سازمان بازرسی کشور: نباید برای حل مشکلات شرکتهای خودروساز گرانی عامدانه را به مردم تحمیل کرد
رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: ما نگران هستیم این تصمیم باعث افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار شود.
به گزارش سایت دیده بان ایران، حجت الاسلام حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: مجموعهای موفق خواهد شد که از برنامهای مدون و با قابلیت اجرا و زمان بندی مناسب داشته باشد. این موضوعی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته و در اسناد بالا دستی به آن اشاره شده است. باید برای هر اقدامی زمان بندی تعیین و اجرای آن پیگیری شود.
او گفت: باید سند توسعه هر بخشی مورد توجه قرار گیرد و بروزرسانی انجام شود، برای مثال سند توسعه صنعت خودرو ما از سال ۹۳ بازنویسی نشده در حالی که باید تمام چالشهای آن دوباره بررسی شود. منابع خدادادی زیادی با عنوان معادن در اختیار ما قرار گرفته است و بدون شک شکر این نعمت بهره گیری مناسب از آن است. سنگ آهن معادن ما به صورت خام صادر میشد و ارزش افزوده آن به کشورهای خریدار میرسید در حالی که باید از این خام فروشیها خلاص شویم. بخش قابل توجهی از وظایف این وزارتخانه نظارتی است که مهمترین آن بازار است. خروجی و نتیجه بازرسیها مهم است تا به صورت ملموس و تاثیر گذار در جامعه شاهد آن باشیم.
او با اشاره به اینکه قوانین مقابله با احتکار یا گرانفروشی بازدارندگی لازم را ندارد، گفت: جریمهای جزئی که درآمد یک ساعت واحد متخلف است بازدارندگی لازم را ندارد. خروجی لازم از بخشهایی مثل سازمان تعزیرات به دست نمیآید.
رییس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: این اراده و انگیزه کافی باید در مسئولان کشور وجود داشته باشد و به لطف خدا امروز این روحیه را در وزارت صمت و شخص وزیرشاهد هستیم.
حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخشهای اقتصادی کشور گفت: همین گلایههایی که مدیران وزارت صمت نسبت به وزارت جهاد داشتند؛ مسئولان وزارت جهاد از ما داشتند و لازمه حل این مشکل هماهنگی بین بخشها است. در حوزه خودرو مشکلاتی را شاهد بودیم پس در نشستی عمده مسائلی را که حاصل نا هماهنگیهای بین بخشی بود برطرف شد.
او تصریح کرد: اگر چه بخش عمدهای از مشکلات به دلیل تحریمهاست، اما در همین شرایط شاهد رشد بسیاری از صنایع هستیم. در واگذاری معادن و حقوق دولتی معدنها اشکالاتی وجود دارد که نیاز به رسیدگی و توجه ویژه جناب وزیر دارد. در برخورد با متخلفان حوزه خودرو، فولاد یا میوه هم ما در کنار شما خواهیم بود. نباید عدهای دلال در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال سودجویی باشند. باید سامانههایی مثل سامانه بازارگاه اصلاح شده و مشکلات عرضه اقلام فولادی برطرف شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر اینکه به دنبال گرفتن جسارت و قدرت عمل از مدیران نیستیم بیان کرد: عرضه میوه و کیفیت محصول عرضه شده باید مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی زیان عرضه میوه دولتی بیشتر از سود آن است و با توجه به بار زحمتی که به دوش دولت تحمیل میشود انجام این کار صرفه اقتصادی ندارد. ۹۵ درصد نهادههای دولتی با ارز دولتی وارد کشور میشود، اما پای آن به بازار آزاد باز میشود. اگر توان اصلاح بازار توزیع نهاده را نداریم باید یارانه به بخش دیگری مثل تولید یا مصرف اختصاص پیدا کند.
حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر تفاوت بین گرانی و گرانفروشی گفت: مردم از بی ثباتی قیمتها و گرانفروشیها گلهمند هستند. این ایراد واردی است که باید به آن رسیدگی شود؛ نباید در نقاط مختلف شاهد عرصه یک محصول با قیمتهای متفاوت باشیم. اگر دلیل منطقی و قانونی برای افزایش قیمت وجود داشت باید اعمال شود، اما حداقل یک تا ۲ ماه ثبات قیمت داشته باشد.
نباید برای حل مشکلات شرکتهای خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کرد
او درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: ما نگران هستیم این تصمیم باعث افزایش قیمت خودروهای موجود در بازار شود. نمیتوان برای حل مشکلات شرکتهای خودروساز فشار قیمتی را به مردم تحمیل کنیم. باید نیروها پالایش شده و تولید صرفه بیشتری پیدا کند نه اینکه با ایجاد افزایش قیمت انتظار کنترل بازار را داشته باشیم.
در ادامه نادر شکر بیگی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما یک بار علت کم توجهی اعضای ستاد تنظیم بازار را پیگیری کردیم و در پاسخ گفتند خود وزیر صمت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار در جلسه حضور پیدا نمیکنند. وزارت جهادیها از بیتوجهی به پیشنهاداتشان گلهمند بودند. با عرضه خارج از شبکه نهادههای دامی برخوردی که باید صورت نگرفته و هر دو وزارتخانه بیتوجه به این موضوع هستند. چگونه این نهادهها به بازار آزاد راه پیدا کردهاند و به راحتی معامله میشود.
او درباره تصمیم جدید شورای رقابت گفت: تصمیم جدید با فشار بیش از حد وزارت صمت انجام شده و دلیل این تصمیم را ترغیب خودروسازها به تولید بیشتر عنوان کردهاند. قیمت خودرو داخلی با قیمت موجود در توان خرید مردم نیست پس چرا باید برای ترغیب خودروساز فشار بیشتری به مردم اعمال کنیم. خودروهای تولید در شرایط فعلی هم در شان مردم ما نیست پس چرا باید افزایش ۵۰ درصدی را در برخی خودروها شاهد باشیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارزیابی مناسبی برای بررسی کیفی خودروها و لوازم خانگی در کشور انجام نمیشود، تصریح کرد: تا زمانی که به سطح مطلوبی از کیفیت تولید دست پیدا نکرده باشیم نباید به دنبال افزایش ممنوعیتهای صادراتی باشیم.
او در انتها از حضور اصحاب رسانه در جلسهای با سطح کلان گله کرد.
اشکان میر محمدی بازرس کل امور صنعت معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: مصوباتی که با ورود سازمان بازرسی در حوزه فولاد ابطال شد جای تعجب دارد. گاهی پیشنهادهای نادرست ممکن است باعث ایجاد فساد و رانت شود.
او در پایان گفت: مشکلات صنعت خودرو را درک میکنیم اما به صراحت اعلام میکنیم بنا بر هشدار سازمان بازرسی کل کشور این موضوع بر گردن شورای رقابت خواهد بود.