شمارش معکوس برای تعیین تکلیف بنزین
سهمیهبندی با افزایش صد در صدی قیمت- بررسیها نشان می دهد افزایش صد در صدی قیمت و رسیدن نرخ بنزین به دو هزار تومان در کنار تخصیص سهمیهای متعارف، بین 40 تا 60 لیتر در ماه برای خودروها و بالا رفتن قیمت بنزین آزاد در عین حال یکی از پرطرفدارترین گزینههای پیش رو برای تعیین تکلیف بنزین در سال آینده است.
به گزارش دیده بان ایران؛ وبگاه «خبرآنلاین» با درج عناوین «شمارش معکوس برای تعیین تکلیف بنزین/ سهمیهبندی یا افزایش قیمت» در این گزارش نوشت: با پایان مهلت ثبت نام کارت سوخت، حالا شمارش معکوس برای تعیین تکلیف بنزین آغاز شده است. هر چند مقامات مسئول تاکید دارند برنامهای برای سهمیهبندی بنزین در دستور کار نیست اما خبرهای رسیده از تدوین بودجه سال آینده حکایت از آن دارد که حتی در صورت عدم تغییر قیمت و شیوه توزیع بنزین، سال آینده تغییراتی در این حوزه رخ خواهد داد.
سهمیهبندی با افزایش صد در صدی قیمت- بررسیها نشان می دهد افزایش صد در صدی قیمت و رسیدن نرخ بنزین به دو هزار تومان در کنار تخصیص سهمیهای متعارف، بین 40 تا 60 لیتر در ماه برای خودروها و بالا رفتن قیمت بنزین آزاد در عین حال یکی از پرطرفدارترین گزینههای پیش رو برای تعیین تکلیف بنزین در سال آینده است.
این در حالی است که برخی از مخالفان معتقدند در این شیوه، قاچاق بنزین نه از طریق دادههای اقتصادی که با صرف هزینههای فراوان باید متوقف شود. تجربه نشان میدهد هزینه برخورد با قاچاق، در صورت نبود ماهیت اقتصادی بسیار دشوار و هزینه بر خواهد بود.
در عین حال مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نیز سه سناریوی مشخص در این خصوص ارائه کرده است که اولی بر افزایش صد در صدی قیمت بنزین بدون سهمیه بندی دلالت دارد. سناریوی دوم، افزایش قیمت بنزین به 2000 تومان و تخصیص سهمیه 60 لیتری بنزین برای هر خودرو و سناریوی سوم نیز سهمیهی 20 لیتری برای هر فرد با درنظرگرفتن قیمت بنزین 2000 تومان است.
همه یارانه بگیرند؟ - در این میان طرح تازهای نیز از سوی برخی کارشناسان ارائه شده است که بر تخصیص یارانه بنزین به تمامی افراد جامعه دلالت دارد. به این صورت که یارانه بنزین به تمامی افراد تعلق گیرد و یارانه 45 هزار و 500 تومانی در این میان حذف شده و این یارانه جایگزین آن شود. در مکانیسمهای پیشنهادی، تخصیص سهمیهای برابر با 20 لیتر به هر فرد ایرانی پیش بینی شده است. افراد دارای خودرو میتوانند این سهمیه را استفاده کرده و یا معادل ان را به صورت نقدی از دولت دریافت کنند.
در این میان پیشنهادی نیز با هدف تخصیص سهمیه به خانوار ارائه شده است. در این پیشنهاد اگر خانواری بیش از یک خودرو داشته باشد تنها از یک سهمیه بهرهمند خواهد شد. این اقدام نیز با هدف مدیریت مصرف بنزین و همچنین ایجاد شرایطی به منظور خودکفایی و عدم واردات بنزین ارائه شده است.
آنچه مسلم است اینکه چراغ افزایش قیمت بنزین حالا سبز شده است. هر چند زنگنه تاکید دارد فعلا خبری از سهمیهبندی نیست اما به محض رویارویی با خبرنگاران مورد پرسش قرار می گیرد که چه تکلیف سهمیه بندی چیست. وی در آخرین اظهار نظر تاکید کرد: فعلا بحث سهمیهبندی مطرح نیست و اعداد و ارقامی که در مورد سهمیهبندی بنزین اعلام میشود نادرست است. بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است.
در عین حال رئیسجمهور نیز در نشستی با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: چه اشکالی دارد بنزین را برای رانندهای که خوب رانندگی میکند و کسی که خوب رانندگی نمیکند، دو نرخی کنیم. این بدان معنی است که در مولفه تعیین قیمت بنزین حالا قرار است رفتار اجتماعی شهروندان نیز دخیل باشد. در این صورت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و ... میتواند بر میزان پرداخت پول سوخت موثر واقع شود. با این حال هنوز مکانیزمی در این حوزه برای اجرایی شدن پیشنهاد رییس جمهور طراحی نشده است.
** هوای تهران را باد و باران پاییزی پاک کرد، نه طرح ترافیک جدید!
براساس بررسی سایت خبری «خبرآنلاین» با این عنوان گزارش شد: تهران در پاییز 97 از حیث شاخص کیفیت هوا روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. تعداد روزهای پاک در سه ماه اخیر در تهران در مقایسه با مدت مشابه در سه سال اخیر تقریبا دو برابر شد و از سوی دیگر تعداد روزهایی که تهرانیها هوای ناسالم استشمام کردند نسبت به مدت مشابه سه ماه اخیر تقریبا نصف شد.
اما نکته مهمی که در این میان مطرح است، مربوط به چرایی این اتفاق است. در این زمینه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتیجه گیری عجیبی دارد! این معاونت با تهیه گزارشی و ارسال آن به رسانهها، سعی در ربط دادن اجرای طرح ترافیک جدید در سال جاری با پاک شدن هوای تهران در ماههای اخیر داشته است.
این معاونت در گزارشی که به رسانهها ارسال کردهاست، نوشته است: «مقایسه نتایج گزارشهای کیفیت هوای شهر تهران برای پاییز امسال نسبت به سه سال قبل از آن نشان میدهد که تغییرات کیفیت هوا و کاهش میزان آلایندهها به مراتب بیشتر از تأثیر عوامل جوی بوده و سیاستهای معطوف به کاهش آلایندگی خودروها به طرز ملموسی نتیجه داده است.»
اما آمار بارشهای از ابتدای مهرماه 1397 تا امروز یک دیماه 1397 چه میگوید؟ براساس اطلاعات به روز و آنلاین سازمان هواشناسی و مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی این سازمان تهران در سه ماهه پاییز 97 بیش از 40 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بارندگی داشته است که دقیقا با کاهش روزهای هوای آلوده در تهران تناسب داشته است.
از سوی دیگر، این مساله یعنی کاهش تعداد روزهای هوای آلوده تنها مربوط به شهر تهران نیز نیست. بلکه کلانشهرهایی مانند اصفهان، مشهد، تبریز، اهواز و اراک هم شاهد این اتفاق هستند. به عنوان نمونه، در سالهای قبل و در فصل پاییز، شهرهای جنوبی کشور به خصوص شهرهای واقع در استان خوزستان، شاهد افزایش بروز پدیده ریزگردها بود، اما امسال با توجه به افزایش قابل توجه بارشها در ایران استان و رشد 153 درصد بارشها طی سه ماه اخیر در مقایسه با مدت بلند مدت مشابه، شاهد کاهش قابل توجه وقوع پدیده ریزگردها در این شهرها بودیم.
آمارهایی که نشان میدهد نتیجه گیری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نوعی مصادره به مطلوب و نتیجه غلط است.