کد خبر: 198148
A

آیا چشم درد خطرناک است؟ معرفی 8 علت پزشکی درد چشم

عفونت، التهاب یا خشکی باعث چشم درد می‌شوند.

آیا چشم درد خطرناک است؟ معرفی 8 علت پزشکی درد چشم

گاهی‌اوقات هم بیماری‌های جدی‌تری مانند گلوکوم، میگرن، یووئیت و موارد دیگر، عامل درد چشم هستند. این مشکلات با بروز علائمی مانند سردرد، تورم، قرمزی، خارش، ریزش اشک یا تاری دید همراه‌اند. با مراجعه به دکتر چشم، امکان درمان علائم چشم درد به‌وجود می‌آید. در برخی از موارد، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه برای چشم درد کفایت می‌کنند. گاهی هم این موارد یا انواع درمان خانگی چشم درد جوابگو نیستند و نیاز به اقدامات جدی‌تری وجود دارد.

Untitled-3

علت چشم درد چیست؟

عوامل بسیاری می‌توانند باعث درد چشم شوند. در ادامه به ‌آن‌ها، اشاره خواهیم کرد:

  • عفونت‌ها: با تماس دست با چشم‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌ها وارد چشم می‌شوند. عفونت‌ها از نواحی مختلف بدن مانند بینی به چشم‌ها سرایت می‌کنند.
  • لنزهای تماسی: آلودگی لنزها یا قرارگیری نادرست آن‌ها روی چشم باعث درد در این ناحیه از صورت می‌شوند.
  • آلرژی: اگر به گرده، گرد و غبار یا حیوانات حساسیت دارید، شاید چشم‌هایتان دچار تحریک، خارش و حتی درد شوند.
  • سموم: ممکن است چشم‌ها در اثر قرارگرفتن در معرض دود سیگار، آلاینده‌های هوا، کلر در استخر یا انواع دیگر مواد شیمیایی خطرناک تحریک شوند.
  • التهاب: التهاب نوعی پاسخ سیستم ایمنی به محرک‌ها است و می‌تواند باعث تورم یا تغییر رنگ در چشم شود. 

افزایش فشار چشم هم از عوامل بروز درد در این عضو است. چنین وضعیتی، زمانی رخ می‌دهد که مایع چشم شما به درستی تخلیه نشود.

خشکی چشم

چشم انسان برای حفظ سلامتی و عملکرد صحیح خود به اشک نیاز دارد. اشک، سطح چشم را صاف و لغزنده نگه می‌دارد و به حرکت روان پلک‌ها و کره چشم کمک می‌کند. افرادی که چشمانشان به‌اندازه‌کافی اشک تولید نمی‌کند، ممکن است دچار خارش و خشکی چشم شوند. این علائم می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند و دربرخی موارد، منجر به مشکلات جدی‌تر مانند التهاب و عفونت چشم شوند.

کنژنکتیویت

کنژنکتیویت (Conjunctivitis) به التهاب ملتحمه، غشای نازک و شفافی از چشم اشاره دارد که قسمت سفید چشم و داخل پلک‌ها را پوشانده است. این التهاب می‌تواند باعث تورم، قرمزی و علائم آزاردهنده‌ای در چشم شود. علائم شایع کنژنکتیویت شامل موارد زیر می‌شود:

  • خارش و سوزش چشم
  • احساس وجود شن در چشم
  • ترشحات چشم (آبکی یا چرکی)
  • قرمزی یا صورتی شدن سفیدی چشم

پلک‌های متورم و چسبنده هم از علائم دیگر بروز این مشکل‌اند.

آلرژی چشم

بروز حساسیت یا همان آلرژی هم از دلایل درد چشم است. آلرژی چشمی زمانی اتفاق رخ می‌دهد که مواد محرک با چشم‌ها تماس پیدا کنند و باعث التهاب و واکنش آلرژیک شوند. این مشکل معمولا هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم و نشانه‌های حساسیت ناخوشایند و شامل مواردی مانند تاری دید، خارش و سوزش چشم‌ها هستند. واکنش بدن نسبت به محرک‌های مختلف، باعث بروز حساسیت می‌شود.

گل مژه و شالازیون

گل مژه و شالازیون، از جمله مشکلات شایع چشمی هستند که می‌توانند ظاهر و عملکرد چشم را تحت تأثیر قرار دهند. این عارضه‌ها در اثر انسداد غدد چربی در پلک ایجاد می‌شوند، اما تفاوت‌هایی در علائم و نحوه درمان آن‌ها وجود دارد. گل‌مژه با عفونت همراه است، اما شالازیون، مشکلی عفونی نیست. گل‌مژه با حساسیت به نور و آبریزش اشک از چشم‌ها همراه می‌شود و یک نقطه جوش‌مانند چرکی روی پلک به‌وجود می‌آورد. در عوض، شالازیون انسداد غدد چربی روی پلک است و قرمزی و درد زیادی ایجاد نمی‌کند.

Untitled-4

بلفاریت

بلفاریت به التهاب پلک‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث علائم آزاردهنده‌ای مانند قرمزی، تورم، خارش و پوسته‌پوسته شدن پلک‌ها شود. این عارضه دراثر عوامل مختلفی ازجمله عفونت باکتریایی یا بیماری‌های پوستی مانند شوره سر یا روزاسه رخ می‌دهد. بلفاریت، انواع مختلفی دارد و می‌تواند لبه‌های داخلی یا خارجی پلک را درگیر کند. برای درمان بلفاریت، معمولاً از قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک برای کنترل عفونت استفاده می‌شود. پمادهای استروئیدی هم در کاهش التهاب ناشی از این بیماری نقش دارند.

خراش قرنیه

خراش قرنیه یکی از علل چشم درد است. سطح قرنیه به‌خاطر دلایل مختلف دچار خراش یا ساییدگی می‌شود. این دلایل عبارتند از:

  • پارگی قرنیه: درصورت برخورد شئ نوک تیزی با چشم یا صدمه دیدن آن با اعمال فشار زیاد، سطح قرنیه پاره خواهد شد. پارگی قرنیه می‌تواند کامل یا جزئی باشد.
  • زخم قرنیه: ممکن است که به‌دلیل عفونت، خشکی بیش‌ازحد چشم یا دیگر بیماری‌ها قرنیه زخم شود.

برای درمان خراش قرنیه، باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

درد چشم بعد از عمل لازک و لیزیک

درد چشم بعد از عمل پی‌آرکی (prk) یا لازک و لیزیک، محتمل است. این عمل‌ها، نوعی اقدام برای رفع عیوب انکساری چشم هستند. درد بعد از این عمل‌های جراحی موقتی‌اند و شدید نیستند. در بیشتر موارد، چنین دردی در عرض چندروز تا چند هفته، به‌طور کامل برطرف می‌شود. با رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل، مانع از شدت‌گرفتن این دردها شوید و نگذارید که عوارضی مزمن به‌جای بمانند.

درد چشم به علت سینوزیت

درد چشم که به علت سینوزیت رخ می‌دهد، نتیجه التهاب و فشار ناشی از عفونت سینوس‌ها است. سینوزیت، نوعی التهاب در سینوس‌های اطراف بینی و چشم‌ها است. این وضعیت معمولاً به علت عفونت‌های ویروسی، باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود. چنین التهابی به چشم‌ها فشار می‌آورد و باعث درد و ناراحتی در آن ناحیه می‌شود. پزشکان برای درمان سینوزیت و به دنبال آن، درد در ناحیه چشم‌ها از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و ضدالتهاب‌ها استفاده می‌کنند.

درد چشم چه زمانی خطرناک می‌شود؟

اگر نشانه‌های زیر را مشاهده می‌کنید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید چشم: اگر درد چشم شما شدید است و به‌طورناگهانی شروع شده، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی مانند آب مروارید، گلوکوم یا جداشدگی شبکیه باشد.
  • تاری دید: اگر همراه با درد چشم، تاری دید یا دوبینی را تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی مانند آب مروارید، گلوکوم یا آسیب به چشم باشد. 
  • قرمزی چشم: یکی از علائم چشم درد خطرناک، قرمزی چشم است. اگر این عارضه همراه با درد، تورم یا ترشحات باشد، ممکن است نشانه‌ای از عفونت چشم یا التهاب باشد.
  • حساسیت به نور: اگر چشمان شما به نور حساس شده، ممکن است که چشم‌ها آسیب جدی دیده باشند.
  • مشاهده جرقه یا لکه‌های شناور: اگر جرقه، لکه‌های شناور یا پرده‌ای در میدان دید خود مشاهده می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از جداشدگی شبکیه باشد و باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

این نشانه‌ها، هشداری از وضعیت‌های خطرناک‌اند. چشم عضو حساسی است و هرگونه اهمال، در رسیدگی به آن باعث بروز عوارض جبران‌ناپذیر می‌شود.

 وظیفه متخصص چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های چشم و درمان آن‌ها است. آب ‌مروارید، آب سیاه، شب‌کوری، بیماری‌های شبکیه و قرنیه، رتینوپاتی دیابتی، آستیگماتیسم، دوربینی و نزدیک‌بینی شایع‌ترین انواع بیماری‌های چشم هستند. متخصص چشم پزشک با معاینه چشم و مطالعه دقیق آناتومی چشم و عملکرد آن، تست بینایی و اندازه‌گیری فشار چشم، به بررسی و تشخیص مشکلات چشم می‌پردازد.

چه زمانی برای درد چشم باید به چشم‌پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر موارد، درد چشم خفیف است و به‌خودی‌خود برطرف می‌شود. بااین‌حال، دربرخی‌موارد، درد چشم می‌تواند علامتی از یک مشکل جدی‌تر باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. درادامه، چند علامت هشداردهنده گفته می‌شوند. با مشاهده این‌ها باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید:

  • چشم درد شدید
  • تغییر دید
  • درد مزمن

برای گرفتن درمان پزشکی، حتما هر چه سریع‌تر به یک چشم پزشک در شهرتان، مراجعه کنید. خوشبختانه، هر کجای ایران که باشید، دسترسی به متخصص چشم برایتان آسان است. مثلا اگر در تهران زندگی می‌کنید، بیش از ۱۰۸ دکتر چشم تهران فعال هستند که می‌توانید اینترنتی، نوبت ویزیت حضوری یا غیرحضوری را با آن‌ها، ثبت کنید.

بهترین دکتر چشم تهران، خدمات درمانی همچون بررسی و تشخیص مشکلات چشم و درمان بیماری‌های چشم همچون نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را ارائه می‌دهد. متخصص چشم تهران، در درمان بیماری‌های چشم مانند آب‌ مروارید، آب سیاه، شب کوری، تنبلی چشم و رتینوپاتی دیابتی تخصص دارد.

Untitled-5

درد چشم خطرناک است؟

فراموش نکنید که علت چشم درد به موارد مختلفی بستگی دارد و تشخیص به‌موقع می‌تواند کمک زیادی به فرایند درمان آن کند. مواردی مثل درد چشم از نور نگران‌کننده نیست. بااین‌حال، موردی مثل درد چشم آستیگمات باید از سوی پزشک معاینه شود. بنابراین معاینات منظم پزشکی را جدی بگیرید. انواع درد چشم مانند درد ضربان‌دار، درد مبهم و… نشان‌دهنده مشکلات مختلفی هستند. شناسایی نوع درد به روند درمان کمک می‌کند. برای مثال، درد تیز یا درد سوزان می‌توانند نشان‌گر بیماری‌ها و مشکلات مختلفی از عفونت و آلرژی تا چشم درد عصبی باشند. گاهی‌اوقات هم چشم درد عصبی است. در هر حال، با مراجعه به‌موقع به پزشک، امکان رفع مشکلات و بیماری‌ها وجود دارد. 

استفاده از قطره چشم، کمپرس سرد یا گرم و داروها راه‌هایی برای رفع مشکلات چشمی هستند. در برخی موارد هم نیاز به جراحی است. با استفاده از عینک آفتابی و پرهیز از ایجاد فشار چشم، از بروز درد چشم مختلف پیشگیری کنید. برای کنترل حساسیت به نور یا دشواری درد دیدن در شب به پزشک مراجعه کنید. اگر برای درد چشم نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب درد چشم (https://drdr.ir/mag/eye-pain-cause/) در سایت دکتردکتر مراجعه نمایید.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر