بی‌خطری درباره ترشح مایعات از نوک پستان وجود دارد. اگر علائمی مانند سوزش پستان یا خارش و… هم به میان باشد، بهتر است که وضعیت را پیگیری کنید، شاید مشکلی پوستی در اثر تحریکات برایتان به وجود آمده باشد.

اکتازی مجرا

این مورد (Duct ectasia) نوعی بیماری غیرسرطانی (خوش‌خیم) است که در آن، مجاری شیر در زیر نوک پستان بزرگ می‌شود و در دیواره مجاری، التهاب به وجود می‌آید. اکتازی مجرا معمولاً در زنان، بعد از یائسگی رخ می‌دهد. ترشحات ناشی از اکتازی مجرا از هر دو سینه و به رنگ زرد، سبز یا قهوه‌ای هستند. اغلب اوقات، ترشح از یک مجرا بیشتر است. اکتازی در بسیاری از موارد، نیازی به درمان ندارد. اگر ترشحات مزاحم و آزاردهنده باشند، مجاری پشت نوک پستان را با جراحی خارج می‌کنند.

پاپیلوم مجرا

پاپیلوم (papilloma) توده‌ای در مجرای شیر در سینه است که معمولاً نزدیک نوک پستان قرار دارد. ممکن است، وجود آن هیچ علامتی ایجاد نکند، شاید هم باعث ترشح از نوک پستان شود. این ترشح شفاف یا آغشته به خون است. ضمن اینکه معمولاً از یک مجرای منفرد و فقط از یک سینه بیرون می‌آید. به ندرت، پاپیلوم‌های مجرا با سرطان سینه ارتباط دارند. تشخیص سرطانی‌بودن آن‌ها هم از راه نمونه‌برداری صورت می‌گیرد.

2

اگزمای نوک پستان

اگزما یا درماتیت که پوست نوک پستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در زمان عفونی‌شدن یا حالت عادی می‌تواند باعث ترشحات نوک سینه شود. علاوه بر ترشحات، چنین وضعیتی پوسته‌پوسته‌ شدن ناحیه نوک پستان را هم به همراه می‌آورد. برای درمان چنین وضعیتی، در درجه نخست از کرم‌های مبتنی بر کورتیزون استفاده می‌شود.

علل هورمونی

گالاکتوره (Galactorrhoea) ترشح شیری رنگ از نوک پستان است که مربوط به بارداری یا شیردهی نمی‌شود. علت آن تولید غیرطبیعی هورمونی به نام پرولاکتین است. این وضعیت ناشی از بیماری‌های غدد در سایر نقاط بدن است. منظور غددی است که ترشح هورمون را کنترل می‌کنند. برای مثال، غده هیپوفیز و تیروئید از جمله این موارد هستند. در واقع ترشحات سینه، از عوارض پرولاکتین بالا در زنان مجرد است.

علت ترشحات سینه در جوانان

ترشح از سینه بدون بارداری هم در جوانان رایج است. همیشه ارتباطی میان ترشحات پستان و سرطان سینه وجود ندارد. ترشحات پستان در جوانان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بسیاری از موارد، نشان‌دهنده مشکلی جدی نیست. برای نمونه:

  • تغییرات هورمونی؛ نوسانات هورمونی در دوران بلوغ و قاعدگی باعث ترشحات پستانی می‌شوند.
  • تغییرات فیبروکیستیک پستان؛ این تغییرات خوش‌خیم در بافت پستان، باعث ایجاد توده و ترشحات می‌شوند.
  • تومورهای خوش‌خیم: تومورهای خوش‌خیمی مانند پاپیلوما که در مجاری شیر ایجاد می‌شوند، موجبات ترشحات خونی را فراهم می‌کنند.؛

برای تشخیص وضعیت، بهتر است که به پزشک دارای تخصص زنان و زایمان مراجعه شود. در این صورت، جای نگرانی باقی نمی‌ماند و اگر مشکلی جدی وجود داشته باشد، با راه‌کارهای درمانی سریع‌تر قابل مدیریت می‌شود.

متخصص زنان مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی زنانه را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند. این فرد با تمام جنبه‌های سلامت جنسی مانند مراقبت‌های پیشگیرانه، غربالگری سرطان و معاینات فیزیکی سروکار دارد. متخصصان زنان شرایطی را که بر سیستم تولید مثل زنان تأثیر می‌گذارد، تشخیص می‌دهند و درمان می‌کنند. شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تخصص زنان و زایمان می توانید به https://drdr.ir/mag/specialty-of-gynecology/ در مجله سلامت دکتردکتر مراجعه نمایید.

ترشحات پستان چگونه درمان می‌شود؟

درمان ترشح از نوک پستان به علت آن بستگی دارد. روش‌های زیر در درمان ترشحات پستان کاربرد دارند:

  • تغییر یا قطع یک دارو
  • برداشتن توده یا کیست
  • بیرون‌آوردن مجرای شیر
  • درمان دارویی با تجویز داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت سینه

اگر هیچ دلیل آشکاری برای ترشح نوک پستان وجود نداشته باشد، شاید نیازی به درمان نداشته باشید. در این صورت، بهتر است که به ترشحات دقت نکنید و نوک سینه‌ها را بیهوده فشار ندهید. گاهی اوقات هم جراحی برای ترشح از نوک پستان ضروری است. این درمان معمولاً برای مواردی است که پزشک به نوعی ناهنجاری قابل توجه مانند پاپیلوما یا سرطان سینه مشکوک است. معمولاً برای ترشحات خونی از نوک پستان هم نیاز به درمان جراحی است؛ حتی اگر آزمایش‌ها هیچ‌گونه وضعیت غیرطبیعی را نشان ندهند. در این مورد، برای کاوش مجاری زیر نوک پستان، جراحی انجام می‌شود. جراحی به عنوان روشی برای درمان ترشحات مزاحم ناشی از شرایطی مانند اکتازی مجرای هم صورت می‌گیرد.

3

برای پیگیری درمان ترشحات از نوک سینه به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

اگر مدتی طولانی است که ترشحات پستان را تجربه می‌کنید، باید به دکتر زنان مراجعه داشته باشید. اگر مرد هستید و ترشح از نوک پستان دارید، باید به جراح عمومی یا متخصص غدد مراجعه کنید. زمانی که ترشحات فقط از یک سینه خارج می‌شوند، تحریکی در کار نبوده و ترشحات روان شده‌اند و صورتی یا خونی‌اند، نیاز به دکتر ضروری است. ترشحات از نوک پستان معمولاً سرطان نیست، اما بهتر است که آن‌ها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان اختلالات سیستم تولید مثل زنان، مشاوره جنسی و بارداری، تخصص دکتر زنان و زایمان است. از مهم‌ترین وظایف دکتر زنان می‌توان به مراقبت‌های پیش و بعد از زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان، مدیریت درد زایمان و مشاوره باروری اشاره کرد. متخصص زنان و زایمان به درمان بیماری‌هایی مثل عفونت‌های زنان، اندومتریوز، پولیپ رحم، فیبروم رحم، پره‌اکلامپسی، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌پردازد.

برگرفته از مجله سلامت دکتردکتر(https://drdr.ir/mag/breast-secretions/)

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر