هزینۀ راه آهن قزوین- رشت؛ معادل بودجۀ یک سال صدا و سیما
با اعتباری بالغ بر 1850 میلیارد تومان 164 کیلومتر راه آهن احداث شده که تأثیرات آن بر رونق اقتصادی و کاهش تصادفات جاده ای و تقلیل مصرف بنزین همچنین رونق گردشگری در استانهای گیلان و قزوین غیر قابل انکار است و پول آن هم معادل بودجه ای است که هر سال به صدا و سیما اختصاص مییابد.
به گزارش دیده با ایران؛ رییس جمهوری امروز راه آهن قزوین- رشت را به صورت آزمایشی افتتاح کرد.
این راه آهن 164 کیلومتر طول دارد و اعتبار آن 18 هزار و 500 میلیارد ریال اعلام شده است.
برای درک این عدد ابتدا باید آن را به تومان تبدیل کنیم که می شود: 1850 میلیارد تومان. دقیقا معادل بودجه یک سال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
با اعتباری بالغ بر 1850 میلیارد تومان 164 کیلومتر راه آهن احداث شده که تأثیرات آن بر رونق اقتصادی و کاهش تصادفات جاده ای و تقلیل مصرف بنزین همچنین رونق گردشگری در استانهای گیلان و قزوین غیر قابل انکار است و پول آن هم معادل بودجه ای است که هر سال به صدا و سیما اختصاص مییابد.
هر چه بر روی حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کنیم ارزش دارد. همین پروژه هم قرار است تا آستارا ادامه یابد.
مقایسه با بودجه صدا و سیما برای این نیست که بگوییم آن را قطع کنند و به راه آهن بدهند. برای درک موضوع بود.
بودجه های کلان با واحد هزار میلیارد تومان است و از این مقایسه ها می توان باز هم انجام داد.
اگر کل هزینه را هم بر طول راه تقسیم کنیم مشخص می شود که هر کیلومتر چقدر تمام شده و استان های دیگر نیز می توانند به جای پروژه هایی که اهمیت راه آهن را هم ندارند راه آهن بسازند.
چه خطوط ریلی درون شهری و چه برون شهری ازمهم ترین اولویت ها می توانند و باید باشند.
قطار بر مسکن هم تأثیر می گذارد. اگر امکان رفت و آمد آسان با قطار فراهم باشد تقاضای مسکن هم پراکنده می شود.
قطار بر گردشگری و دستمزد کارگر هم اثر گذار است. به جای فرودگاه های بلااستفاده و سازمان های بودجه خوار و بانک های پر از نشتی و جاهای دیگر قطار و راه آهن بسازیم. ضرر نمی کنیم.