آغاز ریلگذاری خط آهن بینالمللی «آستارا – آستارا»
«سیروس شفقی» در جریان بازدید میدانی از میزان پیشرفت خطآهن بینالمللی «آستارا – آستارا»، اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت پذیرفته در اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، عملیات احداث خطآهن بینالمللی آستارا – آستارا با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ «سیروس شفقی» در جریان بازدید میدانی از میزان پیشرفت خطآهن بینالمللی «آستارا – آستارا»، اظهار کرد: بر اساس توافقات صورت پذیرفته در اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، عملیات احداث خطآهن بینالمللی آستارا – آستارا با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه قریب به 8.5 کیلومتر از این پروژه در خاک جمهوری آذربایجان، به اتمام رسیده است، افزود: عملیات احداث پل ریلی مشترک به روی رودخانه مرزی آستاراچای نیز در مرحله پایانی قرار دارد.
فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در بخش دیگر سخنان خود از ادامه عملیات احداث این پروژه در خاک جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و ادامه داد: عملیات احداث 2.5 کیلومتر از این پروژه در آستارای ایران آغاز شده است و با سرعت خوبی در حال تکمیل میباشد.
شفقی اضافه کرد: با بررسیهای به عمل آمده، پیشبینی میشود عملیات ریلگذاری این پروژه در خاک ایران تا چند روز آینده آغاز و ظرف یک ماه آینده، از نقطه صفر مرزی تا تقاطع باغچهسرا به شکل کامل انجام شود.
وی از رفع موانع این پروژه در خاک ایران سخن گفت و تصریح کرد: قطاری از اروپا، با هدف مسافتسنجی مسیر کریدور شمال - جنوب، تا چند روز آینده وارد خاک ایران خواهد شد.
فرماندار آستارا در بخش دیگر سخنان خود از تأمین و اختصاص اعتبار خرید املاک و اراضی موجود در حریم راهآهن در خاک ایران خبر داد و گفت: تا کمتر از 10 روز آینده مبلغ مدنظر به استان گیلان حواله میشود و پس از انجام فرآیند اداری، اقدامات لازم برای گرفتن سند و پرداخت وجه به مالکان نیز محقق خواهد شد.
وی در پایان در خصوص وضعیت پیشرفت عملیات احداث بارانداز این خط آهن در آستارای ایران، توضیح داد: کل محدوده بارانداز آستارا حدود ۶۰ هکتار وسعت دارد و عملیات احداث آن نیز آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، کلنگ احداث پل ریلی «آستارا - آستارا»، یکم اردیبهشتماه 1395، با حضور وزرا و اعضای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و آذربایجان در نقطه صفر مرزی آستارا به زمین زده شده است. در طرح مذکور یک پل ریلی به طول 80 متر، با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای، احداث شده است.
با تکمیل این خط ریلی، «آستارا» نخستین شهر در کشور میباشد که به شکل توأمان از سه روش حمل و نقل، زمینی، دریایی و ریلی و یا به عبارتی از «حمل و نقل ترکیبی» بهرهمند خواهد شد.