کد خبر: 191420
A

دیسپچ اورژانس چیست؟ و چه وظایفی دارد؟ (بررسی کامل)

فرماندهی هدایت عملیات اورژانس، دیسپچ اورژانس نامیده می‌شود. به طور معمول هر ارگان یا مرکز خدماتی دارای دیسپچ است که ما در این مطلب راجع به مرکز مرتبط با اورژانس صحبت می‌کنیم. Dispatch در لغت به معنای فرستادن یا اعزام‌کردن است.

دیسپچ اورژانس چیست؟ و چه وظایفی دارد؟ (بررسی کامل)

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فرماندهی هدایت عملیات اورژانس، دیسپچ اورژانس نامیده می‌شود. به طور معمول هر ارگان یا مرکز خدماتی دارای دیسپچ است که ما در این مطلب راجع به مرکز مرتبط با اورژانس صحبت می‌کنیم. Dispatch در لغت به معنای فرستادن یا اعزام‌کردن است. از دیرباز می‌دانیم اورژانس با مردم از طریق شماره سه‌رقمی 115 ارتباط دارد. در هر ساعت از 24 ساعت شبانه‌روز که فردی نیاز به خدمات اورژانسی پیدا کند، می‌تواند با اورژانس تماس بگیرد. فرماندهی عملیات، نزدیک‌ترین آمبولانس به محل حادثه را شناسایی و اعزام می‌کند. پس در واقع خدمات اورژانس و فوریت‌های پزشکی از طریق این مرکز خدمات‌دهی می‌تواند به محل مورد نظر برود. در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که دیسپچ اورژانس چیست؟

دیسپچ اورژانس چیست؟

در پاسخ کلی به اینکه دیسپچ اورژانس چیست باید گفت سیستم پاسخگویی فوریت‌های پزشکی 115 دیسپچ نام دارد. این مجموعه موظف است که به هر بیمار که دچار حادثه اورژانسی در منزل یا بیرون از خانه شود، ارائه به موقع خدمات امدادی درمانی داشته باشد. در غیر این صورت امکان صدمات عضوی یا جانی و روانی برای بیمار وجود دارد.

دیسپچ اورژانس چیست؟

افراد آموزش‌دیده اعم از کارشناسان پرستاری و پزشکان عمومی کادر فوریت‌های پزشکی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها پس از دریافت اولین تماس بیمار یا همراهان او، با مشاوره‌های تلفنی یا اعزام حضوری یا هر دو، مورد را راهنمایی می‌کنند. بنابراین کاملا مشهود است شناسایی کامل اینکه دیسپچ اورژانس چیست نقش مهمی در دریافت خدمات به موقع ایفا می‌کند.

وظایف دیسپچ اورژانس

شاید بتوان اصلی‌ترین وظیفه اورژانس را اعزام سریع واحد آمبولانس به مرکز حادثه دانست. اما آیا می‌دانید وظایف دیسپچ اورژانس چیست؟ به طور کلی این وظایف عبارتند از:

وظایف دیسپچ اورژانس

  • نظارت بر عملیات و کنترل آمار و اطلاعات حادثه‌دیدگان و واقف بودن بر کل ماموریت‌های انجام شده در هر شهر به عهده مرکز اورژانس است.

  • دریافت شرح‌ حال اولیه به‌صورت تلفنی و ارائه اطلاعات کاربردی و آرامش‌بخش به متقاضی کمک از دیگر وظایف مراکز دیسپچ اورژانس به حساب می‌آید. همچنین اپراتورها باید حین اعزام سریع‌ترین آمبولانس به محل حادثه و در صورت ضرورت ماجرا، تماس و مشاوره تلفنی را برای امدادرسانی غیرحضوری ادامه دهند.

  • اعزام‌شدگان به محل حادثه، فوریت‌های پزشکی اولیه را برای بیمار انجام می‌دهند و در صورت نیاز بیمار را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

  • واحد ارتباطات اورژانس یا دیسپچ وظیفه دارد به تمامی تماس‌های دریافتی با صبر و حوصله پاسخ دهد. در ادامه این مطلب خواهشمندیم از تماس‌های غیرضروری یا اشغال بی‌مورد خط 115 پرهیز کنید.

  • دریافت اطلاعات بیمار از قبیل سن، سابقه بیماری و مشکل فعلی سبب می‌شود که اپراتور تصمیم بگیرد بیمار نیاز به خدمات اورژانسی دارد یا خیر. پس تشخیص درست و راهنمایی‌های لازم از وظایف اصلی مرکز دیسپچ یا فوریت‌های پزشکی به‌حساب می‌آید.

  • پس از اعزام کد مربوطه به محل حادثه باید ثبت ساعت دریافت پیام و وضعیت ماموریت پس از استقرار اعلام شود.

  • ارائه آمار روزانه و ثبت اطلاعات ورود و خروج کدها (سوای ماموریت) نیز از وظایف مراکز اورژانس به شمار می‌آیند.

  • پرسنل دیسپچ حتی باید آنالیز کامل اعزام به بیمارستان را به‌صورت روزانه و ماهانه انجام دهند.

  • موارد CPR که اورژانسی‌ترین خدمات دیسپچ هستند باید به تفکیک شیفت، کد و تکنسین به مرکز اصلی تحویل داده شوند.

  • اعزام‌کنندگان باید توجه داشته باشند که رعایت نوبت در اعزام کدها ضرورت دارد و این مهم باید باتوجه‌به اورژانسی بودن حادثه تعیین شود.

  • در نهایت می‌توان همکاری و انجام هماهنگی با دیگر مراکز امدادی همچنین داشتن حسن اخلاق و آسودگی خاطر را از وظایف مرکز مرکز هدایت عملیات اورژانس معرفی کرد.

به‌نظر می‌آید اهمیت اینکه دیسپچ اورژانس چیست و چه وظایفی ایفا می‌کند، آشکار شد.

 

چگونه با دیسپچ اورژانس ارتباط برقرار کنیم؟

اکنون می‌دانیم که دیسپچ اورژانس چیست. اما آیا می‌دانید چگونه می‌توان با مرکز هدایت عملیات‌های اورژانس ارتباط برقرار کرد؟ شماره تلفن 115 پل ارتباطی میان مردم و دیسپچ اورژانس است. خوشبختانه خدمات خوبی از طریق این درگاه به هموطنان ارائه می‌شود. البته امکان اعزام آمبولانس خصوصی تهران نیز در پایتخت و دیگر شهرها وجود دارد. این بدان معناست که حادثه‌دیده می‌تواند در هر ساعت از شبانه‌روز با پرداخت هزینه از آمبولانس‌های شخصی که زیر نظر مرکز خصوصی قرار دارند استفاده کند. وزارت بهداشت هزینه مربوط به آمبولانس‌های دولتی را تقبل می‌کند. اما خالی‌از‌لطف نیست که هم‌وطنان بدانند، می‌توانند از خدمات خصوصی نیز بهره‌مند شوند.

emergency dispatch

بعد از تماس با 115 چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از متصل‌شدن به مرکز فوریت‌های پزشکی با سعی بر حفظ آرامش، شرح ‌حال بیمار را بازگو می‌کنید. پاسخ‌دهنده تماس با توجه‌ به شرح‌ حال تصمیم می‌گیرد که آیا نیاز به اعزام حضوری دارید یا از طریق تماس تلفنی می‌توان به شما مشاوره داد. پس از اینکه نزدیک‌ترین آمبولانس به همراه کادر پزشکی و پرستاری به مقر شما اعزام شدند، تمامی توضیحات لازم را به شما خواهند داد. همچنین شما می‌توانید در صورت داشتن هرگونه نقطه‌ ضعف یا نکته مهم راجع به دیسپچ اورژانس با تلفن 115 تماس بگیرید.

 

سخن پایانی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که دیسپچ اورژانس چیست و چه وظایفی دارد. ضمن اینکه امیدواریم نیازی به خدمات این مرکز نداشته باشید، لازم است خاطر شما را از بابت امدادرسانی آسوده کنیم. دیسپچ اورژانس در کشور ما از خدمات خوبی برخوردار است. هم‌وطنان می‌توانند در صورت بروز حادثه یا بیماری اورژانسی در هر زمانی با این مجموعه ارتباط برقرار کنید. اورژانس نیز موظف بوده در صورت درک از ضرورت بیماری، نزدیک‌ترین آمبولانس را به کد مربوطه اعزام کند. مرکز فوریت‌های پزشکی و پرسنل وی هم خدمات اورژانسی لازم را به بیماران ارائه می‌دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر