کد خبر: 94053
A

ارزان فروشی بلیت هواپیما جرم شده؛ وزارت گردشگری خاموش است، وزارت راه جاخالی می دهد، ایرلاین ها کار خود را می کنند

صنعت گردشگری ایران این روزها با ۲ شوک روبرست: اول کرونا و دوم ماجرای گران شدن بلیت هواپیما. علی اصغر مونسان وزیر گردشگری دولت روحانی ۲۷ مرداد 1399 خسارت کرونا به گردشگری ایران را دستکم ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد. حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزارت کار با بیان این کرونا فعالیت ۳۵۰۰ را به صفر رسانده تاکید کرد: با چالش بیکاری ۲۵۰۰۰ نفر در این صنعت روبرو هستیم. شوک دوم صنعت گردشگری ایران، گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما با اراده شرکت های هواپیمایی بود. اتفاقی که ابتدا با چراغ سبز و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد و بعد با اعتراضات گسترده مردم و مجلس، وزیر راه مجبور به صدور دستور توقف آن داد

ارزان فروشی بلیت هواپیما جرم شده؛ وزارت گردشگری خاموش است، وزارت راه جاخالی می دهد، ایرلاین ها کار خود را می کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صنعت گردشگری ایران این روزها با ۲ شوک روبرست: اول کرونا و دوم ماجرای گران شدن بلیت هواپیما. علی اصغر مونسان وزیر گردشگری دولت روحانی ۲۷ مرداد 1399 خسارت کرونا به گردشگری ایران را دستکم ۱۲هزار میلیارد تومان اعلام کرد. حرمت الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نامه ای به وزارت کار با بیان این کرونا فعالیت ۳۵۰۰ را به صفر رسانده تاکید کرد: با چالش بیکاری ۲۵۰۰۰ نفر در این صنعت روبرو هستیم.

شوک دوم صنعت گردشگری ایران، گرانی ۱۵۵ درصدی بلیت هواپیما با اراده شرکت های هواپیمایی بود. اتفاقی که ابتدا با چراغ سبز و هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد و بعد با اعتراضات گسترده مردم و مجلس، وزیر راه مجبور به صدور دستور توقف آن داد گفت: «ایرلاین ها صورت های مالی شان را ارایه کنند تا درباره ی قیمت تصمیم گیری شود» و در نهایت با فشار مجلس قرار شد کمیته ای در کمیسیون عمران با حضور سازمان هواپیمایی کشوری، ایرلاین ها و احتمالا سازمان حمایت از مصرف کننده و انجمن صنفی آژانس های گردشگری، با بررسی و آنالیز هزینه ها، قیمت منصفانه بلیت را اعلام کنند.

در مجلس هم دیدگاه البته دیدگاه غالب این است که شرکت های هواپیمایی گران نمایی می کنند. به عنوان نمونه اقبال شاکری عضو کمیسون عمران مجلس تاکید دارد ایرلاین ها هزینه هایشان را درست بیان نمی کنند. او به خبرگزاری خانه ملت گفت: «نرخ نامه جدید حمل و نقل هوایی متناسب با هزینه‌های مصرفی ایرلاین‌ها نیست. بعد از اعلام نرخ‌نامه جدید، دلایل افزایش قیمت‌ها و تناسب این مسائل با میزان هزینه‌ها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، از این رو به نظر می‌رسد که نرخ‌های اعلامی به هیچ وجه واقعی نیست.»

خبرگزاری میزان با گزارشی با عنوان«آدرس غلط وزیر راه در افزایش نرخ بلیت هواپیما:دولت به ایرلاین ها هزار میلیارد تسهیلات داده است» نوشت: گویا وزیر راه فراموش کرده‌اند که خودشان چراغ سبز برای افزایش نرخ بلیت هواپیما را نشان دادند و پس از افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ بلیت، حالا به قیمت‌های جدید انتقاد کرده و بدون ذکر این مسئله که تنها ۴ماه از افزایش نرخ بلیت هواپیما می‌گذرد و البته حدود یک هزار میلیارد تومان هم تسهیلات حمایتی به شرکت‌ های هواپیمایی اعطا شده، بازهم از افزایش نرخ بلیت (هرچند به کمترین میزان) سخن گفته اند.»

شرکت های هواپیمایی هم البته به دستور توقف افزایش قیمت اسلامی وزیر راه توجهی نکردند و قیمت هایشان را افزایش دادند. خبرگزاری مجلس در گزارشی دراین باره نوشت: «بر اساس اطلاعات واصله از سوی برخی شرکت خدمات گردشگری، ایرلاین‌ها بر خلاف دستور صریح وزیر راه و شهرسازی به صورت مخفیانه و چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت ها و بالا بردن حداقل نرخ بلیط هواپیما کرده اند. طبق نرخ نامه جدید و مورد توافق ایرلاین ها، کف و حداقل قیمت بلیط هواپیما نسبت به نرخ نامه قبلی حدود 100 درصد افزایش یافته است، بر اساس گفته برخی از فعالان شرکت های خدمات گردشگری، این افزایش مورد توافق ایرلاین ها بوده و اگر شرکت هواپیمایی این نرخ نامه را رعایت نکرده و بلیط را با قیمت پایین تر ارائه کند، از سوی ایرلاین ها تحریم خواهد شد.»

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به افزایش مخفیانه قیمت بلیت هواپیما به خبرگزاری خانه ملت گفت: «قطعا این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و وزیر راه و شهرسازی باید مراقب اقدامات مخفیانه زیرمجموعه های خود باشد، زیرا به نظر می رسد که ایرلاین ها به دنبال افزایش چراغ خاموش قیمت ها هستند.»

درحالی که به نظر می رسد وزارت راه از طریق سازمان هواپیمایی کشوری باید جلوی افزایش قیمت و کنترل ایرلاین ها تا تعیین تکلیف را می گرفت، وزیر راه توپ گرانی بلیت را به زمین تعزیرات حکومتی شوت کرد و گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما لغو شده است و هر شرکت هواپیمایی که افزایش قیمت بلیت در پروازهای داخلی اعمال کند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

هنوز جلسه کمیته بررسی نرخ بلیت هواپیما برگزار نشده، اما ایرلاین ها بلیت هایشان را گران کرده اند، با استفاده از زور سازمان هواپیمایی کشوری، آژانس ها و سایت های فروش بلیت را مجبور به رعایت قیمت کف بلیت کرده اند و به عبارت ساده تر جلوی ارزان فروشی را گرفته اند، وزیر گردشگری با یک نامه ملایم به وزیر راه برای خالی نبودن عریضه از افزایش قیمت گله کرده، وزیر راه هم با جا خالی دادن، موضوع نظارت بر گرانی فعلی را متوجه سازمان تعزیرات حکومتی کرده، مجلس هم غیر از انتقاد اقدام عملی نکرده، در این سو اما چیزی که نصیب مردم شده: گرانی قطعی بلیط هواپیما و تعطیلی و رکود آژانس ها و سایت های فروش بلیت و صنعت گردشگری ایران است.

یک فعال گردشگری با ۳۰ سال سابقه که از ترس ایجاد محدودیت  و پلمپ نخواسته نامش فاش شود در خصوص افزایش نرخ بلیط هواپیما و الزام فروشندگان با اجرای کف قیمت گفت: قیمت کف بلیت عددش یک چیز دیگری است. ایرلاین ها آمدند از کلاس های وسط نرخ را اعلام می کنند. یعنی از یک تا پنج را ندیده اند و از پنج به بعد را دارند می بینند. می گویند کف ما 499 تومان است! نه! 499 تومان بالای 70درصد قیمت است. یعنی آمدند قیمت بهترین ایرلاین را در نظر گرفتند و گفتند آن ایرلاین های سطح پایین هم هر چه گیرش آمد، آمد! مثل هتل؛ یعنی نرخ را بر اساس پنج ستاره تعریف کرده اند، حالا یک ستاره ها را هم پول پنج ستاره بگیرند ناز شصتشان! ایرلاین های لوکس ما مسافران لوکس دارند ایرلاین های متوسط هم مسافرهای متوسط خودشان را دارند. اینها آمدن روی هواپیمایی که یک ستاره است و هواپیمایی که پنج ستاره است کف نرخ پنج ستاره برایش تعریف کرده اند. خب این کار خیانت است! عملا ۲-۳ تا شرکت دارن مافیایی عمل می کنند، دارند خط و خطوط می دهند، فشار می آورند تا امتیاز بگیرند، البته هدفمند هم این کار را انجام می دهند و به دولتی ها هم اعداد و ارقام غلط به آنها می دهند.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: نتیجه این شده که  الان دارند با ارزان فروشی مبارزه می کنند. یعنی اینکه هرکسی ارزان بفروشد هشدار می دهند، نامه می فرستند، پلمپش می کنند. یعنی ارزان فروشی بلیت هواپیما جرم شده است!

وی ادامه داد: کاری کرده اند که سفر هوایی برای قشر متوسط و پایین محال شده است و هیچوقت نتوانند سفر کنند. به اندازه کافی عرصه به خانواده تنگ شده حالا آمده اند شرایطی را بوجود آورده اند که در حال حاضر حتی کسانی که برای کار اداری هم رفت و آمد می کردند دیگر نمی توانند هوایی سفر کنند، مخصوصا برای مسیر های دور.

وی اضافه کرد: برخی ایرلاین ها حاضرند هواپیما را خالی بفرستند اما قشر متوسط را سوار نکنند! می گویند هواپیما برای مسافر لوکس است. مسافر متوسط باید با قطار و اتوبوس سفر کند. شرکت ها  در حالی که پذیرایی را که حذف کردند اما حتی ماسک به مسافر نمی دهند! اگر مسافری بند ماسکش پاره شود باید از دیگر مسافران ماسک بگیرد. شرکت های هواپیمایی چندصدمیلیارد تسهیلات کرونایی گرفتند درحالی که به آژانس ها یک ریال هم نداده اند با پولی که ایرلاین ها گرفتند می توانند چندین هواپیما بخرند.

این فعال گردشگری در پایان تاکید کرد: کار آژانس ها، تور گردانی است، پکیج و تور درست می کند و به خانواده ها می فروشد، با گرانی بلیت هواپیما توسط ایرلاین ها جلوی کار آژانش ها گرفته شده است، آن قدر بلیت را گران کرده اند که دیگر خانواده ها نمی توانند خدمات تور بخرند و به سفر بروند و باید منتظر موج جدیدی از بیکاری در صنعت گردشگری باشیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر