کد خبر: 159234
A

اهمیت تعیین حد ضرر در معاملات فارکس

تعیین حد ضرر در بازار فارکس یکی از اصول بسیار مهم برای حضور در تمام بازارهای مالی از جمله فارکس است و با توجه به این‌که معامله‌گران بازار فارکس قادر به پیش‌بینی دقیق حرکات این بازار نیستند، با کمک استراتژی‌های معاملاتی مانند حد ضرر یا (Stop Loss) سعی می‌کنند که مانع از متحمل شدن ضررهای بزرگ و سنگین شوند.

اهمیت تعیین حد ضرر در معاملات فارکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چکیده : تعیین حد ضرر در بازار فارکس یکی از اصول بسیار مهم برای حضور در تمام بازارهای مالی از جمله فارکس است و با توجه به این‌که معامله‌گران بازار فارکس قادر به پیش‌بینی دقیق حرکات این بازار نیستند، با کمک استراتژی‌های معاملاتی مانند حد ضرر یا (Stop Loss) سعی می‌کنند که مانع از متحمل شدن ضررهای بزرگ و سنگین شوند.

تعیین حد ضرر در بازار فارکس یکی از اصول بسیار مهم برای حضور در تمام بازارهای مالی از جمله فارکس است و با توجه به این‌که معامله‌گران بازار فارکس قادر به پیش‌بینی دقیق حرکات این بازار نیستند، با کمک استراتژی‌های معاملاتی مانند حد ضرر یا (Stop Loss) سعی می‌کنند که مانع از متحمل شدن ضررهای بزرگ و سنگین شوند. فراموش نکنید که در بازارهای مالی، هیچ قطعیتی وجود ندارد و همزمان امکان سود و ضرر در معاملات هست. Stop Loss همواره به حد سود اولویت دارد. در این مقاله قصد داریم درباره اهمیت تعیین حد ضرر در بازار فارکس صحبت کنیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.‌

چرا تعیین حد ضرر (Stop loss) در معاملات فارکس اهمیت بالایی دارد؟

تعداد زیادی از افراد پس از شنیدن خبرهایی مبنی بر سودهای کلانی که معامله‌گران با حضور در در بازار فارکس به‌دست می‌آورند، سرمایه خود را به امید کسب سود فراوان وارد این بازار می‌کنند، اما به تعداد معامله‌گرانی که با حضور در این بازار مقدار زیادی از سرمایه خود را از دست داده‌ و ضرر کرده‌اند، هیچ توجهی ندارند. یکی از مهم‌ترین نکات در صورت ورود به بازار فارکس، این است که معامله‌گران باید بدانند که در چه زمانی معامله‌های خود را متوقف کنند.

 توجه داشته باشید که هدف از تعیین حد ضرر در بازار فارکس، کاهش میزان ضرر است و نباید توقع داشت که کامل بتوان جلوی ضرر در این بازار را گرفت. Stop Loss سطح قیمت تعیین‌شده توسط معامله‌گران هنگام ورود به معاملات فارکس است. این قیمت زمان بسته شدن معامله را نشان می‌دهد. با نزدیک شدن بازار به حد ضرر تعیین‌شده، معاملات بسته خواهند شد و بدین صورت معامله‌گران موفق به بهینه‌سازی سود خود و کنترل ریسک معاملات می‌شوند. آشنایی با تکنیک‌های تعیین حد ضرر در بازار فارکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید معامله موفق‌تری داشته باشید.

آشنایی با چند نکتهٔ طلایی راجع‌به نحوهٔ تعیین حد ضرر در معاملات فارکس

  • در زمان تعیین حد ضرر در معاملات فارکس، اسپرد را هم در نظر بگیرید. با افزایش حجم معاملات بازار، نوسانات اسپرد هم افزایش می‌یابد. نوسان اسپرد در برخی از جفت ارزها باعث می‌شود که حد ضرر قبل از رسیدن به قیمت محدوده تعیین‌شده فعال شود‌ و روحیه تریدر را خراب کند‌. برای پیشگیری از این امر، همواره سعی کنید حدضرر را با توجه به اسپرد و مقداری دورتر از محدوده در نظر بگیرید تا ضرر نکنید.

  • سقف و کف قیمت‌ها در روز گذشته برای تعیین حد ضرر در بازار فارکس گزینه خوبی محسوب می‌شود، زیرا در این محدوده‌ها ممکن است مجدداً واکنش ایجاد شود. معامله‌گران حرفه‌ای فعال در بازار مالی فارکس می‌توانند از سطوح فیبوناچی، سطوح مهم افقی، سطوح رند و غیره نیز به‌عنوان نواحی شگفت‌انگیز برای تعیین حد ضرر استفاده کنند‌.

  • نکته دیگر این است که هنگام ورود معامله به سود بالا، با تکنیکی ساده به نام Risk Free یعنی انتقال حد ضرر به نقطه ورود، می‌توان میزان ضرر را به حداقل رساند و با اطمینان خاطر، میزان قابل توجهی سود کسب کرد.

  • معامله‌گران باید به استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس خود پایبند باقی بمانند؛ اما گاهی از اوقات با بررسی چارت، می‌توان متوجه شد که بازار با یک حرکت جزئی، به میزان زیادی برگشت خواهد داشت. در این حالت با عقب بردن حد ضرر به مقدار چند پیپ، می‌توان معاملات را به حالت سود فعال کرد.

تعیین حد ضرر در بازار فارکس چه مزایایی به همراه دارد؟

  • امکان استفاده مجدد از سرمایه معامله‌شده در فرصت‌های جدید را فراهم می‌کند.

  • باعث افزایش شجاعت تریدرها و معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری در معاملات جدید بازار می‌شود.

  • از خوابیدن سرمایه برای بازه‌های زمانی بلندمدت جلوگیری می‌کند.

  • اجازه نمی‌دهد که درصد چشمگیر و قابل‌توجهی از سرمایه معامله‌گران از بین برود.

  • به معامله‌گران کمک می‌کند که تجربه‌های بیشتری را در انجام معاملات بازار فارکس کسب کنند.

  • با جلوگیری از متحمل شدن ضرر بیشتر، باعث باقی ماندن معامله‌گران در معاملات بازار مالی فارکس می‌شود.

در تعیین حد ضرر در معاملات فارکس از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی حد ضرر که در معاملات فارکس استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • حد زیان ثابت:

یکی از استراتژی‌های مربوط به حد زیان در بازار مالی فارکس این است که معامله‌گران Stop Loss معاملات خود را روی یک قیمت ثابت و مشخص تعیین می‌کنند. این روند تا زمان پایان معامله با فعال شدن حد سود یا ضرر ادامه دارد و قیمت تعیین‌شده جابه‌جا نمی‌شود‌.

  • حد زیان ثابت بر مبنای یک اندیکاتور:

در این استراتژی معامله‌گران حدضررثابت را به‌گونه‌ای تعیین می‌کنند که فاصله آن از نقطه ورود معامله‌گر به معامله فارکس بر مبنای ART یا میانگین محدوده واقعی به‌عنوان یک اندیکاتور باشد‌. با کمک این استراتژی، می‌توان از اطلاعات واقعی برای تعیین حد ضرر در بازار فارکس بهره‌مند شد.

  • حد زیان متحرک دستی:

جابه‌جایی حد ضرر در جهت معامله با پیشروی بازار، استراتژی دیگری است که معامله‌گران فارکس از آن برای اعمال کنترل بیشتر روی معاملات خود استفاده می‌کنند‌.

  • حد زیان متحرک:

جابه‌جایی حد ضرر به‌گونه‌ای که باعث کاهش میزان ضرر و ریسک معاملات غلط شود و معامله‌گر بتواند به بهینه شدن مدیریت سرمایه خود منجر شود، استراتژی حد زیان متحرک است.

  • حد زیان متحرک با گامی ثابت:

آخرین استراتژی که در زمان تعیین حد ضرر در بازار فارکس کاربرد دارد، حد زیان متحرک است. در این استراتژی معلامله‌گران هر بار حد ضرر تعیین‌شده خود را به میزان مشخصی جابه‌جا می‌کنند‌.

چه اشتباهاتی در تعیین حد ضرر در بازار فارکس متداول و رایج است؟

از اشتباهات متداول و رایج در تعیین حد ضرر در معاملات فارکس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین Stop Loss به شکلی حریصانه:

یکی از اشتباهات متداول در زمان تعیین حد ضرر در معاملات فارکس، تعیین حریصانه است. معامله‌گران برای کسب سود بیشتر، به ریسک‌پذیری بیشتری نیاز دارند، زیرا تعیین ضررهای کوچک و نزدیک به هم، در آغاز معاملات باعث فعال شدن زیاد از حد Stop Loss و خروج مداوم معامله‌گر از بازار مالی فارکس خواهد شد. زمانی که حدضرر از قیمت دورتر و وسیع‌تر باشد، در اکثر مواقع منجر به کسب سود بالایی می‌شود‌.

  • انجام معاملات فارکس با حجم نامناسب از سرمایه:

اگر معامله‌گری سرمایه کمی در اختیار دارد، باید معاملات خود را نیز با حجم پایین شروع کند. این کار منجر به تنظیم منطقی استاپ لاس می‌شود و جلوی ضرر را می‌گیرد. بسیاری از معامله‌گران با عدم توجه به موجودی حساب و مقدار معامله ضرر می‌کنند‌.

  • عدم استفاده از استراتژی‌های مناسب و ارزیابی‌شده:

معامله‌گران بازار مالی فارکس هرگز نباید در زمان تعیین حد ضرر در فارکس به جای تحلیل منطقی به احساسات خود تکیه کنند. در بازارهای مالی همچون فارکس باید از چندین استراتژی مختلف و ارزیابی‌شده برای موفقیت استفاده کرد، زیرا یک استراتژی خاص برای همهٔ معاملات پاسخگو نخواهد بود.

معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای فارکس برای تعیین حد ضرر از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

معامله‌گران مبتدی و حرفه‌ای فارکس برای تعیین Stop Loss در معاملات فارکس از روش‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • درصد مشخصی از سرمایه

  • آخرین کف و سقف قیمت در بازار

  • کف و سقف پیشین قیمت در بازار

  • با استفاده از میانگین متحرک

  • براساس سطوح مقاومت و حمایت

  • از طریق اندیکاتور پارابولیک سار

  • با در نظر داشتن زمان

جمع‌بندی

در این مقاله درباره دلیل مهم بودن تعیین حد ضرر در بازار فارکس صحبت کردیم. به تمام معامله‌گران بازار مالی فارکس توصیه می‌شود که برای امنیت بیشتر حساب خود و جلوگیری از ضرر در بازار، حتماً برای حساب خود یک حد ضرر تعیین کنند و برای یافتن موقعیت مناسب، استراتژی‌های معاملاتی خود را مورد بررسی قرار دهند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر