کد خبر: 198159
A

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک چیست؟ + مزایا و معایب هر کدام

امروزه تقریباً از گیربکس‌های اتوماتیک روی بسیاری از اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک سنتی براساس اطلاعاتی مثل سرعت خودرو، موقعیت دریچه گاز و دور موتور با تعویض خودکار دنده‌ها، راحتی بیشتری را برای رانندگان فراهم می‌کنند.

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک چیست؟ + مزایا و معایب هر کدام

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک

امروزه تقریباً از گیربکس‌های اتوماتیک روی بسیاری از اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک سنتی براساس اطلاعاتی مثل سرعت خودرو، موقعیت دریچه گاز و دور موتور با تعویض خودکار دنده‌ها، راحتی بیشتری را برای رانندگان فراهم می‌کنند. نوع دیگری از گیربکس‌های اتوماتیک با نام cvt (مخفف Continuously Variable Transmission به‌معنای جعبه دندۀ پیوسته) نیز به بازار معرفی شده‌اند که از نظر نحوه تغییر دنده، مصرف سوخت و تجربه رانندگی، با گیربکس‌های سنتی اتوماتیک متفاوت هستند. در ادامه به بررسی تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هرکدام را بررسی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک از نظر عملکرد

اگر اصطلاح گیربکس CVT را شنیده باشید، احتمالاً برایتان این سوال پیش آمده است که تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک چیست؟

به‌طورکلی دو نوع گیربکس برای اتومبیل‌ها وجود دارد: اتوماتیک و دستی. از نظر فنی، گیربکس CVT، نوعی گیربکس اتوماتیک است (یعنی راننده برای عوض‌کردن دنده تلاش نمی‌کند!)

گیربکس سی‌وی‌تی نسبت دنده را به‌طور بی‌عیب‌ونقص در محدوده بی‌نهایت تغییر می‌دهد، درحالی‌که گیربکس‌های اتوماتیک معمولی و استاندارد به‌طور سنتی تعداد ثابتی از ضرایب دنده دارند؛ پس به‌همین‌علت است که می‌شنویم دنا پلاس توربو اتوماتیک گیربکس ۶سرعته خودکار دارد (یعنی ۶ ضریب دنده در گیربکس آن وجود دارد) و کوییک اتومات از گیربکس CVT استفاده می‌کند؛ یعنی عددی برای ضریب دنده آن تعریف نمی‌شود.

بررسی نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک معمولی

هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یکی از حالت‌های پارک (P)، دنده عقب (R)، خلاص (N) یا حرکت (D) را انتخاب کنید و گیربکس به‌طور خودکار کارها را برای شما انجام می‌دهد. به‌محض اینکه پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید، گیربکس، سرعت موتور و سرعت حرکت در جاده را برای شما تنظیم می‌کند.

تولیدکنندگان، این نوع گیربکس‌ها را با تعداد معینی از دنده‌های مجزا تولید می‌کنند. در گذشته، این گیربکس‌ها ممکن بود تنها ۳ یا ۴ دنده داشته باشند؛ اما گیربکس‌های اتوماتیک مدرن امروزی می‌توانند تا ۱۰ یا حتی ۱۱ دنده مجزا داشته باشند. این نسبت‌های دنده، به خودرو کمک می‌کنند تا بهینه‌سازی مصرف سوخت یا سرعت واکنش‌پذیری گیربکس را بسته به نیاز کاربر فراهم کند.

بررسی نحوه عملکرد گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

اگرچه گیربکس CVT به‌شکلی مشابه با گیربکس اتوماتیک سنتی عمل می‌کند؛ اما از نظر ساختاری تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک بسیار چشمگیر است. مهم‌تر از همه، گیربکس CVT اصلاً از چرخ دنده‌ها استفاده نمی‌کند! در عوض، این نوع گیربکس‌ها برای انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها به دو پولی مخروطی شکل وابسته هستند. این پولی‌ها قادرند عرض خود را بسته به قدرت ورودی از موتور تغییر دهند و به‌همین‌دلیل نام آن‌ها «گیربکس متغیر پیوسته» است. با کارکرد هم‌زمان، این پولی‌ها به گیربکس CVT اجازه می‌دهند تا با نرمی و قدرت شتاب‌گیری کند.

بررسی نحوه عملکرد گیربکس

تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک با بررسی مزایا و معایب هرکدام

اگر برای کسب اطلاع از قیمت کوییک اتومات با فروشنده تماس گرفته باشید، حتماً به شما می‌گوید که این خودرو از گیربکس CVT استفاده می‌کند یا در زمان بررسی مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک، می‌بینید که این خودرو مجهز به یک گیربکس ۶سرعته خودکار است. در ادامه با بررسی مزایا و معایب این سیستم‌های انتقال قدرت، اطلاعات بیشتری درباره این گیربکس‌ها خواهیم داد.

مزایای گیربکس اتوماتیک چیست؟

در ادامه برای درک بهتر تفاوت گیربکس سی‌وی‌تی و اتومات به مزایای رانندگی با خودرویی که گیربکس اتومات دارد، اشاره می‌کنیم :

● رانندگی آسان‌تر: گیربکس اتوماتیک در مقایسه با سایر گیربکس‌ها، رانندگی را آسان‌تر می‌کند. این امر به‌دلیل تعویض دنده به‌صورت خودکار و بی‌نیاز به استفاده از کلاچ است. همچنین، مجموعه دنده‌ها در سرعت‌های بالا، درگیری بهتری دارند (چون چرخ‌دنده‌ها به‌طورکامل در یک نسبت دنده معین با هم قفل می‌شوند، درحالی‌که جعبه دندۀ پیوسته، این ویژگی را ندارد).

● کاهش خطر خاموش‌شدن موتور: به‌طورکلی، اعتقاد بر این است که قراردادن خودرو در حالت خلاص در هنگام ایستادن، باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود؛ اما این یکی از تصورات نادرست درباره گیربکس‌های اتوماتیک است و هیچ مدرک محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. بااین‌حال، با قراردادن دنده در حالت D، احتمال خاموش‌شدن خودرو هنگامی که پشت چراغ قرمز ایستاده‌اید، کاهش می‌یابد.

● مناسب برای مسیرهای کوهستانی: گیربکس اتوماتیک برای رانندگی در مسیرهای کوهستانی مناسب است. این نوع گیربکس از مجموعه‌ای از دنده‌ها استفاده کرده که حتی در حالت ایستاده، شتاب لازم را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

معایب گیربکس اتوماتیک چیست؟

بهتر است برخی از معایب رانندگی با خودرویی که گیربکس اتوماتیک دارد را هم بدانید:

● نگهداری دشوارتر: گیربکس اتوماتیک علاوه‌بر طراحی پیچیده، برای عملکرد صحیح به قطعات متعددی نیاز دارد. ازاین‌رو، هزینه تولید و نگهداری گیربکس‌های اتوماتیک بالا است. در ساده‌ترین حالت، خودروهای اتوماتیک به سطح مطلوبی از روغن گیربکس مخصوص نیاز دارند. هرچند، می‌توانید با رعایت نکات نگهداری از گیربکس اتوماتیک مانند تعویض منظم روغن گیربکس، چک‌کردن نشتی روغن گیربکس، تعمیرات و سرویس دوره‌ای و…، در هزینه‌های نگهداری آن صرفه‌جویی کنید.

● کنترل کمتر: ازآنجاکه گیربکس اتوماتیک به نیروی انسانی نیاز ندارد، ممکن است رانندگان احساس کنند که کنترل کمتری بر روی خودرو دارند. تأخیر در تعویض دنده و شتاب‌گیری کندتر از جمله دلایل اصلی احساس کنترل کمتر بر روی خودرو هستند.

مزایای گیربکس CVT چیست؟

قبل‌از هرگونه تصمیم‌گیری، بهتر است نگاهی به مزایای گیربکس CVT بیندازید تا با تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک بیشتر آشنا شوید:

 

● پیچیدگی و وزن کمتر: برخلاف گیربکس اتوماتیک، گیربکس CVT از قطعات کمتری استفاده می‌کند و طراحی ساده‌تری دارد؛ بنابراین، وزن کلی گیربکس‌های CVT بسیار کمتر از گیربکس‌های اتوماتیک است. وزن کمتر، تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد کلی خودرو و کارایی موتور دارد.

● بهره‌وری بالاتر سوخت: در گیربکس‌های CVT، دنده‌ها به‌طور مداوم با توجه به سرعت خودرو تنظیم می‌شوند؛ بنابراین، بهره‌وری سوخت در گیربکس‌های CVT نسبت به خودروهای گیربکس اتوماتیک بالاتر است.

● عملکرد بهتر: به‌دلیل استفاده از تسمه‌ها و پولی‌ها، گیربکس‌های CVT شتاب‌گیری نرم‌تری دارند. سیستم تسمه و پولی تعداد نامحدودی از نسبت‌های دنده را ایجاد می‌کند و بدین‌ترتیب برای شرایط رانندگی مختلف مناسب است.

● نگهداری کمتر: گیربکس‌های CVT قطعات متحرک کمتری دارند که این ویژگی باعث می‌شود هزینه نگهداری آن‌ها کمتر باشد. البته، گیربکس CVT نیز به روغن گیربکس نیاز دارد؛ اما احتمال خرابی در گیربکس‌های CVT کمتر است.

مقایسه گیربکس cvt با اتوماتیک

معایب گیربکس CVT چیست؟

گیربکس‌های جعبه دندۀ پیوسته، معایب زیر را دارند:

● صدای بیشتر: گیربکس‌های CVT به‌طور قابل‌توجهی پرصداتر از گیربکس‌های اتوماتیک هستند. صدای بلند و لرزش زیاد در سرعت‌های بالا معمولاً موجب ناراحتی رانندگان می‌شود.

● محدودیت در تحمل قدرت: گیربکس‌های CVT قدرت محدودی را تحمل می‌کنند و برای خودروهای سنگین یا آفرود مناسب نیستند. این محدودیت در تحمل قدرت، ظرفیت یدک‌کشی آن‌ها را نیز محدود می‌کند.

مشخصات فنی خودروها را در سایت سپند خودرو بررسی کنید

با بررسی تفاوت گیربکس cvt با اتوماتیک متوجه شدید که هر یک از این سیستم‌های انتقال قدرت، مزایا و معایب خاص خود را دارند. گیربکس اتوماتیک سنتی با توجه به قابلیت کنترل بیشتر، تطبیق‌پذیری در شرایط مختلف رانندگی و سازگاری با خودروهای قدرتمند و سنگین، انتخاب مناسبی برای رانندگانی است که به‌دنبال رانندگی در جاده‌های کوهستانی هستند. هزینه‌های نگهداری بالاتر و مصرف سوخت بیشتر از جمله معایب آن هستند. ازسوی‌دیگر، گیربکس CVT با طراحی ساده‌تر، وزن کمتر و بهره‌وری سوخت بالاتر، گزینه‌ای عالی برای رانندگانی است که به‌دنبال مصرف سوخت بهینه و رانندگی نرم‌تر در محیط‌های شهری هستند. محدودیت در تحمل قدرت و صدای آزاردهنده در سرعت‌های بالا ممکن است برای برخی رانندگان مطلوب باشد.

افرادی که به‌دنبال عملکرد و کنترل بیشتر هستند، معمولاً گیربکس اتوماتیک را ترجیح می‌دهند، درحالی‌که کسانی که به بهره‌وری سوخت و راحتی در رانندگی اهمیت می‌دهند و بیشتر در محیط‌های شهری از خودروی نقلیۀ خود استفاده می‌کنند، ممکن است گیربکس CVT را انتخاب کنند. بهترین راه این است که پیش‌از خرید خودروی CVT، یک تست رانندگی داشته باشید؛ چون برخی از رانندگان به‌سختی به گیربکس CVT عادت می‌کنند. شما می‌توانید انواع خودرو با مشخصات فنی مختلف را در سایت سپند خودرو بررسی کرده و نسبت به خرید اقساطی خودرو اقدام کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر