کد خبر: 81304
A

اضافه درآمد بنزین کجا میرود؟

برای ما اهالی رسانه که جنس اخبار خاص را تا حدودی می‌شناسیم و کمی بیش از متوسط اجتماعی از مفهوم گزاره های خبری ویژه باخبریم این حجم از پوشش خبری ویروس کرونا،طبیعی نیست.

اضافه درآمد بنزین کجا میرود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود مجاوری در یادداشتی با عنوان «اضافه درآمد بنزین کجا می‌رود؟» نوشت: بحران کرونا چنان هوش و حواسمان را برده که انگار سالها همزاد و همنشین تنهایی‌های ما بوده است.

کرونا “حصر هوشمند و خود خواسته‌ای”برای ما رقم زده که صدالبته به لطف شبکه های اجتماعی از جنس حصرهای سیاسی مرسوم نیست.

از این رو حصر هوشمند است که تک تک ما خانه نشینان به انتخاب واز سر حب نفس تن به آن داده ایم و به این دلیل خود خواسته است که می‌توانیم مانند پاره ای از هموطنان جلای منزل کنیم اما حفظ جان؛خانه نشینی ما را تبدیل کرده به روش مبارزه مدنی با ویروس جهانگیر.

برای ما اهالی رسانه که جنس اخبار خاص را تا حدودی می‌شناسیم و کمی بیش از متوسط اجتماعی از مفهوم گزاره های خبری ویژه باخبریم این حجم از پوشش خبری ویروس کرونا،طبیعی نیست. درنگاه نخست؛ مخاطب عام شاید بگوید که کرونا خبر اول دنیاست و کشور ما هم مستثنی ازین قاعده نیست،به ظاهر این حرف شاید درست باشد اما از آنجا که همه چیزمان به همه چیزمان می‌اید و ایضا هیچ چیزمان شبیه به همه دنیا نیست (نگاه کنید به آمار تلفات کرونا در کشورهای اروپایی با آن سیستمهای بهداشتی مدرن و قیاس کنید با آمار فوت هموطنانمان درپی اپیدمی کرونا )این حجم از اخبار کرونا شائبه تحت تاثیر قراردادن سایر اخبار را در خود مستتر دارد.

و اما بعد؛

اینها را گفتم تا برسم به یک خبر که لابه لای دیگر اخبار گم شد.

در پی سقوط قیمت نفت پس از بحران کرونا،قیمت بنزین (فوب خلیج فارس) به لیتری حدود ۱۲سنت آمریکا رسید.

آنقدر این روزها به ما خبرهای بد رسیده که دیگر درپی تحلیل کمتر از نصف شدن درآمد نفتی کشور در این وانفسای نفسگیر نیستم و یقین دارم که سالی بسیار سخت از نظر اقتصادی در پیش داریم و باید کمربندها را سفت ببندیم.فقط میخواهم بدانم اقتصاددانان شبه لیبرال که بر طبل رها سازی اقتصادی (آزادسازی اقتصادی چیز دیگر است) می‌کوبیدند حالا دقیقاکجایند؟آنها که می گفتند قرار نیست اقتصاد ملی تاوان مصرف زدگی بیش از بیست میلیون خودرو سوار وطنی را بدهد حالا چه حرفی برای گفتن دارند؟نمیخواهم تکرار مکرر کنم و بگویم موتور کم کیفیت داخلی که در شرایط انحصاری تولید می‌شود باعث افزایش مصرف بنزین بوده است چون دیگران بسیار گفته‌اند.

آن کارشناسانی که مصوبه “بنزین سه هزارتومانی”را روی میز سران سه قوه گذاشتند حالا آیا از تصمیم کارشناسی شان دفاع می کنند؟ با احتساب دلار۱۵هزارتومانی هم اکنون بنزین ایران لیتری ۱۸۰۰ تومان روی نفتکش در خلیج فارس مشتری دارد و ملت ایران لیتری۱۲۰۰تومان گرانتر از قیمتهای جهانی بنزین را داخل باک خودروهای پرمصرفش می ریزد.اگر متوسط مصرف بنزین-با توجه به جمیع جهات-روزانه حدود ۶۰میلیون لیتر باشد (در برخی از ایام سال ۹۸عدد مصرف بنزین کشور به بیش از ۹۵ میلیون لیتر هم رسیده بود) روزانه ۷۲ میلیارد تومان و سالانه ۲۶ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان درآمد ناشی از این تصمیم کارشناسی دقیقا قرار است کجا خرج شود؟قرار است ما ملت همیشه درصحنه،ت اوان مدیریت کارآمد مدیران و کارشناسان اقتصاد شبه لیبرالی که از مفهوم اقتصاد لیبرال فقط”رها سازی اقتصادی”را فهمیده‌اند تا به کجا پس بدهیم؟ حالا که شکر خدا کاروبار دولت سکه شده و درآمد فروش داخلی بنزین بیش از صادراتش است چقدرش به سفره ملت برمیگردد؟ باز هم مدیران اقتصادی منت بنزین ارزان را سر ملت میگذارند؟

کرونا هم می رود و برای ما می ماند دست چرک و نماز قضا…/ انصاف نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر