آیا مخالفت مجلس می تواند ترمز گرانی بلیت هواپیما را بکشد؟
بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاینها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «هواپیما دیگر فقط برای پولدارها است» این اظهار نظری بود که کمتر از یک ماه قبل برخی کاربران در شبکه های اجتماعی با انتشار آن، زودتر از رسانه های از افزایش افسارگسیخته نرخ ایرلاین های کشور نسبت به آن واکنش نشان دادند. ماجرا از این قرار بود که اواسط مهر ماه گذشته، انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا قرار است هواپیماها از 60 درصد از ظرفیت خود برای حمل و نقل مسافران استفاده کرده و ما به التفاوت آن از محل افزایش قیمت بلیط جبران خواهد شد.
مصوبه ای که بلافاصله حواشی بسیاری را به دنبال داشت. طبق این مصوبه قرار بر این شد که قیمت بلیط هواپیما از آبان ماه سال جاری حداقل 155 درصد افزایش پیدا کند، بر اساس این نرخ نامه حداقل قیمت 491 هزار تومان و حداکثر 2.6 میلیون تومان مربوط به مسیر بندرعباس-تبریز بود.
در پی اعلام این نرخنامه، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون عمران مجلس نسبت به تصمیم صورت گرفته برای افزایش چشمگیر قیمت بلیط هواپیما واکنش نشان داده و اعلام کردند که افزایش 155 درصدی نرخ بلیط غیرواقعی و تخلف است.
پس از اعتراض و واکنش جدی مجلس نسبت به تصمیم ایرلاین ها برای افزایش قیمت بلیط، وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که قیمتهای جدید اعتبار ندارد و لغو شده است. پس از آن، سازمان هواپیمایی مطرح کرد که این قیمتها تا پایان آبان سال جاری افزایش نخواهد داشت.
اما در این بین پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما، از آنجا جالب می شود که بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاینها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند.
طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود 100 درصد افزایش یافته است، بر اساس گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.
با بررسی دو نرخ نامه مشاهده می کنیم که به طور مثال نرخ حداقل پرواز تهران-اهواز از 190 هزار تومان به 430 هزار تومان یا نرخ حداقلی پرواز تهران-تبریز از 190 هزار تومان به 417 هزار تومان افزایش یافته است.
ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند
این در حالی است که نمایندگان مجلس پس از اعمال افزایش نرخ های جدید ایرلاین ها نسبت به آن واکنش جدی نشان دادند. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به انتشار نرخ نامه جدید ایرلاین ها و افزایش مخفیانه قیمت، گفت: قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند.
وی البته این موضوع را هم اضافه کرد که: شرکتهای هواپیمایی فعلا نباید به دنبال سود باشند.
شاکری: افزایش قیمت بلیت هواپیما نشان از توافقات پشت پرده است
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم هم در واکنش به همین موضوع، روز چهارشنبه و با اشاره به نامه وزیر گردشگری به وزیر راه شهرسازی مبنی بر افزایش شبانه قیمت پروازهای داخلی گفت: در جلسهای که با رییس سازمان هواپیمایی کشور داشتیم با اعلام اینکه شرکتهای هواپیمایی ملزم هستند مصوبات ستاد مقابله با کرونا در مورد رعایت پروتکلهای بهداشتی را به صورت منظم اجرایی کنند و با شروع آبان رعایت حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت صندلیها در هواپیما اعمال شده است و این نمیتواند دلیلی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد و کسی حق ندارد به این بهانه اقدام به افزایش هزینه پروازهای داخلی کند.
وی افزود: افزایش بلیت هواپیما در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که افزایش قیمت اعمال نخواهد شد، دو حالت پیش روی این بینظمی خود نمایی میکند. حالت اول سازمان هواپیمایی کشور با تاکید مسئولان چرا اقدام به افزایش قیمت کردند؟ آیا صحبت رئیس سازمان هواپیمایی کشور مبنی بر افزایش نیافتن قیمتها بلیت پروازهای داخلی بیارزش بوده و ایرلاینها بیتوجه به سخنان رئیس هواپیمایی کشور اقدام به افزایش قیمتها کردند؟! حالت دوم این افزایش شبانه قیمتها میتواند نشان از توافقات پشت پردهای باشد که خبر از رانت میدهند که از پیش تعیین شده و عملیاتی میشود.
شاکری ادامه داد: قرار بر این است طی روزهای آینده در مورد این موضوع در کمیسیون عمران جلسهای برگزار شود و از وزیر راه و شهرسازی دعوت به عمل آید برای پاسخگویی تمام ابعاد ماجرای افزایش شبانه قیمت پروازهای داخلی؛ این افزایش قیمت عواقب سنگینی بر صنعت گردشگری کشور خواهد داشت و مشاغلی که در ارتباط مستقیم با این صنعت هستند آسیب خواهند دید.
شناورسازی قیمت بلیت به سوءاستفاده ایرلاین ها انجامیده است
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم با انتقاد از عملکرد سازمان هواپیمایی در بحث قیمت بلیت هواپیما، گفت: با طرح این پرسش که به چه دلیلی ایرلاینها و سازمان هواپیمایی برای نرخ بلیت هواپیما، قیمت کف و سقف تعیین کردهاند، افزود: در دوره وزیر سابق راه و شهرسازی، طرح آزادسازی و شناورسازی بلیت هواپیما کلید خورد، در دیدگاه اولیه این طرح خوب بود تا قیمتها براساس عرضه و تقاضا تعیین شده و یک رقابت میان ایرلاینها برای ارائه نرخهای مناسبتر و خدمات بهتر ایجاد شود. اما متأسفانه طرح شناورسازی بلیت هواپیما به درستی اجرایی نشد و عملا ایرلاینها از این مسئله کردند.
وی ادامه داد: بدهی ایرلاینها به شرکت پخش بسیار بالا است، این یعنی هزینهها از مردم به صورت نقد گرفته شده و در خدماتدهی و پرداخت بدهیها کوتاهی میشود.
این نماینده با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به پرونده افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: قطعا میزان ارز دریافتی و میزان هزینه کرد این اعتبارات توسط ایرلاینها باید شفاف شود و در این میان اگر سوء مدیریتی در این بخش وجود دارد، باید مشخص شود.
یوسفی تاکید کرد: مجلس به هیچ وجه اجازه افزایش غیرمنطقی قیمت بلیت هواپیما را نخواهد داد ودر این رابطه کوتاه نخواهد آمد، قطعا اگر لازم باشد نمایندگان برای پیگیری مسئله، از ظرفیت کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس استفاده می کنند.
به چه دلیلی ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برای نرخ بلیط هواپیما، قیمت کف و سقف تعیین کرده اند؟
ایرلاینها درباره هزینهکرد ارز دولتی باید پاسخگو باشند/ اجرای کف قیمت شدنی نیست
رحمتالله فیروزی پوربادی دیگر نماینده مجلس و عضو کمیسیون حمل و نقل مجلس هم در واکنش به این افزایش قیمت نجومی آژانس های هواپیمایی کشور گفت: ایرلاین ها تا زمان تعیین تکلیف پرونده نرخ بلیت هواپیما، مجاز به افزایش قیمت پروازهای هوایی نیستند. ایرلاین ها برای تأمین تجهیزات و برخی از اقلام مورد استفاده از دولت، ارزی نیمایی دریافت می کنند. آن ها باید نسبت به نحوه هزینه کرد این اعتبارات پاسخگو بوده و اسناد و صورت های مالی خود را شفاف کنند. ایرلاین ها جزء شرکت های خصوصی محسوب می شوند، اما به دلیل دریافت ارز دولتی باید به صورت دقیق مورد نظارت قرار گیرند.
فیروزی پوربادی تاکید کرد: در جلسه کمیته بررسی قیمت گذاری بلیت هواپیما در کمیسیون عمران که با حضور سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران شرکت های هواپیمایی در این هفته برگزار می شود خوب است انجمن صنفی آژانس های گردشگری هم حضور یابند و نظرات شان را بیان کنند. نگاه مجلس این است که تصمیم معقول و منصفانه ای که به نفع همه باشد گرفته شود.
عضو کمیسیون عمران گفت: اجرای کف قیمت شدنی نیست؛ هم به دلیل ضعف نظارت و هم اینکه بالاخره ایرلاینها وقتی ببینند پروازشان خالی است و فروش نرفته، مجبور میشوند بلیت را با قیمت ارزانتر بفروشند تا پرواز پر شود.
وزیر راه خیال نکند با گذشت زمان موضوع گرانی بلیت هواپیما حل می شود
امان الله حسین پور رییس فراکسیون اقتصاد سفرگفت: مجلس به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارد و آن را غیر قانونی می داند. موضوع کف قیمت به هیچ وجه قابل قبول نیست. به وزیر راه و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کنم مجلس پیگیر این موضوع است و خیال نکنند با گذشت زمان قضیه فراموش و موضوع گرانی حل می شود. مجلس با جدیت این موضوع را در دستورکار ویژه خود قرارداده و برای احقاق «حقوق عامه» از همه ظرفیت های قانونی موجود در قوای سه گانه بهره خواهند گرفت.
رحمت اله نوروزی نایب رئیس فراکسیون تاکید دارد: افزایش خودسرانه قیمت مورد قبول نیست. از دستگاه های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی و سازمات تعزیرات حکومتی می خواهم جلوی تضییع حقوق مردم را بگیرند.
چرا شرکت های هواپیمایی تنها نرخ دلار را ملاک قرار میدهند
سیدمهدی فرشادان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم ضمن اعتراض به افزایش بی سابقه قیمت پروازهای کشور گفت: به بهانه گرانی دلار، افزایش بلیط هواپیما نباید از جیب مردم پرداخت شود.
وی این سوال را هم مطرح کرد که چرا شرکتهای هواپیمایی فقط در زمان فروش بلیط، تنها نرخ دلار را ملاک قرار میدهند؟
احمد جباری، نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: متأسفانه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری رو به رو است، شرکت های هواپیمایی با بهانه های مختلف روز به روز در پی افزایش قیمت بلیط هواپیما هستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از استان های جنوبی کشور مانند استان هرمزگان از زیرساخت های جاده ای و ریلی مطلوبی برخوردار نیستند و مردم با توجه به بعد مسافت، برای تردد از پروازهای هوایی استفاده می کنند، حال افزایش بی ضابطه قیمت بلیط هواپیما، فعالیت بسیاری از مشاغل و شرکت های اقتصادی را دچار مشکل می کند.
وی تصریح کرد: همه مردم و شرکت ها در شرایط اقتصادی و کرونایی باید با همدیگر همراهی و تعامل داشته باشند، به طور مثال بسیاری از شغل ها با شیوع کرونا درآمدزایی خود را از دست داده اند یا کاهش جدی درآمد رو به رو هستند، حال با منطق ایرلاین ها، این شغل ها نیز باید نرخ خدمات خود را به صورت نجومی افزایش دهند اما باید با همدلی و گذشت نگذاریم که روز به روز بر شدت گرانی ها افزوده شود.
با این وجود به نظر می رسد تا اینجای کار زور ایرلاین ها بر وزارت خانه و مجلس نشین ها رسیده و آنها قصد ندارند از مواضع خود کوتاه بیاید. اما آنچه که مشخص شده این است که، صندلی های طیاره های کشور دیگر جایی برای اقشار متوسط جامعه ندارد و زین پس این طبقه اشراف کشور است که می توانند با خیال راحت با هواپیما به موقع سر کار و معاملات خود حاضر شوند.