دعوای داخلی ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودرو
روز گذشته در خبری تایید نشده فهرست قیمت کارخانهای خودروهای داخلی در فضای رسانهای منتشر شد؛ خبری با منبع نامعلوم که به شورای رقابت نسبت داده شد. اما انتشار این فهرست و نسبت دادن آن به شورای رقابت چندان طبیعی به نظر نمیرسید. فهرستی که حالا نه توسط ستاد تنطیم بازار، نه توسط شورای رقابت و نه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه شده است و منبع مشخصی ندارد. انتشار فهرست جدید قیمت خودروها انکار میشود و حالا هیچ یک از سازمانهای تصمیم گیرنده مسئولیت انتشار این لیست را نمیپذیرند.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روز گذشته در خبری تایید نشده فهرست قیمت کارخانهای خودروهای داخلی در فضای رسانهای منتشر شد؛ خبری با منبع نامعلوم که به شورای رقابت نسبت داده شد. اما انتشار این فهرست و نسبت دادن آن به شورای رقابت چندان طبیعی به نظر نمیرسید. فهرستی که حالا نه توسط ستاد تنطیم بازار، نه توسط شورای رقابت و نه توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان ارائه شده است و منبع مشخصی ندارد.
ماجرای قیمت گذاری برای بازار خودرو به برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار در هفته قبل برمیگردد که در آن فرمول افزایش قیمت خودروهای داخلی اعلام شد. در جلسه هفته قبل ستاد تنظیم بازار رضا شیوا دبیر ستاد تنظیم بازار متوسط نرخ افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو را ۱۰ درصد و متوسط نرخ افزایش قیمت محصولات سایپا را ۲۳ درصد اعلام کرد و وعده ارائه لیست قیمتی تا یک یا دو هفته بعد از برگزاری این جلسه را به مردم داد.
آغاز پیش فروش خودروسازیها، فروشهای خودروهای جدید، کنترل قیمت در بازار و موارد بسیاری در انتظار ارائه این فهرست قیمتی است و همین موضوع باعث شده تا با نزدیک شدن به سررسید مهلت مقرر یک هفتهای شورای رقابت، نتیجه نهایی قیمتگذاری خودروها را از رئیس این شورا پیگیری کنیم، اما او انجام محاسبات را وظیفه سازمان شورای رقابت نمیدانست.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره زمان تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو و عرضه فهرست نهایی قیمتها بیان کرد: فرمول محاسبه قیمت گذاری خودرو برای خودروهایی مثل خانواده پراید و پژو که معدود خودروهای انحصاری تولیدی در کشور بودند تعیین شد و در نهایت به طور متوسط ۱۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات ایرانخودرو و ۲۳ درصد افزایش قیمت برای محصولات سایپا را به همراه داشت.
او درباره زمان ارائه لیست قیمتی تصریح کرد: بنا بر ابلاغیه سران قوا ما موظف به ارائه دستورالعمل به ستاد تنظیم بازار هستیم؛ در گذشته شرایط متفاوت بود، اما امروز ستاد تنظیم بازار موظف انجام این کار است؛ ما شیوه محاسبه و دستورالعمل را به این ستاد ارسال کردهایم و جاگذاری متغیرها و انجام محاسبات با ستاد تنظیم بازار خواهد بود.
اگر چه با توجه به آنچه در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد ما انتظار داشتیم که فهرست نهایی توسط شورای رقابت به دست ما برسد، اما حال رئیس این شورا انجام این کار را وظیفه خود نمیداند. پس از آن برای ارائه فهرست قیمتها به سراغ ستاد تنظیم بازار رفتیم و از آنان این موضوع را پیگیری کردیم اما آنان هم اعلام کردند که سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مسئول رسیدگی به این حوزه است و اگر خبری هم در این خصوص منتشر شود توسط این سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.
عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان این که هیچ فهرست قیمتی توسط این سازمان منتشر نشده است تصریح کرد: موضوع ارائه فهرست قیمت خودروها را باید از شورای رقابت پیگیری کنید، چرا که همین شورا فرمول محاسبه قیمت را اعلام کرده و خودش قیمتها را ارائه خوهد کرد.
مراجعه ما به سایت رسمی مرکز ملی رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان هم نشان داد که خبری با عنوان فهرست جدید قیمت خودروها بدر این سایتها بارگذاری نشده است. این در حالی است که بنا بود با انتشار فهرست جدید قیمتی تمام مراجع دخیل از جمله سازمان حمایت، شورای رقابت، شرکتهای خودروسازی و تمام رسانههای معتبر و رسمی آن را منتشر کنند، اما تاکنون این فهرست در هیچ یک از سازمانها با عنوان فهرست قیمتی ارائه نشده است.
شنیدهها از منابع آگاه حاکی از آن است که محاسبات لازم برای ارائه فهرست قیمتی هنوز انجام نشده است. به تازگی فهرست قیمتی در حالی منتشر شده است که هیچ یک از مراکز مسئول در این حوزه پاسخگو نبودهاند و البته فهرست منتشر شده را هم تایید نکردند. نکته جالبتر آنجاست که هیچ یک این نهادها مسئولیت این کار را هم گردن نمیکیرند؛ گویی قانون جدید قیمت گذاری خودرو روی یخ نوشته شده و مشخص نیست مسئولیت آن بر عهده چه کسی است!