کد خبر: 163809
A

تفاوت های پمپ وکیوم و پمپ هوا + مقایسه مزایا و معایب

پمپ های وکیوم و کمپرسورهای هوا هر دو در خانه ها و تجهیزات حمل و نقل و باربری و همچنین در انواع گسترده ای از تنظیمات صنعتی کاربردهای متعددی دارند. اما هر کدام در واقع چه کاری انجام می دهند؟ و تفاوت های اساسی بین این دو چیست؟

تفاوت های پمپ وکیوم و پمپ هوا + مقایسه مزایا و معایب

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پمپ های وکیوم و کمپرسورهای هوا هر دو در خانه ها و تجهیزات حمل و نقل و باربری و همچنین در انواع گسترده ای از تنظیمات صنعتی کاربردهای متعددی دارند. اما هر کدام در واقع چه کاری انجام می دهند؟ و تفاوت های اساسی بین این دو چیست؟

در این مطلب چه مطالبی ارائه میشود؟

شما در این راهنما تفاوت بین پمپ وکیوم و پمپ هوا را درک خواهید کرد و میتوانید تصمیم بگیرید که کدام مورد برای نیاز شما راه حل مناسب تر است ونیاز شما را برطرف میکند.و قبل از هر چیز نیاز است که تفاوت های این دو تجهیز را بدایند که به صورت خلاصه در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و در صورت نیاز به دریافت اطلاعات کامل میتوانید صفحه قیمت پمپ وکیوم صنعتی مراجعه نمایید.

پمپ

 

پمپ خلاء چیست؟

همانطور که از نامش پیداست پمپ خلاء وسیله ای مکانیکی است که برای ایجاد خلاء استفاده می شود(که میتوانید به طور کامل با این تجهیز در صفحه پمپ وکیوم آشنا شوید). این کار را با انتقال گاز و هوا به خارج از یک سیستم انجام می دهد تا یک محیط امن برای جابجایی یا انتقال مایعات ایجاد میشود. اگرچه گاهی اوقات برای جابجایی یا انتقال گازها نیز استفاده می شود.

پمپ های وکیوم کاربردهای متعددی و انواع مختلف(پمپ وکیوم روغنی،پمپ وکیوم خشک، پمپ وکیوم آبی- پمپ وکیوم دومرحله ای) در داخل خانه و همچنین در محیط های مختلف تجاری و صنعتی دارند. به عنوان مثال، می توانید پمپ های خلاء را در موارد زیر پیدا کنید:

ماشین های لباسشویی

خودروها

هواپیماها

تهویه مطبوع (پمپ وکیوم کولر گازی)

آبیاری و کنترل سیل

اگر مایع باید به طور ایمن از یک محیط به محیط دیگر منتقل شود، احتمال زیادی وجود دارد که از پمپ خلاء استفاده شود.

 

پمپ های خلاء چگونه کار می کنند؟

پمپ خلاء سطوح مختلف فشار را در فضاهای "بالا" و "کم" دستگاه ایجاد می کند. ذرات به طور طبیعی از یک محیط پرفشار به یک محیط کم فشار جریان می‌یابند، بنابراین فضای «بالا» خالی می‌شود و باعث مکش می‌شود که خلاء ایجاد می‌کند.

انواع مختلفی از پمپ های خلاء موجود است که به روش های مختلفی کار می کنند:

پمپ دیافراگم

پمپ دیافراگمی بسیار دقیق و محبوب برای مصارف صنعتی، از یک جفت دیافراگم مکانیکی استفاده می کند که با حرکت به سمت عقب و جلو، فشار را افزایش و کاهش می دهد. یک سوپاپ از خروج مایعات جلوگیری می کند. که آشنایی کامل به صفحه معرفی پمپ دیافراگمی مراجعه نمایید اگر نیاز به خرید پمپ دیافراگمی دارید به صفحه آن مراجعه نمایید.

پمپ انتقال مومنتوم

این یک منطقه کم فشار با استفاده از یک دستگاه چرخان برای انتقال هوا یا گاز از ورودی به خروجی آن ایجاد می کند. سپس خلاء توسط یک شیر آب بندی می شود. این نوع پمپ خلاء گاهی اوقات به عنوان پمپ جنبشی نیز شناخته می شود.

پمپ جابجایی مثبت

این دارای دو حفره متفاوت است که یکی از آنها پهن تر از دیگری است. مکش ایجاد می کند که جریان ثابتی از نیرو را فراهم می کند.

این تنوع مختلف از پمپ وکیوم انعطاف‌پذیری زیادی به آنها می‌دهند و آنها را برای استفاده در تنظیمات و موقعیت‌های مختلف ایده‌آل می‌سازد.

تلمبه حبس

گاهی اوقات به عنوان یک پمپ تله یا پمپ جذب شناخته می شود، این پمپ از تبرید برای خنک کردن هوا در یک فضای محدود استفاده می کند و باعث ایجاد تراکم می شود. سپس مایع را می توان خارج کرد. نوع دیگری از پمپ به دام انداختن که به پمپ یونی معروف است، با استفاده از میدان های الکتریکی باعث تراکم می شود.

کمپرسور هوا چیست؟

پمپ کمپرسور هوا وسیله ای است که انرژی موجود در هوا را گرفته و به برق تبدیل می کند. این کار را با تحت فشار قرار دادن هوا انجام می دهد. قدرت حاصل را می توان برای کار با ماشین آلات و ابزارهای مختلف استفاده کرد.

به عنوان مثال، کمپرسورهای هوا برای تامین برق برای موارد زیر استفاده می شوند:

ابزارهای برقی خانگی مانند دریل، میخکوبی و سنباده

ترمز برای قطار و اتوبوس

پمپ های پمپ بنزین

سیستم های هیدرولیک

پمپ های هوا دارای کاربردهای گسترده ای هستند که انقلابی در نحوه استفاده از نیرو در تولید ایجاد کرده اند. با این حال، آنها تمایل دارند برای جابجایی گازها به جای مایعات استفاده شوند.

کمپرسورهای هوا چگونه کار می کنند؟

کمپرسورهای هوا می توانند هوا را به روش های مختلفی به برق تبدیل کنند. به همین دلیل، انواع مختلفی از انواع پمپ کمپرسور هوا موجود است:

کمپرسورهای هوا پیستونی ( رفت و برگشتی )

کمپرسور هوای پیستونی نوعی پمپ هوا است که با استفاده از یک پیستون درون سیلندر مانند موتور احتراقی در خودرو کار می کند. این کار تا زمانی که فشار به اندازه کافی افزایش یابد، هوا را به داخل یک محفظه پمپ می کند. هنگامی که تحت فشار قرار می گیرد، هوا می تواند در داخل محفظه بماند تا زمانی که نیاز به استفاده داشته باشد. بسته به اینکه از یک یا هر دو طرف پیستون استفاده می کند، پمپ رفت و برگشتی می تواند تک یا دو اثره باشد.

کمپرسورهای هوا اسکرو (روتاری)

کمپرسورهای هوای مارپیچی که گاهی اوقات به عنوان پمپ های پیچ گردان یا پمپ های چرخشی شناخته می شوند، از نی های مارپیچ برای هدایت هوا به داخل محفظه استفاده می کنند. آنها جریان مداوم هوای تحت فشار را فراهم می کنند و کمپرسورهای هوا را بسیار کارآمد می سازند. آنها همچنین برای کار بی صدا هستند. به این دلایل، پمپ های دوار در محیط های تولیدی بسیار محبوب هستند.

کمپرسورهای سانتریفیوژ

این نوع کمپرسور از یک پروانه چرخان برای تولید تخلیه هوای با فشار بالا استفاده می کند. این فرآیند جابجایی دینامیکی نامیده می شود. از آنجایی که امکان جریان مداوم را فراهم می کند، ظرفیت بالاتری نسبت به سایر کمپرسورهای هوا دارد. همچنین تمیزتر است زیرا تمام قطعاتی که به روغن نیاز دارند در فاصله ای از جریان هوا قرار می گیرند.

همه انواع مختلف کمپرسورهای هوا، فرآیند تغذیه تجهیزات را بسیار آسان کرده اند. کمپرسورهای هوا به هر کارگر در یک کارخانه تولیدی اجازه می دهند تا به جای نیاز به یک منبع انرژی متمرکز برای هدایت همه ابزارها، به صورت جداگانه کار کنند.

تفاوت های کلیدی بین یک پمپ خلاء و یک کمپرسور هوا چیست؟

پمپ های خلاء و کمپرسورهای هوا دستگاه های بسیار مشابهی هستند که اغلب کارهای مشابهی را انجام می دهند. با این حال، تعدادی تفاوت اساسی بین این دو وجود دارد. اگر سیستمی را انتخاب می کنید که برای شما مناسب است، درک این موارد مهم است.

1. ظرفیت

کمپرسور هوا باید هوای تحت فشار را ذخیره کند، بنابراین مدل های مختلف ظرفیت های متفاوتی دارند. از طرف دیگر پمپ های خلاء به سادگی مایع یا گاز را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند بنابراین نیازی به ظرفیت ذخیره سازی ندارند.

2. قدرت خلاء

قدرت پمپ خلاء با توجه به فشار خروجی مطلق اندازه گیری می شود. هرچه این عدد کوچکتر باشد، پمپ قدرتمندتر است. با این حال، استحکام یک کمپرسور با توانایی آن در تولید نیازهای فشرده سازی بالا در سیال اندازه گیری می شود.

3. نرخ جریان

دبی پمپ خلاء به فشار دو طرف پمپ بستگی دارد. در مقابل، سرعت جریان یک کمپرسور هوا به توانایی آن برای کاهش حجم بستگی دارد.

4. مصرف برق

یک پمپ خلاء معمولاً برای کارکردن به انرژی بسیار کمتری نسبت به کمپرسور هوا نیاز دارد. این بدان معنی است که پمپ های خلاء را می توان کارآمدتر در نظر گرفت. با این حال، این بستگی به این دارد که پمپ یا کمپرسور برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هر کدام برای کاربردهای متفاوتی مناسب هستند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر