کد خبر: 197415
A

حکم رشد چیست ؟

حکم رشد چیست ؟ این حکم توانایی و مجوز های لازم را به یک فرد زیر 18 سال میدهد تا به تمامی توانایی ها و فیلتر های یک فرد بالای 18 سال دسترسی پیدا کند به عنوان مثال اخذ گواهی نامه رانندگی ، خروج از کشور ، افتتاح حساب بانکی ، اخذ سیم کارت موبایل و... این حکم توسط قاضی بعد از بررسی های لازم به افراد زیر 18 سال داده میشود، برای مشاوره فوری رایگان در این زمینه میتوانید از کمک بهترین وکیل تبریز بهره مند شوید.

حکم رشد چیست ؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حکم رشد چیست ؟ این حکم توانایی و مجوز های لازم را به یک فرد زیر 18 سال میدهد تا به تمامی توانایی ها و فیلتر های یک فرد بالای 18 سال دسترسی پیدا کند به عنوان مثال اخذ گواهی نامه رانندگی ، خروج از کشور ، افتتاح حساب بانکی ، اخذ سیم کارت موبایل و... این حکم توسط قاضی بعد از بررسی های لازم به افراد زیر 18 سال داده میشود، برای مشاوره فوری رایگان در این زمینه میتوانید از کمک بهترین وکیل تبریز بهره مند شوید.

 براساس قانون، افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند برای تصرف در امور مربوط به خود به اجازه سرپرست‌شان نیاز دارند. در اینجا کلمه رشد، برای افراد مورد نظر دو مفهوم مجذا دارد. رشد جسم یعنی رسیدن به بلوغ و رشد عقلی به معنای رسیدن به سن قانونی است.  

همه افراد برای اداره امور خود خصوصا امور مالی و اقتصادی، به حکم رشد احتیاج دارند. برای مثال، فردی که با محجور خوانده شده و سرپرست او اموال وی را مدیریت می‌کند، برای خروج از محجوریت باید درخواست این حکم را دهد. تمامی اشخاص صغیر، غیر رشید و مجنون، افراد محجور خوانده می‌شوند.

مزایای حکم رشد چیست ؟

مزایای حکم رشد چیست ؟ حکم رشد برای افرادی صادر می‌شود که به بلوغ رسیده باشند. بنابراین، سن این افراد زیر 18 سال بوده و امکان مدیریت حقوق خود را ندارند. همچنین این اشخاص قادر نیستند حقوق مالی خود را اجرا نمایند. یعنی درصورتی‌که این حکم صادر شود و سن فرد همچنان زیر 18 سال باشد، می‌تواند امور اقتصادی مربوط به خود را انجام دهد. یعنی اجازه دارد در بانک برای خود حساب افتتاح کرده و معاملات مالی را خودش منعقد کند. همچنین وی قادر است برای اجاره و اداره اموال خود نیز تصمیمات حقوقی بگیرد.

البته حکم رشد برای دریافت گواهینامه پیش از 18 سالگی و مواردی مانند ازدواج دختران باکره که به اجازه پدر نیاز است، تاثیری ندارد. در این مواقع در ابتدا فرد باید به سن 18 سالگی رسیده و در آزمون گواهینامه پذیرفته شود. همچنین وی از اجازه پدر جهت ازدواج یا حکم دادگاه برای اجازه ازدواج، برخوردار است.

مراحل اخد حکم رشد چگونه است ؟

مراحل اخد حکم رشد چگونه است ؟

مراحل اخذ حکم رشد چگونه است ؟ اگر برای حکم رشد درخواستی ثبت شود، هنگامی است که یک دعوای حقوقی آغاز شده است. این‌گونه دعاوی پس از صدور حکم، فرآیندی طولانی در پیش خواهند داشت. این مشکل به این شکل نیست که با رجوع به پزشکی قانونی یا ارائه مدارک و مستندات، حکم صادر شود. بنابراین، دعاوی سنین رشد علیه سرپرست خودِ شخص مدعی اقامه می‌شود. اگر آن شخص، قَیِم یا سرپرست نداشته باشد، این دعوا علیه دادستان اقامه خواهد شد.

نکته مهم : سریع ترین و تضمینی ترین روش اخذ حکم رشد بهره گرفتن از کمک بهترین وکیل کرج در زمینه حکم رشد است لذا اگر موضوع حکم رشد حاد است بهترین راه حل بهره گرفتن از کمک یک وکیل است.

این دادخواست به دلیل این‌که مربوط به امور مالی فرد است، مستلزم پرداخت هزینه برای دادرسی در دادگاه خانواده خواهد بود. بنابراین، بایستی در هنگام تنظیم این نوع دادخواست‌ها، هزینه‌های دادرسی نیز دریافت ‌شود. سپس مدارک و شواهد رسیدن به رشد نیز باید ارائه گردد. اگر آن شخص فاقد شناسنامه یا مدرک هویتی باشد، با مراجعه به پزشک یا گِردآوری استشهاد محلی، مدارک خود را تکمیل خواهد کرد. زمانی که این دادخواست ارائه شود، دادستان مدارک، الزامات قانونی و شرایط صدور حکم رشد را بررسی می‌نماید. در نهایت صدور حکم یا ردِ درخواست فرد اعلام خواهد شد.

هزینه گرفتن حکم رشد چه مقدار است ؟ 

هزینه اخذ حکم رشد، شامل هزینه‌های اصلی و فرعی است. باتوجه به اهمیت این موضوع برای متقاضیان دریافت این حکم، هزینه‌های اصلی و فرعی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. هزینه‌های اصلی صدور یک حکم رشد، شامل موارد زیر است:

  • دادرسی دعاوی غیر مالی
  • برگه‌های دادخواست
  • الصاق دلایل و منضمات
  • تایپ دادخواست حکم
  • تعرفه خدمات دفاتر خدمات قضایی
  • مراجعه به محل پزشکی قانونی
  • ویزیت پزشک قانونی

هزینه‌های فرعی برای صدور این حکم، هزینه‌های مربوط به تنظیم دادخواست است. در صورتی‌که این فرد از یک وکیل یا مشاور حقوقی برای تنظیم دادخواست کمک بگیرد، باید هزینه آن را پرداخت نماید. همچنین، هزینه‌های رفت‌وآمد به مراجع قضایی را نیز باید درنظر گرفت.

سوالاتی که قاضی برای حکم رشد

سوالاتی که قاضی برای حکم رشد می‌پرسد

بعد از یکی از مراحل مهم در صدور حکم رشد، پاسخ دختران و پسران متقاضی دریافت آن است. سوالاتی که قاضی برای صدور این حکم می‌پرسد، مشخص یا از پیش تعیین شده نیستند. یعنی نمی‌توان آن‌ها را از قبل مطالعه کرده و سپس به آن‌ها پاسخ داد. همان‌گونه که عنوان شد، این حکم برای اجازه تصرف فرد زیر 18 سال در امور مالی صادر می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که سوالات قاضی عمدتا پیرامون مسائل مالی یا اقتصادی است.

اگر بخواهیم مسئله با جزئیات بیشتر دنبال کنیم، سوالات قاضی عمدتا مواردی مانند نرخ روز دلار و طلا، تورم و رکود و نحوه انجام معاملات است. همچنین عقود و آینده‌نگری مالی و نوسانات بازار در ماه‌های اخیر نیز جزء این سوالات است.

پرتکرارترین سوالت قاضی برای صدور این حکم، موارد زیر هستند:

  1. تاریخ تولد شما چیست؟
  2. نرخ روز دلار و سکه چقدر است؟
  3. تورم چیست؟
  4. نحوه صحیح معاملات چگونه است؟
  5. اگر پول زیادی داشته باشید، اولین کاری که می‌کنید چیست؟
  6. نوسان نرخ طلا از سال قبل تا اکنون چه میزان است؟
  7. برای وکالت دادن در زمان فروش ملک یا خودرو چه باید کرد؟
  8. این حکم را برای انجام چه‌کاری می‌خواهی؟
  9. حکم رشد چیست ؟
  10. البته این سوالات مرتب در حال بروزرسانی است که معمولا وکیل مجرب به امور حکم شد اطلاعات دقیقی در این رابطه دارد به منظور مشاوره رایگان میتوانید به صفحه شهر وکیل مراجعه کنید.

یکی از مصادیق مهم درمورد صدور حکم رشد، ازدواج دختران است. همان‌گونه که می‌دانید ازدواج یک موضوع یک غیرمالی است ولی آثار مالی مانند نفقه و مهریه را نیز در بر دارد. بنابراین، شرط صدور این حکم باید وجود داشته باشد.

براساس قانون مدنی، سن ازدواج برای یک دختر باید 13 سال تمام شمسی باشد. یعنی ازدواج دختران قبل از سن 13 سالگی و پس از آن تا سن رشد، در شرایط متفاوتی ممکن می‌شود.

پیش از 13 سال تمام شمسی

مطابق با قانون، ازدوج دختران پیش از این سن ممنوع است. ولی با اجازه سرپرست و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه، ازدواج تا این سن ممکن خواهد شد.

بین 13 سالگی تا 18 سال

دختری که به این بازه سنی رسیده باشد، هیچ ممنوعیت قانونی برای ازدواج ندارد. ولی همچنان به اجازه سرپرست و داشتن حکم رشد نیاز دارد. چراکه دریافت این حکم، به علت آثار مالی ازدواج است.

بعد از 18 سالگی

برای ازدواج دختران باکره پس از 18 سالگی، به اجازه پدر نیاز است. ولی به دلیل این‌که این فرد رشید محسوب می‌شود، نیازی به دریافت حکم ندارد.

حکم رشد پسر چگونه است ؟

سن رسیدن به بلوغ در دختر و پسر متفاوت بوده اما سن رشد در قانون مدنی تفاوتی ندارد و ۱۸ سال شمسی تمام است. البته هم‌اکنون سن ۱۸سال ملاک صد در صدی نیست. همچنین تا پیش از رسیدن به سن بلوغ، صدور حکم رشد ممکن نخواهد بود.

پسر با اتمام ۱۵ سال قمری، تا قبل از ۱۸ سال شمسی تمام می‌توانند تقاضای این حکم را بدهند. پس از ارائه این دادخواست، دادگاه خانواده تشکیل جلسه می‌دهد. بعد از دریافت این گواهی از پزشکی قانونی، متقاضی آن را به دادگاه ارائه می‌دهد.

امیدواریم مطالب فوق مفید (حکم رشد چیست ؟ ) واقع باشد

با آرزوی شادکامی برای شما عزیزان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر