گزارشی درباره جنجال های رسانه ای در خودرو سازی / جریانشناسی یک گرو گانگیری خیالی
سعید صبوری، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعات خودرو میگوید: 🔹اگر بدون دلیل و مدرک از یکسری الفاظ مانند گروگانگیری استفاده شود، خیانت به کشور است. 🔹شاید قطعهساز به دلیل مشکلات گمرک و عدم تامین ارز قطعه را با تاخیر تامین کند اما این به معنی گروگانگیری خودروساز و یا توقف خط تولید نیست. ▫️رضا رضایی، رییس سابق انجمن قطعهسازان میگوید: 🔹قطعهسازان همواره بر اساس تعهدات خود به خودروسازان، تولید میکنند و امکان تخلف در این زمینه وجود ندارد. شاید بهتر باشد دستگاههای نظارتی اینبار به روند این جریانهای خبری رسیدگی کرده و به دنبال دستهای پشت پردهای باشند که از این تفرقهافکنی بین قطعهسازان و خودروسازان سود میبرند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ تیتر خبر بسیار گیراست «یک قطعه ساز بزرگ، ایران خودرو را گروگان گرفت» یک علامت تعجب و تمام. همین تیتر و جایدهی خوب آن در اخبار یک سایت کافیست که مخاطب و سایر رسانهها جذب آن شوند. در متن خبر گفته شده که یک قطعهساز که مالک آن مدیر برتر جهادی سال ۱۳۹۷ است، با ندادن قطعات سیستم سوخترسانی و انحصار در تولید این قطعات، خط تولید ایران خودرو را به گروگان گرفته است.
خبر به سرعت میپیچد و خبرگزاری نشردهنده مدعی است که همه متن خبر اختصاصی بوده و در انتهای خبر ذکر شده که پیگیر این ماجرا نیز خواهد بود. اما داستان واقعی چیست؟ چند روز قبل از انتشار این خبر، ویدیویی در یک کانال زرد نه چندان پرمخاطب منتشر شده که دقیقا به همین نکات گفته شده در خبر گروگانگیری، با نشانههای روشن و مشخص اشاره داشته و نام این قطعهساز نیز آورده شده است.
دو روز بعد از انتشار این خبر، انجمن قطعهسازان خودرو که همه طیفهای قطعهسازان را شامل نمیشود، در نشستی خبری به تشریح این موضوع میپردازد و علیه برخی قطعهسازان و در دفاع از خودروسازان در آن نشست صحبتهایی مطرح میشود که طبیعتا خلاف رویه یک انجمن صنفی است. مجددا دو روز بعد گزارشی با همان تیتری که در ابتدای متن ذکر شد در یکی از خبرگزاریهای مطرح منتشر شده که مطابق متن همان کانال تلگرامی است که هویت دارندگانش مشخص نبوده و صرفا برای انتشار اخبار زرد علیه بخشی از صنعت قطعهسازی کشور فعالیت میکند.
تا به اینجای کار روند جریان خبری مشخص است که علیه یک شرکت خاص شکل گرفته، اما آیا گرونگاگیری واقعیت دارد؟ این پرسشی است که حتی با انتشار تکذیبیه و ارائه مستندات از سوی شرکت نامبرده در خبر، باز هم حداقل برای عدهای مطرح است.
سعید صبوری، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن قطعات خودرو در گفت و گو با شرق در این زمینه میگوید: «این موضوع که قطعهسازی با وجود دریافت بیشترین تسهیلات، قطعه تحویل نمیدهد را باید خودروسازان شفافسازی کنند و اساسا انجمن قطعهسازان نباید وارد این فضا شود.»
صبوری با بیان این که اگر بدون دلیل و مدرک از یکسری الفاظ مانند گروگانگیری استفاده شود، خیانت به کشور است، اظهار میکند: «اگر خودروسازان از تامین قطعه گله دارند باید مشکلات را اعلام کنند. شاید قطعهساز به دلیل مشکلات گمرک و عدم تامین ارز قطعه را با تاخیر تامین کند اما این به معنی گروگانگیری و یا توقف خط تولید نیست.»
او میافزاید: «اگر قرار است برای یک عده جبهه درست کنیم در این شرایط درست نیست، در وضعیتی که تحت فشار آمریکا قرار داریم خودمان چوب لای چرخ هم میگذاریم.»
همچنین رضا رضایی، رییس سابق انجمن قطعهسازان، در این زمینه به شرق میگوید: «مطرح کردن نام یک قطعهساز در رسانهها و هجمه وارده به او در شرایطی که با جنگ اقتصادی دست به گریبان هستیم، کار درستی نیست و پیشنهاد میشود بدون حاشیه و با همدلی بیشتر در مسیر رونق تولید گام برداریم.»
او تاکید میکند: «قطعهسازان همواره بر اساس تعهدات خود به خودروسازان، تولید میکنند و امکان تخلف در این زمینه وجود ندارد بنابراین اعلام این دسته از خبرها جای شبهه دارد.»
براساس آنچه که گفته شد و مستندات ارائه شده از سوی شرکت قطعهساز که مورد حمله خبری قرار گرفته، با وجود نداشتن هیچگونه قراردادی با ایران خودرو برای تامین قطعات سوخترسانی و وجود مطالبات با رقمی نجومی از این شرکت خودروساز، چنین خبری واقعیت نداشته و به نظر میرسد برخی جریانها بهونبال مقاصدی خاص در پی شیطنتهای رسانهای و تفرقهافکنی میان خودروسازان و قطعهسازان هستند که مشخص نیست چه منافعی را برای آنها به دنبال دارد. شاید بهتر باشد دستگاههای نظارتی اینبار به روند این جریانهای خبری رسیدگی کرده و به دنبال دستهای پشت پردهای باشند که از این تفرقهافکنی سود میبرند.