کد خبر: 173698
A

آشنایی با انواع شتاب دهنده کسب و کار

شتاب دهنده کسب و کار راهی برای دستیابی به اهداف و پیشرفت بیشتر استارتاپ‌ها درزمینه کاری آن‌ها است تا بتوانند راحت‌تر از سد مشکلاتی که پیش روی خود دارند عبور کنند

آشنایی با انواع شتاب دهنده کسب و کار

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شتاب دهنده کسب و کار راهی برای دستیابی به اهداف و پیشرفت بیشتر استارتاپ‌ها درزمینه کاری آن‌ها است تا بتوانند راحت‌تر از سد مشکلاتی که پیش روی خود دارند عبور کنند.

اجرایی‌کردن ایده‌های جدید به‌عنوان پایه و اساس شروع یک کسب‌وکار نوپا در نظر گرفته می‌شود که همیشه با دشواری‌های خاص خود همراه است و افراد باید برای برطرف‌کردن این موانع به جنبه‌های صحیح مدیریت نیز توجه داشته باشند.

شتاب دهنده کسب و کار به چه معنا است؟

دررابطه‌با اینکه شتاب دهنده چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟ باید این‌طور گفت که شتاب‌دهنده‌ها به‌عنوان یک نهاد یا سازمان شناخته می‌شوند که با انتخاب گروه‌هایی که ایده‌های نو و خلاقانه دارند، خدماتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

در واقع شتاب دهنده استارتاپ در یک دوره زمانی مشخص به کسانی که سعی دارند ایده‌های خود را به مرحله اجرا درآورند، خدماتی مانند ایجاد فضای کاری مجهز و مناسب، مشاوره، سرمایه لازم و برخی امکانات مورد نیاز دیگر را ارائه می‌دهد.

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در نقش شتاب‌دهنده حاضر می‌شوند به کسب‌وکارهای نوپا درخصوص مسائل مالی، فروش و بازاریابی کمک می‌کنند که تمامی این خدمات به‌صورت پیوسته انجام می‌شود.

درضمن چنین شرکت‌های با ارائه سرمایه‌های مورد نیاز، به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا با اجرایی‌کردن ایده‌های خود به سوددهی برسند سپس در این مرحله سهم خود را از فروش کالا یا خدمات به‌دست می‌آورند.

انواع شتاب دهنده کسب و کار کدام است؟

شتاب‌دهنده‌ها متناسب با حوزه کاری خود، برنامه و هدف خاصی را دنبال می‌کنند تا ازاین‌طریق امکانات لازم و ضروری برای رشد و پیشرفت کسب‌وکارهای نوپا فراهم شود و بر همین اساس به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که به شرح زیر هستند.

شتاب دهنده جامع یا عمومی

این نوع از شتاب‌دهنده‌ها حوزه کاری ثابت و مشخصی را برای حمایت از یک استارتاپ در نظر نمی‌گیرند و به‌دنبال مواردی هستند که با شرایط و قوانین مد نظر آن‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشد.

به‌طور کلی راه اندازی کسب و کار نیاز به سرمایه اولیه دارد که می‌توان گفت یکی از رایج‌ترین خدماتی که ازسوی شتاب‌دهنده‌های عمومی در اختیار افراد قرار می‌گیرد حمایت مالی با کمک سرمایه‌گذاران است.

این گروه می‌تواند در حوزه‌های متنوعی مانند توسعه نرم‌افزار، فناوری‌های ابری، سخت‌افزار، محصولات سازمانی، اینترنت اشیا و بسیاری موارد دیگر فعالیت داشته باشد و خدماتی را به کسب‌وکارها ارائه دهد.

شتاب دهنده تخصصی

زمانی که یک شتاب دهنده کسب و کار حوزه کاری مشخص و ثابتی را در نظر می‌گیرد با عنوان تخصصی (Vertical Accelerators) شناخته می‌شوند که در واقع به‌دنبال حمایت از یک ایده خاص است.

به‌طور کلی باید گفت که در برابر شتاب‌دهنده‌های عمومی که بدون مشخص‌کردن حوزه کاری استارتاپ، خدمات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، شتاب‌دهنده‌های تخصصی بر روی یک حوزه مشخص تمرکز می‌کنند.

با توجه به اینکه چنین شرکت‌هایی تمام تمرکز خود را بر روی یک استارتاپ خاص قرار می‌دهند معمولا بازدهی و عملکرد بهتری را به‌دنبال دارند و درصد موفقیت آن‌ها نیز بیشتر است.

شتاب دهنده آنلاین یا مجازی

با درنظرگرفتن این مسئله که گستردگی اینترنت و پیشرفت فناوری بر حوزه‌های مختلف کاری تاثیرات زیادی دارد باید گفت که درحال‌حاضر گروهی از شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار نیز به‌صورت مجازی یا آنلاین فعالیت خود را دنبال می‌کنند.

زمانی که شتاب دهنده کسب و کار به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند معمولا ارائه خدماتی درراستای ایجاد محیط کاری فیزیکی به چشم نمی‌خورد اما دیگر خدمات و امکانات به‌طور کامل در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌گیرد.

درزمینه دریافت مشاوره‌های لازم برای شروع یک کسب‌وکار نوپا در فضای مجازی می‌توان گفت که رابطه با کارآفرینان موفق و کسانی که قادر به رشد و توسعه ایده خود بوده‌اند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در سال‌های اخیر نیز روند کار چنین شتاب‌دهنده‌هایی رو به گسترش است و خدمات متنوعی همچون مشاوره و راهنمایی، برنامه‌های مدیریتی و جذب سرمایه را برای کسب‌وکارها ارائه می‌دهند.

شتاب دهنده سازمانی

این گروه وظیفه دارند تا به استارتاپ‌هایی که به‌عنوان زیرمجموعه یک سازمان بزرگ هستند، کمک کنند. بر همین اساس نام‌گذاری چنین شتاب‌دهنده‌هایی نیز به‌دلیل وابستگی کسب‌وکارهای نوپا به شرکت‌های بزرگ‌تر است.

در نظر داشته باشید که این نوع از شتاب‌دهنده‌ها خود به 3 گروه مختلف تقسیم می‌شوند که به‌طور کلی از‌نظر برنامه و طرحی که دنبال می‌کنند با یکدیگر تفاوت دارند و عبارت‌اند از:

  • نوآوری باز: در این حالت از کسب‌وکارهای نوپا خواسته می‌شود تا فعالیت خود را به‌عنوان بخشی از یک سازمان بزرگ ادامه دهند تا ازاین‌طریق سرمایه و راهنمایی‌های لازم را به‌دست آورند.
  • پایگاه نوآوری: شتاب دهنده کسب و کار سازمانی که به‌صورت پایگاه نوآوری فعالیت می‌کند شامل گروهی از کارشناسان و متخصصان است که در یک دفتر مستقل به بررسی بازار و شناسایی اهداف جدید می‌پردازند.
  • شتاب‌دهنده سازمانی خارجی: مطابق با این طرح، سازمان‌ها با یک شتاب‌دهنده خارجی برای دریافت سرمایه و بودجه مورد نیاز همکاری می‌کنند که توسط یک شخص ثالث مدیریت می‌شود.

شتاب دهنده کسب و کار غیرسازمانی

این نوع از شتاب‌دهنده‌ها که با عنوان غیرسازمانی معرفی می‌شوند، برای ارائه خدماتی همچون پشتیبانی، راهنمایی و سرمایه اولیه به استارتاپ‌ها شرایطی را جهت دریافت سهام در نظر می‌گیرند.

شتاب دهنده دولتی

در آخر نیز باید به یکی دیگر از انواع شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد که زیرنظر دولت یا سازمان‌های انتفاعی فعالیت می‌کنند که اهداف آن‌ها بیشتر بر روی توانمندسازی و حمایت از صاحبان ایده متمرکز است.

لیست بهترین شتاب دهنده های ایران

کشور ما نیز با توجه به اینکه هر سال شاهد ظهور ایده‌ها و کسب‌وکارهای متنوعی است، برای حمایت و پشتیبانی از این استارتاپ‌ها چندین شتاب‌دهنده فعال در حوزه‌های مختلف دارد که تعدادی از بهترین موارد عبارت‌اند از:

  • شتاب‌دهنده شریف که یکی از گروه‌های دانشگاهی به‌شمار می‌رود.
  • دیموند که در زمینه حمل‌ونقل، گردشگری، سلامت، اینترنت اشیا و خرده‌فروشی فعالیت می‌کند.
  • تریگ‌آپ یکی دیگر از بهترین شتاب‌دهنده‌های کشور است که بیشتر درزمینه فناوری اطلاعات فعال است.
  • شتاب دهنده کسب و کار فردوسی نیز در 4 حوزه مختلف همچون بازی و سرگرمی، خدمات شهری و گردشگری، رسانه‌های جدید و صنعت محتوا به ارائه خدمات می‌پردازد.
  • سیمرغ نیز به‌عنوان یکی از شتاب‌دهنده‌های برتر کشور شناخته می‌شود که فعالیت خود را به‌صورت عمومی دنبال می‌کند.

جمع‌بندی

شتاب دهنده کسب و کار به‌عنوان یک سازمان یا شرکت شناخته می‌شود که قادر است خدماتی شامل مشاوره، جذب سرمایه، پشتیبانی درزمینه فروش و بازاریابی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهد.

انواع مختلف شتاب‌دهنده‌هایی که به ارائه خدمات می‌پردازند متناسب با حوزه کاری خود به گروه‌هایی همچون عمومی، تخصصی، غیرسازمانی، دولتی، آنلاین و سازمانی تقسیم می‌شوند.

منبع: برای مشاهده اصل مقاله به این لینک مراجعه کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر