چرا در فروش فوری خودروسازان کسی موفق به ثبتنام نمیشود؟
این روزها خودروسازان در حالی مدعی فروش فوری محصولاتشان هستند که بسیاری از متقاضیان خرید خودرو از عدم امکان ثبت نام در سایت شرکتهای خودروساز گلایه میکنند.
به گزارش فارس، بر این اساس اعلام شد که حدود ۲۰ درصد تولیدات خودروسازان به صورت فروش فوری عرضه خواهد شد. در این شرایط شاهد کاهش تولید ایران خودرو و سایپا در سال گذشته و همچنین طی اسفند ۹۷ نسبت به اسفند ۹۶ نیز بودیم به طوری که تولیدات ایران خودرو در اسفند ۹۷ معادل ۳۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو بود که نسبت به اسفند ۹۶ افت ۳۴.۱ درصدی را تجربه کرد. در این ماه، تولید سواری توسط این شرکت خودروساز نیز معادل ۳۸ هزار و ۵۵۶ دستگاه بود که نسبت به اسفند ۹۶ معادل ۳۴.۱ درصد کاهش داشته است.
تولید سایپا نیز در اسفند پارسال ۳۹ هزار و ۲۳۹ دستگاه بود که نسبت به اسفند ۹۶ معادل ۳۶ درصد کاهش داشت. تولید سواری در این شرکت نیز طی اسفند ۹۷ به ۳۵ هزار و ۷۷۵ دستگاه رسید که ۳۸ درصد نسبت به اسفند ۹۶ کاهش داشته است.
هرچند در دو ماه پایانی سال ۹۷ بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا به صورت فروش فوری عرضه شد، اما تاکنون آمار مشخصی از میزان این عرضهها اعلام نشده است. در عین حال قرار بود فروش فوری خودروها از ابتدای سال جاری نیز صورت گیرد، ولی این اتفاق با تأخیر صورت گرفت و در روزهای پایانی فروردین ماه عملی شد.
در این شرایط، برخی از متقاضیان خرید خودرو که برای ثبت نام به سایت ایران خودرو و سایپا مراجعه کردهاند با مشکل روبرو شده و موفق به خرید خودرو نشدهاند. کیوان احمدی یک متقاضی خرید خودرو در این مورد میگوید: چند روز است که برای خرید خودرو به سایت مراجعه میکنم، ولی موفق به ثبت نام نمیشوم.
وی با انتقاد از عرضه خودروها به صورت تک رنگ از سوی شرکت خودروساز، میگوید: قیمت خودروها نسبت به اسفندماه حدود ۳۰ درصد افزایش یافته و علاوه بر این، مدت انتظار تحویل خودرو هم از ۳۰ روز به ۴۵ روز افزایش یافته است.
احمدی ادامه میدهد: یک بار که برای ثبت نام اقدام کردم، به صفحه فروش دسترسی پیدا کردم، ولی در مراحل پایانی با پیغام تکمیل ظرفیت روبرو شدم.این سوال مطرح است که اگر ظرفیت تکمیل شده، چطور اجازه ثبت نام و شروع مراحل داده میشود؟
عرضه خودرو محدود است
مدیر نمایندگی فروش یکی از شرکتهای خودروساز نیز در خصوص وضعیت فروش فوری میگوید: عرضه خودرو در این بخش بسیار محدود است و نمیتواند التهاب بازار را برطرف کند.
وی ادامه میدهد: با وجود اینکه شب عید، بازار خودرو کساد بود، ولی انتشار برخی اخبار باعث بالا رفتن عطش بازار برای خرید خودرو شده و عدهای برای حفظ ارزش سرمایه خود قصد خرید خودرو دارند.
ایجاد تعادل در قیمتهای بازار خودرو نیازمند عرضه کافی خودرو و رفع نیاز مشتریان است. قطعا این هدف از طریق عرضه قطرهچکانی خودروسازان محقق نخواهد شد و مدیریت بهتر مدیران خودروساز و مسئولان وزارت صنعت را میطلبد. پایش عملکرد خودروسازان نیز از طریق شفاف سازی و اعلام آمار خودروهای عرضه شده در فروش فوری شرکتها قابل انجام است.