گرفتن از کارخانه و فروختن در بازار آزاد / کدام خودرو حاشیه سود ۳۰۰ میلیونی دارد؟
همزمان با سقوط بازار سرمایه و منفی خوردن بسیاری از سهمها در بورس، بازار خودرو با شیب بسیار تند صعودی خریداران واقعی را غافلگیر و دلالان را ذوقزده کرده است. افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی خودروهای تولید داخل اتفاقی نبود که خیلیها آن را پیشبینی کرده باشند. به ویژه اینکه بورس هم بدترین روزهای خود را دستکم در سال ۹۹ تجربه میکند و قیمت دلار در آستانه رسیدن به سقف ۲۶ هزار تومان است.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نخستین خودروهای دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک صبح روز گذشته با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان تحویل مشتریان و عصر در بازار آزاد با ۵۵۰ میلیون تومان معامله شد.
همزمان با سقوط بازار سرمایه و منفی خوردن بسیاری از سهمها در بورس، بازار خودرو با شیب بسیار تند صعودی خریداران واقعی را غافلگیر و دلالان را ذوقزده کرده است. افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی خودروهای تولید داخل اتفاقی نبود که خیلیها آن را پیشبینی کرده باشند. به ویژه اینکه بورس هم بدترین روزهای خود را دستکم در سال ۹۹ تجربه میکند و قیمت دلار در آستانه رسیدن به سقف ۲۶ هزار تومان است.
در این شرایط برزخ، پیشخریدکنندههای دنا پلاس بیشترین سود را از آشفتهبازار خودرو بردند. آنها خودروهای خود را به بهای تمامشده ۲۵۰ میلیون تومان از ایران خودرو تحویل گرفتند و چند ساعت بعد در کف بازار به بهای ۵۵۰ میلیون تومان فروختند تا پاداش صبر خود را بگیرند! این حاشیه سود بازار دولتی و بازار آزاد آن هم در چند ساعت دستکم در تاریخ خودروسازی دنیا پیشینه نداشته است.
از سوی دیگر، خبر میرسد پیشخریدکنندههای پژو ۲۰۰۸ هم بعید است به این راحتیها به خودروی محبوب خود برسند. گفته میشود این گروه فقط دو راه و دو گزینه پیش رو دارند؛ یا دو نوع خودرو تولید داخل (احتمالا دنا و پژو پارس) تحویل بگیرند یا به اصل پول خود و اندک سود آن رضایت بدهند. به این ترتیب، خودروساز با ۴۰۰ میلیون تومان سر و ته ماجرا را هم میآرود و البته میتواند هر پژو ۲۰۰۸ را به بهای دستکم ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد آب کند