کد خبر: 194883
A

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟ (10 راهکار عملی)

یکی از شیرین‌ترین تجارب برای والدین، زبان باز کردن کودک است. در این زمان کودک می‌تواند دنیای خود را با والدین به اشتراک بگذارد. خواسته‌ها و نیازهایش را بیان کند. از طرفی، سلامت روان او نیز مشخص می‌شود.

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟ (10 راهکار عملی)

به گزارش سایت دیده بان ایران؛یکی از شیرین‌ترین تجارب برای والدین، زبان باز کردن کودک است. در این زمان کودک می‌تواند دنیای خود را با والدین به اشتراک بگذارد. خواسته‌ها و نیازهایش را بیان کند. از طرفی، سلامت روان او نیز مشخص می‌شود. در نتیجه، احتمال ابتلا به برخی از اختلالات مانند اختلال اوتیسم رد می‌شود. بنابراین، والدین بی‌صبرانه منتظر بروز این جنبه از رشد کودک خود هستند. در این میان، برخی والدین برای وقوع این امر به دنبال راهکارهای متفاوتی هستند. به نوعی می‌خواهند فرزند آن‌ها زودتر از سایر کودکان و یا طی کردن مراحل رشد طبیعی از استعداد سخن گفتن خود استفاده کند و بدانند چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟

چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟

برای اینکه بدانیم چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود، ابتدا باید از مراحل رشد زبان و توانایی صحبت کردن در کودک اطلاعات بیشتری به دست آوریم. در این صورت می‌توانیم متناسب با هر بازه سنی از راهکار متفاوتی برای زبان باز کردن کودک استفاده کنیم. همچنین، توقعات ما نیز متناسب با توانمندی‌های سنی کودک تنظیم می‌شود. این مراحل براساس کتاب روانشناسی رشد و تحول انسان (دایان ای پاپالیا و همکاران، 1397) عبارتند از:

بدو تولد

در این زمان کودک قادر به درک گفتار است. گریه می‌کند. گریه تنها ابزار ارتباطی کودک است که تفاوت زیر و بمی و شدت گریه آن‌ها نشان دهنده مواردی مانند گرسنگی، عصبانیت و خواب آلودگی است. همچنین، تا حدودی به صداهایی که می‌شنود پاسخ می‌دهد.

5/1 تا 3 ماهگی

به هنگام شادی سر و صدا می‌کند و صدایی مانند "آ ه ه ه " تولید می‌کند.

3 ماهگی

با صداهای گفتاری که از اطرافیان می‌شنود بازی می‌کند.

5 تا 6 ماهگی

حروف صامت را ادا و آن چیزی را که از دیگران می‌شنود، شبیه سازی می‌کند.

6 تا 10 ماهگی

شروع به غان و غون می‌کند. غان و غون، بخش‌هایی از حروف صامت و مصوت است که به صورت زنجیره‌وار مانند " ما ما ما ما" تکرار می‌شوند. این زبان نیست و نباید به اشتباه به عنوان اولین واژه تلقی شود. زیرا، برای طفل هیچ معنایی ندارد.

9 ماهگی

از ژست‌های بیانگر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. همچنین، به بازی با این ژست‌ها می‌پردازد. به عنوان مثال برای اینکه نشان دهد چیزی را می‌خواهد به آن اشاره می‌کند. گاهی صداهایی را نیز از خود نشان می‌دهد.

9 تا 10 ماهگی

کودک می‌تواند واژه‌هایی مانند "نه و اسم خودش" را درک کند. همچنین، به تقلید صداها می‌پردازد.

10 تا 12 ماهگی

در این زمان اطفال حساسیت خود را نسبت به اصواتی که در زبان مادری‌شان وجود ندارد، از دست می‌دهند. همچنین، از ژست‌های بیانگر اجتماعی کمتر استفاده می‌کند.

10 تا 14 ماهگی

اولین واژه‌ها که معمولاً نام یک شی است را به زبان می‌آورد. والدینی که مایلند بدانند چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می‌شود، توجه کنند که این مرحله نشان آغاز گفتار کلامی است.

10 تا 18 ماهگی

اطفال واژه‌های مختلفی را پیش از آنکه به زبان بیاورند می‌فهمند. این واژه‌ها شامل مواردی است که بیشتر تکرار می‌شوند.

16 تا 24 ماهگی

اطفال واژه‌های جدید و مختلفی را می‌آموزند. خزانه لغات آن‌ها به سرعت از 50 واژه به 400 واژه گسترش می‌یابد. همچنین، از فعل و صفت نیز استفاده می‌کنند.

18 تا 24 ماهگی

اولین جملات دو کلمه‌ای را به کار می‌برد.

20 تا 22 ماهگی

درک مطلب کودک به طرز قابل ملاحظه‌ای رشد می‌کند.

24 ماهگی

عبارات دو کلمه‌ای متعدد را به کار می‌برد. غان و غون نمی‌کند. در واقع، مایل به حرف زدن است.

30 ماهگی

کودک تقریباً هر روز لغات جدیدی را می‌آموزد. از جملات سه یا چهار کلمه‌ای استفاده می‌کند. گفته‌های دیگران را به خوبی درک می‌نماید. از نظر دستور زبان در گفته‌های او اشتباهاتی وجود دارد.

 

راهکارهای مناسب برای رشد زبان کودک

راهکارهای مناسب برای رشد زبان کودک

در گروه‌های سنی مختلف کودک راهکارهای متفاوتی وجود دارد که نشان می‌دهد چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک می‌شود:

حدود 6 ماهگی

اگر فرزند شما در این سن قرار دارد:

  • با یکدیگر صحبت کنید.

  • سعی کنید صدای کودک را تقلید کنید و حدس بزنید معنای آن چیست. در نتیجه، برای آن یک کلمه‌ای بیان کنید. قبل از ادامه دادن، منتظر عکس‌العمل کودک بمانید. این کار به کودک آموزش می‌دهد منتظر نوبت خود برای حرف زدن بماند. همچنین، ارتباط بین اشیاء یا کلمات را درک کند.

  • فرزند شما نسبت به هر چیزی که علاقه نشان می‌دهد، درباره آن صحبت کنید.

  • بازی کردن با زبان بسیار کمک کننده است. آواز خواندن را شروع کنید. این کار به شما نشان می‌دهد که چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود.

حدود 1 سالگی

  • به علاقه مندی‌های کودک توجه نشان دهید. مثلاً اگر از "دا" برای اشاره به گربه استفاده کرد. شما در پاسخ بیان کنید که بله این یک گربه است. دوستش داری؟ در این مرحله باید منتظر باشیم تا کودک پاسخ دهد.

  • از کتاب‌های عکس‌دار ساده استفاده کنید.

  • کودک نیاز دارد کلمات جدید را به دفعات متعدد و برای موضوعات مختلف بشنود. بنابراین، همیشه یک راهی برای تعریف کردن پیدا کنید.

  • از انگشتان دست و پا برای بوق زدن یا تولید صدا استفاده کنید. در واقع، قافیه سازی می‌تواند این روند را تسریع کند.

حدود 18 ماهگی

  • اشیاء جدید را با اشیاء آشنا برای کودک پیوند بدهید. مثلاً، اگر تصویر یک پیراهن جدید را می‌بیند، آن را با پیراهنی که فرزند شما دارد شبیه سازی کنید. با جملات خود اشاره کنید که " تو هم پیراهن داری مانند کودکی که در کتاب است".

  • حتماً از کلمات خود کودک استفاده کنید و سپس، کلمات جدیدی به آن اضافه نمایید. در نتیجه، گفته‌ی کودک را اصلاح نکنید. بلکه، با استفاده درست از کلمات به او روش صحیح را آموزش دهید.

  • برای کودک در رابطه با اتفاقات مختلف صحبت کنید. مثلاً، الآن داریم سفره را می‌ندازیم تا یک غذای خوشمزه بخوریم.

حدود 3 سالگی

  • چون کودکان در سنین دبستان نسبت به یادگیری الفبا کنجکاو هستند، شما از این فرصت استفاده کنید. از خواندن تابلوها یا متن روی بسته بندی‌ها شروع کنید.

  • تا جای ممکن از کلمات جدید برای توضیح استفاده کنید. هر کلمه‌ای را که کودک نمی‌فهمد درباره آن بیشتر توضیح بدهید.

  • عادت کنید که هر روز با فرزند خود به خواندن کتاب بپردازید. از مقدار کم آغاز کنید. با این کار می‌توانید هر مفهوم ناآشنا را نیز واضح و شفاف بیان کنید. در نتیجه، دامنه‌ی واژگانی کودک بیشتر و رشد شناختی او نیز افزایش می‌یابد.

این راهکارها به صورت عمومی در دسترس همه‌ی والدین قرار می‌گیرد. در نتیجه، افرادی که آن‌ها را به کار می‌بندند متوجه می‌شوند چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود. با این حال، این راهکارها برای کودکان به شیوه‌ی اختصاصی‌تر نیز وجود دارد. اگر از مشاوره کودک استفاده کنید، می‌توانید متناسب با هوش‌بهر و شرایط زندگی خود اختصاصی‌ترین راهکارها را برای رشد توانایی حرف زدن فرزند خود به دست آورید.

نتیجه گیری

با مطالعه‌ی مقاله‌ی حاضر دانستیم کودکان باید مراحل مختلفی را برای رشد زبان طی کنند. این مراحل ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین، افرادی که مایلند استعداد صحبت کردن فرزند خود را به بهترین نحو و با سرعت بیشتری شکوفا کنند و می خواهند بدانند چه چیزی باعث زود حرف زدن کودک میشود؟ باید از راهکارهای عمومی و در قدم بعد اختصاصی و متناسب با ویژگی‌های کودک خود استفاده کنند. در نظر داشته باشیم، استعداد کودکان با یکدیگر متفاوت است و فشار بیش از اندازه موجب آسیب‌های روانی جدی برای کودک می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر