کد خبر: 194284
A

با انواع بلیط قطار آشنا شوید!

قطار، وسیله‌ای ایمن و پرطرفدار در میان گردشگران سراسر دنیا و کشورمان است و به دلیل امکانات رفاهی ارائه‌شده و فضای خصوصی آن گزینه اول در میان سفرهای خانوادگی به شمار می‌رود.

با انواع بلیط قطار آشنا شوید!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ قطار، وسیله‌ای ایمن و پرطرفدار در میان گردشگران سراسر دنیا و کشورمان است و به دلیل امکانات رفاهی ارائه‌شده و فضای خصوصی آن گزینه اول در میان سفرهای خانوادگی به شمار می‌رود. در کشور ما نیز از فعالیت شرکت ریلی رجا چندین سال می‌گذرد و همه‌روزه در حال جابجایی مسافران در تمامی نقاط کشور هستند؛ نکته حائز اهمیت این است که رجا مخفف شده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است. در سال‌های اخیر نیز چندین شرکت ریلی خصوصی به مسیر ریلی کشور اضافه‌شده‌اند و در حال تردد بر روی مسیرهای ریلی کشور هستند. برای سفر با قطار باید هر کس به موقع به فکر خرید بلیط باشد، زیرا در کمترین زمان فروش بلیط به اتمام می‌رسد. در این متن می‌خواهیم در رابطه با بلیط قطار صحبت کنیم تا کسانی که قصد سفر دارند، با انواع بلیط و تفاوتشان با همدیگر آشنا شوند، بر همین اساس بهترین نوع بلیط قطار را خریداری کنند.

شرکت‌های ریلی متنوع

با توجه به اینکه شرکت‌های ریلی در حال ارائه خدمات به مسافران هستند، خرید انواع بلیط قطار نیز با توجه به امکانات ارائه‌شده در هر قطار متفاوت خواهد بود. در حالت کلی، قطارها به دو صورت ویژه و عادی هستند.

در هنگام خرید بلیط قطار باید توجه داشت که قطار ویژه به صورت تفکیک‌شده برای برادران و خواهران است؛ بنابراین باید در هنگام خرید بلیط باتوجه‌به اینکه هر نفر سفر مجردی یا خانوادگی دارد، گزینه مناسب را انتخاب کند. این موضوع شاید ساده به نظر برسد، اما بی‌شک در طول سفر از اهمیت زیادی برخوردار است و سفری همراه با آرامش در انتظار مسافران است.

برای سفرهای عادی و خانوادگی نیز استفاده از قطارهای عادی پیشنهاد می‌شود و کوپه‌ها به‌صورت مشترک برای بانوان و آقایان و کودکان هستند تا مسافران خانوادگی سفر کنند. لازم به ذکر است که قطارهای معمولی نیز به صورت کوپه‌ای یا سالنی هستند، در ادامه به توضیح هر دو نوع قطار پرداخته می‌شود.

بلیط قطار اتوبوسی

یکی از سریع‌ترین قطارهای موجود در کشور ما قطارهای سریع‌السیر یا اتوبوسی هستند. این قطارها با سرعت بیشتری نسبت به سایر قطارها مسافران را جابه‌جا می‌کنند. البته این قطارها فقط در چند مسیر محدود تردد دارند. شرکت رجا دارای چندین قطار اتوبوسی است که عبارت‌اند از ماهان، پردیس و صبا. از امکانات این قطارها می‌توان به سیستم تهویه مطبوع هوا، سیستم صوتی و تصویری، روزنامه و غیره اشاره کرد.

بلیط قطار کوپه‌ای

قطارهای کوپه‌ای به‌عنوان قطارهای معمولی در سطح کشور در حال جابه‌جایی مسافران هستند. این قطارها امکانات بیشتری نسبت به قطارهای اتوبوسی دارند و در مقابل مدت‌زمان زیادی در قطار سپری می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد نوع قطار از اهمیت زیادی برخوردار است و برای داشتن سفری همراه با آرامش، امنیت و امکانات مناسب بهتر است نوع بلیط خود را از شرکت‌های ریلی معتبر تهیه کرد. این قطارها چند نوع هستند که عبارت‌اند از:

قطار رجا

این نوع قطارها از بهترین نوع وسایل نقلیه برای حمل‌ونقل به شمار می‌روند. شرکت رجا انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از ۴ تخته، پلور سبز، پردیس، سیمرغ، توس، خلیج‌فارس، ریل باس ارم، دلیجان و اتوبوسی.

کوپه‌های ۴ تخته

همان‌طور که از اسمش پیداست، در هر کوپه‌ قطار چهار صندلی تخت شو وجود دارد. انواع این قطارها عبارت‌اند از غزال، رجا و فدک. این قطارها در ناوگان ریلی کشور همه‌روزه فعالیت دارند. برخی از قطارها مانند پلور سبز جزو قطارهای پنج ستاره است و با انتخاب آن در طول مسیر احساس خوبی خواهند داشت.

قطار فدک نیز جزو قطارهای لوکس و پنج ستاره کشور است و کوپه‌های این قطار دارای چیدمان چهار صندلی به صورت دوبه‌دو مقابل هم هستند.

کوپه‌های ۶ تخته

برای سفرهای دسته‌جمعی، خانوادگی و دوستانه انتخاب قطارهای شش تخته جزو گزینه‌های عالی به شمار می‌رود. با انتخاب این قطارها هم هزینه سفر کاهش می‌یابد و هم از امکانات ویژه برخوردار خواهند شد.

برخی از امکانات ارائه‌شده در این قطارها عبارت‌اند از غذاهای متنوع، خدمات مهمانداری، سیستم صوتی و تصویری مجهز و سرویس بهداشتی تمیز.

در میان این قطارها می‌توان به قطار ۶ تخته پارسی اشاره کرد که این قطار امکانات فوق‌العاده‌ای دارد و برای سفر با این قطارها باید نسبت به خرید بلیط قطار فوری اقدام کرد، زیرا به دلیل استقبال زیاد مسافران خیلی زود به اتمام می‌رسد.

بلیط قطار پنج ستاره

قطارهای پنج ستاره سفر را برای مسافران دوست‌داشتنی و به‌یادماندنی‌تر می‌کند. از امکانات این قطار نمی‌توان ساده رد شد، مطمئناً سفری خوش در انتظار مسافران است. این قطارها گویی هتل سیار و متحرک هستند.

قطار پلور سبز

از قطارهای فعال و فوق‌العاده در سراسر کشور، قطار پلور سبز است. این قطار از مسیرهای پررفت‌وآمد به سمت مشهد در حال حرکت است و فقط برخی از روزها می‌توان بلیط این قطار را تهیه کرد.

از امکانات رفاهی این قطار نیز می‌توان به کتابخانه، خدمات رفاهی مناسب برای مسافران ویلچری، رستوران با یک وعده غذایی رایگان اشاره کرد.

قطار فدک

از میان قطارهای پنج ستاره می‌توان به قطار فدک اشاره کرد که یکی از لوکس‌ترین قطارهای داخل کشور به شمار می‌رود. قطار فدک با جلب رضایت زیاد از مسافران و با ارائه امکانات رفاهی خوب خود بهترین نوع قطار در کشورمان محسوب می‌شود.

این قطار با صندلی‌های راحت خود کوپه‌های چهارنفره و شش نفره دارد. همچنین با انتخاب این قطار برای مسافرت می‌توان از اینترنت وای فای رایگان در طول سفر بهره‌مند شد.

برای خرید بلیط قطار فدک از گیت‌های مخصوص در راه‌آهن می‌توان اقدام کرد یا اینکه می‌توان با ورود به سایت‌های اینترنتی بلیط خود را تهیه کرد.

قطار بن ریل

یکی دیگر از قطارهای فعال در کشور بن ریل نام دارد و با توجه به امکانات ارائه‌شده موجب رضایت و لذت مسافران می‌شوند. اینترنت، وسایل یک‌بارمصرف، صبحانه، سیستم احضار مهماندار و غیره جزو امکانات این قطارها هستند.

برای خرید بلیط قطارهای بن ریل نیز می‌توان از طریق سایت اقدام کرد. انواع این قطارها عبارت‌اند از سروش، غزال، پرستو.

قطار غزال

از قطارهای فعال در مسیر ریلی کشور، می‌توان به قطار غزال اشاره کرد. این قطار توسط شرکت‌های مختلف مانند رجا، سفیر، بن ریل و وانیا ریل مورداستفاده قرار می‌گیرد.

قطار غزال جزو قطارهای تندرو به شمار می‌رود و با انتخاب آن برای سفر در مدت‌زمان کمتری می‌توان به مقصد رسید. همچنین در طول مسیر نیز از امکانات رفاهی خوبی برخوردار شد.

قطارهای مهتاب

این شرکت نیز در مسیرهای مشهد، تهران و اهواز تردد دارد. قطارهای مهتاب به صورت ۶ کوپه‌ای هستند و با خدمات و امکانات رفاهی مناسب مانند هدفون، میان وعده، سیستم سرمایشی و گرمایشی و کتاب سفری خوش در انتظار مسافران است.

سخن آخر

سفر با قطار برای خیلی از افراد خوشایند است؛ هم از لحاظ امنیت و هم از لحاظ هزینه در برابر امکانات رفاهی ارائه‌شده می‌توان سفری به‌یادماندنی را تجربه کرد. برای سفر با قطار باید به فکر خرید بلیط بود که در این متن به معرفی انواع شرکت‌های ریلی و انواع بلیط هریک از شرکت‌ها پرداخته شد؛ بنابراین مسافران می‌توانند با توجه به فاکتورهای مختلف مانند نوع قطار و خدمات و امکانات ارائه‌شده تصمیم نهایی خود را برای خرید بلیط قطار بگیرند و راهی سفر شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر